Future Vejle inspiration

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Solcellens placering.
Advertisements

Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Afslutninger er et forsømt område i dansk fodbold!!!!!
Heraki for de forskellige regnearter
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Den som opgiver at blive bedre, ophører med at være god.
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Inspiration for Danske vandpolo trænere
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
Kørekort og højresving
I dag er temaet Visualisering
Præsentation af Trænermanual
Vores syn og optiske illusioner
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Spiludvikling 2008 – landsdækkende tiltag •Ingen mandsopdækning •Kun udskiftning i boldbesiddelse eller ved spilstop •Man må altid rykke op og spille på.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Familie: Rikke, Emil og Sofie
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
A-refreshment lørdag, den
Dommer bord Pointdommer Kampleder Coach Chung Coach Hong Dommer bord Pointdommer Kampleder Coach Chung Coach Hong Kampbanen (blå) 8 x 8 m.
Kap. 8: Butikchefens adfærd – adfærdsprofil (Whole Brain)
 Det jeg har gjort er, at jeg har lavet en tast der starter det hele (mellemrum), derefter har jeg sat nogle lyde ind, og fået dem til at gentage sig.
Svar venligst på nedenstående spørgsmål, før du besvarer spørgsmålene om din hørelse Navn: Dato: Alder: Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger.
Relationer – Omgangstone
Rumlighed og rumforløb
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Uligheder.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Dansk Boldspil-Union / DBU Elite INTRODUKTION Hvis vi kigger på spillets udvikling, har vi - i den boldbesiddende fase - gennem de seneste år været vidner.
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Kidsbasket Pilotprojekt SFO Absalonskolen, Holbæk Kommune
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
SW 5 - Fri svømning SW 5.1 – Fri svømning betyder, at i en konkurrence, der er udskrevet som sådan, kan svømmerne benytte en hvilken som helst svømmeart,
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
1 Teendommerkursus. 2 Kursus - emner der fokuseres på  Banen  Holdets opstilling, opstillingsfejl og rotationsfejl  Bolden inde og ude, og berøring.
Spiller- og Talentudvikling i klubben – KB’S TALENTSKOLE Af Karina Ildor Jacobsgaard & Mikkel Nørby.
Julius’ geniale fodboldoplæg I samarbejde med AJAX og FC Barcelonas fodboldskoler.
SOK banelægning november 2010 Informationerne omkring banelægning kan findes: - / love og regler/reglement 2009 (3.14.1) -
Ergonomi & Forflytningsteknikker
U9-U10-U11 PIGER TEKNIKTRÆNING FOR ALLE…
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Future Vejle inspiration
Placering, orientering og tegngivning
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Future Vejle inspiration
Future Vejle-inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Future Vejle inspiration
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Future Vejle inspiration
Præsentationens transcript:

Future Vejle inspiration Orientering (som værktøj til det færdige spil) 2019

Orientering (som en del af samspillet med andre) “When you need help, you have to look for it: at times, it's necessary” – Andrés Iniesta Vi holder fokus på få ting i vores relationelle træning (herunder orienteringen): U10+11 Lære at udnytte rum (for at kunne udnytte et rum, skal man kunne finde rummet) Spille sammen med andre i samme retning (alle angriber, alle forsvarer) Begyndende relationelle færdigheder (f.eks. at lære fordelen af at spille sammen med andre i lokale overtal; 2v1) U12+13 Lære at spille fodbold i en position Forståelse for positionelle opgaver Forstå at udnytte rum Opnå gode relationelle færdigheder (f.eks. at lære hvordan man skaber og udnytter 1v1-situationer og lokale overtal 2v1, 3v2 etc.)

Relationelle færdigheder (fortsat) Vi begynder vores orienteringsøvelser som basis- orientering. Herefter bygges orienteringen ind i spil- situationer. Næste skridt er 4v4 som er det mindste format af det store spil. Næste skridt er 3v3 som er det mindste hold med en form.

Opvarmning 1 "Bier" med fokus på orientering og forberedelse - herunder sparketeknik. Forklaring: Spillerne opdeles i 3 hold (3 forskellige farver med 1 bold til hvert hold). Prog. 1: Blå spiller til blå, Grøn til grøn og rød til rød Prog. 2: Samme mønster, men der skal nu kaldes navn på modtager FØR man afleverer (orienteringen) Prog. 3: Samme mønster, der kaldes navn og der skal nu afleveres på 1. berøringen Prog. 4+... : Forskellige mønstre, flere regler, større afstande, bevægelser Instruktionsmomenter: Hold fokus på deres evne til at orientere sig – kig op før modtagelse Visuel ”hukommelse” – kan man tage et mentalt foto af banen? Kommunikation – også en måde at orientere sig på

Opvarmning 2 Orientering med et teknisk fokus (vendinger) Forklaring: Bolden spilles hårdt ind på spilleren i midten samtidig med at der siges en farve som spilleren skal vende imod. Spilleren som har afleveret kommer ind i midten, og modtager den næste bold. Variation 1: sig et navn på en spiller der skal vendes imod og spilles til. Variation 2: Sæt en modstander på passiv/aktiv

Orientering med individuelt fokus Forklaring: Bolden spilles fra blå til rød spiller, som møder bolden inde i kanten. Blå råber til rød om han skal vende højre eller venstre, om han er alene så han kan vende, eller der er ryg så han skal ud med bolden samme vej som den blev spillet ind. Orientering: Rød ventende spiller eller en træner står med en rød eller gul kegle, når den aktive rød skal ind og hente bolden, skal den ventende spiller løfte enten rød kegle (ud til højre) Gul kegle (ud til venstre) Begge kegler (ryg på) eller fjerne begge kegler (alene). Aktiv rød skal orientere sig, og løse opgaven bedst muligt.

6v6/7v7 Forklaring: Kan spilles som alm. 6v6/7v7 possession eller med bander/mål. Progressioner Vi coacher på: Træneren sørger for at holde fokus på orienteringen hos spillerne. Placeringen Prog. 1: Træneren kan signalere skift i spillet (herunder spilretning m.m.) Vinkler Frie rum (og dét at se/udnytte det) Prog. 2: Træneren kan signalere hændelser i spillet Modtage en aflevering: Vigtigt at træneren bruger forskellige måder at kommunikere på, således spillerne lærer at orientere sig på flere ting (lyd, signaler, placering) Før modtagelse Orientering (hvem kan jeg spille til og hvem er omkring mig) Plads (har jeg meget plads omkring mig? – desto mere plads, desto mere tid)

3v3 + bander (intervalspil) Intervalspil 3v3+2 Forklaring: Der spilles 3v3 – spillere som ikke deltager i spillet, placerer sig som bander på siden af målene (offensivt) som bander. Disse kan nu bruges af offensive spillere, som kan spille bande med dem. INTENSITET!!! (Et krav, at alle arbejder på max!) Hold fokus på vores relationelle færdigheder – kig efter følgende: Flytter vi bolden hurtigt (max. 2 sek. pr. boldbesiddelse) Forsøger medspillerne at hjælpe boldholder igennem bevægelse (vinkler, placering, dybe løb) Har vi forståelse for principperne som er berørt i træningen tidligere (orientering, bevægelse)