FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kortfattet præsentation
Advertisements

FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog præpositioner
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk.
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Mellemtrin EMU.
At bruge disse to ord rigtigt
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Readymades / genbrugskunst
Fra formel til funktionel undervisning
- gennem Marte Meo metoden
Projektopgave klasse.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Substantiver Navneord.
Mindre grimt, tak.
Kultur i organisationer
Modus En af verbets bøjningskategorier (tempus fremstiller en situationen i en bestemt tid, aspekt lægger en bestemt synsvinkel på, afgrænsethed). Modus:
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
SICSAC eksempel no 1 – En KAT kasse vest
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Ordklasser.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren. Køberen rækker sælgeren brochuren. Medarbejderen viser chefen brevet. Chefen viser medarbejderen brevet.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
KASUScirklen Udfører handlingen gør/er/har noget Nyder godt ± den, der tilføres noget Genstanden for handlingen.
Substantiver Navneord.
Ordklasser.
Læsning.
Præsentation af forårs-sfo
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Med tegninger af Morten Grove OTS
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
FUNKTIONSGRAMMATIK Kortfattet præsentation KASUSsprog
Præpositioner med akkusativ
Rækkefølgesprog Sælgeren rækker køberen brochuren.
Få styr på ordklasserne
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
- hvor kommer ordene fra?
Velkommen til fagligt samspil
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen til PowerPoint
Sekretær på studiet Lovgivning
Præpositioner med akkusativ
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Oplæg 5 + opgave 5 Klasse 5 Oplæg 5 + opgave 5 Haben i datid ”havde”
DIT NAVN DIN UDDANNELSE (husk både kandidat og bachelor, hvis de er forskellige) og KONTAKTOPLYSNINGER Baggrund Kort beskrivelse af hvilket problem, specialet.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

FUNKTIONSGRAMMATIK Ideen med funktionsgramma -tikken er at fremstille sproget optisk. Med udgangspunkt i handlingen, udtrykt ved cirklen, kan man i grafisk form se den sproglige struktur for sig. Dermed skyder man en genvej til tyskernes ”medfødte” følelse for kasus. KASUSsprog Verbets 3.person & mask. Kortfattet præsentation Sven Erik Bruun 2011©

Prioritering af præsentationsrækkefølgen i undervisningen Verber i præsens objektiv kasus Præpositionel kasus Adverbiel kasus Verbets tider, former og verbalsyntaks -t Maskulinum def. & indef. derefter fem, neut & plur engang, når objektiv kasus fungerer langs hen ad vejen når kursisten føler overskud og får behov for at kunne udtrykke tidsvariation -en-t -en-t -en

den, der udfører handlingen den/de, der gør/er/har noget styrer handlingens form liebtlieben bringtbringen schreibtschreiben besuchtbesuchen kauftkaufen gehtgehen kenntkennen findetfinden istsind Uwe schreib__ einen Brief an Christina. Der Briefträger bring__ Christina den Brief. Uwe kenn__ Christina seit drei Monaten. Uwe besuch__ oft Christina. Dann geh__ sie gern ins Kino. Uwe kauf___ die Karten. Das find__ Christina sehr schön. Christina und Uwe lieb__ Filme. Christina lieb__ Uwe. Er ___ sehr nett. Sie ____ verliebt. -t -en

Kasuscirklen udtrykker enhver aktion eller tilstand Kasuscirklen illustrerer sætningens grundstruktur

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen bringt Bruder Wagen Tee Bleistift Teller Freund Onkel Vater Kellner Wein

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen gibt Schüler Betrag Apfel Mantel Sohn Verkäufer Lehrer Meister Kaffee Azubi Hammer Löffel

Rundt om kasuscirklen står de ord, der knytter sig til handlingen schreibt Mitarbeiter Brief Satz Preis Bericht Chef Opa Handwerker Käufer

udfører gør/er/har noget genstanden tilføres noget nyder godt ± handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen Placering /indgangsvinkel til handlingen

henter udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen brorven

henter udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen udfører genstanden handlingen brorven eller

udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen der/ein den/einen dem/einem handlingen Markeringer/funktioner

holt Bruder der / ein den / einen Freund Der Freund holt den Bruder Der Bruder holt den Freund / einen Freund Den Bruder holt der Freund -t -en

bringt Bruder der / ein den / einen FreundStuhl dem / einem Der Bruder bringt dem Freund den Stuhl Dem Freund bringt der Bruder den Stuhl Den Stuhl bringt der Bruder dem Freund -t -en

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen udfører der / ein genstanden den / einen tilføres noget dem / einem handlingen artiklen beskriver navneordets funktion artiklen oplader navneordet med betydning artiklen placerer navne-ordet i forhold til handlingen og dermed også i forhold til sætningens øvrige navneord

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund der Freund kommt udfører genstanden tilføres noget handlingen der Freund kommt

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund Uwe den Freund holt udfører genstanden tilføres noget handlingen

der Freund ein Freund den Freund einen Freund dem Freund einem Freund Uwe einen Bleistift dem Freund reicht udfører genstanden tilføres noget handlingen

Bemærk ordstillingen Uwe den Bleistift dem Freund reicht udfører genstanden tilføres noget handlingen Uwe reicht dem Freund den Bleistift Dem Freund reicht Uwe den Bleistift Den Bleistift reicht Uwe dem Freund Pilenes indbyrdes størrelsesforhold refererer til ordstillingens hyppighed

fortæller brorenen vitsvennen udfører genstanden tilføres noget handlingen -t -en

erzähl__ Bruder Freund Witz der / ein dem / einem den / einen Der Bruder erzählt dem Freund einen Witz Dem Freund erzählt der Bruder einen Witz -t -en

eller fortæller vennen broren en vits udfører genstanden tilføres noget handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen udfører genstanden tilføres noget handlingen

erzähl__ Freund Bruder Witz der / ein dem / einem den / einen Der Freund erzählt dem Bruder einen Witz. Dem Bruder erzählt der Freund einen Witz. -t -en

Der Bruder dankt dem Freund. Dem Freund dankt der Bruder. dankt Bruder Freund der / ein dem / einem den / einen -t -en

Genner Bugt Pædagogisk rådgivning og konceptudvikling Formidling af kurser og efteruddannelse Etablering af virksomhedsakademier Projektledelse