Det lydløse terningekast

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Din uddannelsesplan består af 6 dele: Personlige oplysninger Karakterer Grundlag Uddannelsesønsker Parathedsvurdering Underskrifter Du kan få adgang.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Gymnasietime Matematik.
1 Bevisteknikker. 2 Bevisteknikker (relevant både ved design og verifikation) Teorem: Der findes uendeligt mange primtal Bevis: Antag at der findes et.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Man siger at X er binomialfordelt med
Trigonometrisk Lommeregner
Personligheden og selvet
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Algoritmer og Datastrukturer 2 Grådige Algoritmer [CLRS, kapitel ] Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Gunslevholm Torsdag den 19. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelssen UCSJ 1
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
I det efterfølgende vil vi prøve at opnå forbindelse til de knapper som er på boardet. Opgaven er at vi ved at trykke på knapperne kan få lyset til at.
Men – der er ingen data for 4-oxo-pentansyre
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Dokumentation.
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Fra komfortzone til læringszone
Digital dannelse i gymnasiet
At simulere betyder at efterligne
Parametrisering En kort introduktion.
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
6. marts 2019 Rosborg Gymnasium
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Rækkevidde af skråt kast
B-BOX ELEVHÆFTE til udvikling af nye aktivitetskort til B-boxen
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Men – der er ingen data for 4-oxo-pentansyre
Simulering af binomialforsøg
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
CoWelder UR5/Omega² CoWelder 300 Kollaborativ svejserobot.
Radioaktiv henfald med NetLogo
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Det lydløse terningekast Introduktion Terningekastet som kode to terningekast ;Terningekast med 1 terning if count turtles with [pcolor = brown] = 0 [ ask turtles [ stamp die] create-turtles 1 [set size 10] ] while [any? turtles with [pcolor = brown]][ask turtles [set heading random 360 forward 10] tick] set farveliste sentence farveliste [pcolor] of turtles end Mål med aktiviteten at tydeliggøre forskellen på a priori og frekventielle sandsynligheder at vise, hvordan simulering effektivt kan anvendes til bestemmelse af mere avancerede sandsynligheder dataindsamling til anvendelse af et binomialt test at træne elever i at søge efter alternative løsninger til umiddelbart simple problemer at stifte bekendtskab med simple dele af en kode gennem kodning af programmet at få computeren til at arbejde, som vi ønsker Til forståelse af sandsynlighedsregning har kast med terninger altid haft en stor rolle. Men hvad er en terning? En terning er et lille objekt, der kan lande i forskellige positioner, og som bruges til at danne et tilfældigt tal fra et til antallet af sider på terningen. I NetLogo kan terningen simuleres agentbaseret ved tilfældigt at lade agenten vælge mellem 6 positioner, hvor de alle har samme sandsynlighed. Ved at bruge NetLogo-simuleringen kan vi finde frekventielle sandsynligheder som normalt ville kræve mange terningekast. Her ses de seks positioner repræsenteret ved seks områder med hver sin farve. Der er her kastet en terning, som er endt på gul. Fremtidigt arbejde Det efterfølgende arbejde ville inkludere endnu en procedure, hvor antallet af terningekast kan ændres, som det ønskes. Efter arbejdet med de to første procedurer kan stærke elever forsøge sig med selv at programmere denne. En eventuel stilladsering kan være nødvendig, men denne procedure ville ligne de to første meget. Beskrivelse af aktiviteten Under arbejdet med modellen kender eleverne i første omgang ikke til sammenhængen med terningekastet. De bliver i stedet bedt om at arbejde med NetLogo-modellen ved: at bestemme den frekventielle sandsynlighed for de seks positioner at undersøge og ændre koden til at finde nye sandsynligheder Efter arbejdet med den første model, hvor der kastes med én terning, arbejdes der med en tilsvarende model, som indeholder en ekstra procedure – kast med to terninger. Arbejdet med den anden model kræver mere bearbejdning af koden. Her skal eleverne selv lave en procedure til beregning af en på klassen omtalt sandsynlighed. Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Lars Balle Johansen, Viborg Gymnasium og HF, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. Her ses kast med 620 terninger. En pil rammer en bestemt farve med sandsynligheden 1/6. Dermed svarer hver farve til en side på en terning.