Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Behandlingens rammer Individuel gruppeforberedende samtale
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Psykoedukation for børn, unge og forældre
Specialpædagogisk massage
Middellevetid Tab i middellevetid i forhold til forskellige risici
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud
Temadag Funktionelle lidelser.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Præstationsangst!.
Forening af krop og sind
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Angstens ansigt Smiler man mere efter endt psykoterapeutisk behandling? Marianne Lau. Psykoterapeutisk Center Stolpegård.
Børns udvikling Tamim harise.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Socialfobi - den skjulte angstlidelse
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Bivirkninger ved ADHD-medicin
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
På vej mod et godt ungdomsliv
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Når tvangstankerne tager overhånd – Angst og OCD
Stress En folkesygdom?.
Søskende til børn med AD/HD
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
Psykoedukation skizofreni
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Angst Søndersø, onsdag den 2. december 2015 Mette Sloth, Psykiatrisk Afdeling Middelfart.
Angst hos skolebørn MØNSTERGENKENDELSE OG HANDLEMULIGHEDER Angst hos skolebørn Mønstergenkendelse og handlemuligheder.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Velkommen Forældregruppe Program  – 13.40Velkommen - Præsentation  – 14.10Oplæg  – 14.30Gruppe  – 15.00Oplæg 
Psykiske aspekter ved en kræftdiagnose v/ psykolog Susanne Have.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Børn og angst Angst hos børn – Hvordan kan det forstås og hvordan kan vi voksne støtte og hjælpe i hverdagen.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Trivsel og mental sundhed
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
Post-traumatisk stress disorder (PTSD)
Fremme af unges mentale sundhed
Børn med en anden forståelse
Post traumatisk belastningsreaktion
Neuropædagogiske samtaler
Trine Klostergaard, Psykolog v. Lokalpsykiatrien Middelfart
Præsentationens transcript:

Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer www.psyk-ressource.dk cso@psyk-ressource.dk 3166 4661

Frygt Frygt er en naturlig reaktion på en stimulus som truer ens velbefindende. Reaktionen indebefatter; * Bevidsthed (kognition) * Følelsesoplevelse (emotion) * Krop (fysiologi) * Adfærd * Relationer (relationsmæssig kontext)

Angst Frygt er en normal respons og vigtig for vores overlevelse! Hvor frygt er en naturlig respons på noget der er rationelt at opleve som truende, er angst en reaktion på noget der fejlagtigt/irrationelt opleves som truende.

Hvordan fungerer hjernen? Har det godt! Tanker Det er farligt! Følelser Glad! Bange! Krop og sanser Afslappet/anspændt

Kognitiv forvrængning Barnet oplever noget. F.eks ser en edderkop hænge fra loftet.

Kognitiv forvrængning Oplevelsen forstørres og forvrænges Edderkoppen afbildes som langt farligere i tanken end i virkeligheden

Separationsangst Frygt for adskillelse fra omsorgsgiver Undgåelse af adskillelsen Oplevelse af kropssymptomer som mavepine, hovedpine o.l. Angst for at der vil ske omsorgsgiverne noget ved adskillelse – f.eks. trafikulykke, død 3, 5 – 5% af alle børn Oftest i 6 – 11 års alderen

Fobier Angst i bestemte situationer/ting, der ikke i sig selv indebærer en reel fare F.eks. højder, blod, insekter Symptomerne er væk, når tingen/situationen er væk 5 – 12% af hele befolkningen 2 – 3% af alle børn Oftest i skolealderen

Social Fobi Angst i samvær med andre mennesker Overdreven generthed og angst for andres meninger - at føle sig kritisk iagttaget Undgåelse af socialt samvær Undgåelse af fremmede/nye situationer 1% af alle børn Oftest fra 11 – 12 års alderen

Pludselig svær panikagtig angst m hjertebanken, svimmelhed o.l. Uden kendt årsag og som chok for personen – hvor som helst og når som helst Panikangst

“er jeg ved at få et panikanfald?” 1. Udløsende begivenhed f.eks. svimmelhed når jeg skal sige mit navn højt Panikcirklen 2. Oplevet trussel “er jeg ved at få et panikanfald?” 6. Panikanfald Kroppen og psyken reagerer 5. Katastrofetanker om angsten “Jeg får et hjertetilfælde” 3. Forventningsangst Urolig, nervøs 4. Kropslige fornemmelser Øget svimmelhed, hjertebanken Uvirkelighedsfornemmelser m.v.

GAD - Generaliseret angst Vedvarende angstform, der ikke udløses af bestemte situationer og stimuli Tilstand med konstant overdreven bekymring og anspændthed Søvnproblemer Koncentrationsproblemer Fysiske angstsymptomer 1 - 6% af alle børn Oftest ældre børn og unge

PTSD - Post Traumatisk Belastningsreaktion Opstår efter oplevelsen af et voldsomt psykisk traume - traumet genopleves - man er på vagt hele tiden - udvikler undgåelsesadfærd - hukommelsesproblemer - personlighedsændringer 5 – 10% af hele befolkningen

OCD Obsessiv Kompulsiv Tilstand Erkendelse af urimelige/overdrevne tanker (jeg-fremmede) med et ubehageligt indhold Magisk tænkning om at udføre handlinger, der stopper katastrofetankerne og giver midlertidig afspænding Obsession = tvangstanke Kompulsion = tvangshandling 2 – 3% af hele befolkningen 1 – 2% af alle børn

Arbejde med angst Arbejde med en mere hensigtsmæssig tænkning Kognitivt (omstrukturere tanker) Meta-kognitivt (Lære at holde tankerne ud, lade dem passere) Psykoedukation Gradvis eksponering Tillidsfuld relation

Husk ved autisme Alt nyt er skidt nyt…. Bare et øjeblik… Indtil det ikke føles nyt mere Derfor kan vi lige så godt forvente modstand 

Forestillingsevne og vægring Angsten for det ukendte Hæmmet evne til at 'se ting for sig' Hæmmet planlægningsevne – manglende forudsigelighed Negativt biased

Socialt samspil og vægring * Ikke at vide hvad der forventes * Hvad skal jeg sige/svare * Problemer med at kommunikere behov

Kommunikation og vægring Alexithymi – manglende ord for følelser Hvad er man bange for Manglende korrekt fortolkning af andres verbale og non-verbale udtryk fordrer usikkerhed/utryghed

Sanse overfølsomhed hypotesen

Stress, angst og sanseforstyrrelse

Amygdala-aktivitet Opklaring - Frygt: Rationelt - Angst: Irrationelt - Sanser: Overvældelse/kropsubehag - Autisme ritualer: manglende systemer/overblik - OCD: Tvang

Hvad kan vi gøre - Kognitiv/Meta-kognitiv terapi - Psykoedukation Sanseprofiler, sanseintegration, sansevenlige miljøer Kropsterapi Forudsigelighed, skabe overblik Selvforståelse Hvem er barnets frontallaps-direktør, (hjemme og ude?)

Angst-dyret Når vi fodrer det lille angst-dyr Så vokser det sig stort Og kan blive til et angst-monster