2.D Mediefag C.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Advertisements

Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Hvad er mediefag?.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
VELKOMMEN TIL FOF & KREATIV FOTO LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Storyboard fra …. Kommune/team
Emne: Kirke og gudstjeneste
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
?.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Filmanalyse - et grundkursus -
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
Billeder.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Skriv jeres egen novelle!
”Parts of speech” grundbegreber.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Feature Dansk.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Konference om det digitale forsøg på HF Analyse og fortolkning af levende billeder i undervisningen og til prøven Workshop v/ Michael Møller, lektor i.
AT 2016 mediefag og filmiske analysemetoder. Inspiration: Ideer til AT-projekter med mediefag – med emnet ”grænser”: Med samfundsfag: - Censur: hvordan.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Dokumentar.
Fordybelse i et projekt
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Brikker til litteraturhistorien
Hvad er dokumentarfilm?
Den analyserende Artikel
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Helt tomt regneark.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

2.D Mediefag C

Mediefag er verdens bedste fag! Ligesom historie! Faget Mediefag er verdens bedste fag! Ligesom historie!

Første forløb: Filmiske virkemidler I det første forløb skal I lære at analysere film og tv, for til sidst at lave jeres egen produktion, med titlen ”Mødet”. Grundbog: Levende Billeder

åRSPLAN Filmiske virkemidler – ”Mødet” Dokumentar – de 3 klassiske Filmfestivals-produktions

Filmiske virkemidler Hvorfor lære det? ”Jeg ville ønske, at vi kunne lære at læse mellem billederne, ligesom vi lærer at læse mellem linierne” -  Wim Wenders

Første forløb: Det er ikke nok bare at se på de levende billeder. Man skal også kunne afkode dem. Et grundigt kendskab til de filmiske virkemidler er nødvendigt - både i den teoretiske analyse og under det praktiske arbejde med en medieproduktion. "Jeg ville ønske, at vi kunne lære at læse mellem billederne, ligesom vi lærer at læse mellem linierne" - sådan har den tyske filminstruktør Wim Wenders udtalt om det at gå i biografen og opleve film. Uden at være i stand til at afkode film- og tv-billeder og læse mellem dem, kan man let blive et offer for iscenesættende og manipulerende virkemidler.

Filmiske virkemidler Billedet Mise-en-scene Kameraet Klipning Billedeffekter Lydspor

Læs i Levende Billeder https://lb.systime.dk/?id=p125&L=0 Første afsnit om ”Billedet”

Billedet

Billedbeskæring

Billedbeskæring

Billedbeskæring

Billedbeskæring

Mise-En-scene

Farver

Farver

Farver https://www.youtube.com /watch?v=fcCiOURc6RQ

Lys High key Low key

Kameraet

Kamerabevægelser Panorering Tilt Dolly Kran Håndholdt Zoom 180 graders reglen

Klipning

Klipning

Klipning 180 graders reglen Match cut Jump cut Montage Minimalklipning Kryds og parallelklipning Slowmotion – fastmotion – freeze frame

Billedeffekter

Lydspor

Lyd Synkron (digegetisk) A-synkron (ikke-digegetisk) Reallyd Effektlyd Kontrapunktisk lyd Subjektiv lyd https://www.youtube.com/watch?v=exTEep3OxMA

Lyd Kontrapunktisk Subjektiv

QUIZ! https://create.kahoot.it/details/ filmiske-virkemidler/00781498-f069- 4f78-88fd-649c54bfd8b0

Metoder

Analysemetode Næranalyse

Indhold (hvad ser og hører vi) Næranalyse: Når I skal foretage en næranalyse af et citat, skal I komme ind på følgende: Indhold (hvad ser og hører vi) Kamera (beskæringer, bevægelse, perspektiv) Lys Farver Lyd  hvilken effekt har brugen af de filmiske virkemidler? Hvilken stemning skaber det?

Opgave

I skal nu lave en næranalyse af følgende scener: Den ene halvdel analyserer scene 1, den anden, sjovt nok scene 2. I må gerne arbejde sammen 2 og 2. skriv noter. Vi gennemgår jeres svar på tavlen. SKAM

metoder

Dramaturgi

Dramaturgi

Dramatuirgi Set up Pay off Suspense Surprice https://www.youtube.com/watch? v=i_v2zUJu2qo

Mini-produktion: Mødet I skal nu ud fra overskriften Mødet lave jeres en mini-produktion. Handling, stil og genre bestemmer I selv, men der er følgende krav: Der skal indgå et møde mellem 2 eller flere personer. Der skal anvendes krydsklip: Vi skal følge disse personer i hver sin handling og på hvert sit sted op til mødet. I skal anvende jeres teoretiske viden, når I planlægger jeres film. I skal altså tænke over jeres valg af indstillinger/beskæringer (fx hvad er det, man kan med frøperspektiv, og kunne det være godt at bruge her? Husk 180 graders reglen!) Der skal indgå panorering, ultranær og supertotal/total.

Præproduktion I gruppen starter I med at finde ud af, hvad jeres film skal handle om: Hvem skal mødes? Tilsigt en simpel handling, da der ikke er tid til at udfolde karakterer og konflikter. Lav et storyboard: Tegn det, I skal filme helt konkret (motiv, vinkel, beskæring). Det gør det hele mere overskueligt og gør, at man ikke glemmer noget. Fordel roller: Find ud af hvem, der skal filme, hvem der skal medvirke og evt. hvem der er instruktør (den der har overblik over filmen).

Gruppeinddeling tidsplan Udstyrsintroduktion udstyrsbooking storyboard Produktion Postproduktion Evaluering