Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt. 2018 Sikkerhedspakken.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skattemappen – Hent økonomiske oplysninger
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
NemID har en offentlig digital signatur
VIRUS, SPYWARE OG SPAM. Vi tar´ en tur rundt i en uhyggelig verden, fyldt med alt muligt skidt der forpester vores liv med vores PC Af Molly Larsen.
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Videregående pc-vejledning Modul Sik: Sikkerhed Lidt om antivirusprogrammer mm. 60+Bornholm.
MUSEN ELLER TRYK PÅ ”ENTER”
Introduktion til Kryptering
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Beskyt din computer og dine data!
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Convergens / Mads Anker Højlund
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Arkitektur - Sikkerhed
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post – kommunikationen til borgerne
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
En digital opslagstavle - ikke bare i din browser
1 Vil du tilbagekalde en fuldmagt, du har fået? Hvis du er blevet udpeget som en, der kan handle på en borgers vegne i en digital løsning, er du blevet.
Studiestart - hjælp med IT
20. maj Datatilsynet og forskningsregistrering – Forskernetværk SHS.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. Økonomi på Spil (Arbejdshæftet: Styr på dine penge)
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Anden lovgivning afsætning.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Beskyt din virksomhed- Workshop
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Retsregler og vira.
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Hold dit NemID for dig selv
Link til video:
Det kan ramme os alle Alle kan blive ramt af hacking, også dig.
Nye digitale løsninger
Foreningsliv & Persondataforordning
PengeSpillet 2018 #Pengeuge Til arbejdshæftet "Viden om penge"
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
- og hvordan du undgår dem…
Hold dit NemID for dig selv
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Anvendelsen af FIP – et værktøj til måling af ledige flygtninge og indvandreres progression i arbejdsmarkedsparathed Vejledning til projektadministrator.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Vigtige opdateringer af din computer og mobil
Præsentationens transcript:

Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt. 2018 Sikkerhedspakken er udviklet af

Hvorfor er det vigtigt Stigende problem i Danmark Tabt tillid og tryghed Flere kommuner har bla. oplevet at blive ramt af ransomware, hvor it-kriminelle kræver løsesum for at dekryptere de inficerede filer. Konsekvenser kan derfor være Tabt arbejdstid Tab af data og information Økonomisk tab Generelt har borgere og virksomheder i Danmark stor tillid til myndigheder Hvis kritisk information går tabt, eller bliver uhensigtsmæssigt spredt, kan tilliden blive brudt Børsen: DR.dk:

Dit ansvar som offentlig ansat Du skal som medarbejder følge disse råd: Beskyt borgernes personoplysninger Lav stærke kodeord Brug sikrede netværk og log på via VPN Reagér kun på sikre beskeder Som offentligt ansat har du ansvar for behandling af sager med personoplysninger om den enkelte borger. Vi kan ikke arbejde, hvis vi ikke har adgang til systemer og data. Derfor er det vigtigt, at I alle ved, hvordan vi skal undgå, at it-kriminelle: får adgang til oplysninger kan ændre i oplysninger eller kan afskære os fra vores systemer. Større hackerangreb kan lægge en hel sektor ned I foråret 2017 lammede et hackerangreb den britiske sundhedssektor i flere døgn. 19.500 patientaftaler blev annulleret, og 600 computere hos praktiserende læger blev låst. Det skete, fordi medarbejderne åbnede en zip-fil.

Beskyt borgernes personoplysninger 1/3 Hent prints med det samme Lad ikke papirer med følsomme eller fortrolige oplysninger ligge fremme Lås altid din skærm Beskyt borgernes personoplysninger. Det gælder både personoplysninger, følsomme personoplysninger og fortrolige oplysninger. Hent hurtigt dokumenter med personoplysninger fra printeren. Lad ikke borgeres personoplysninger ligge fremme på dit bord. Lås altid skærmen på computeren, når du går fra den. Glemmer du det, risikerer du at gøre borgerens personoplysninger tilgængelige for uvedkommende.

Beskyt borgernes personoplysninger 2/3 Brug kun relevante personoplysninger Send sikkert, fx via Digital Post [BRUG ANDET EKSEMPEL HVIS MERE RELEVANT] Følg vores sikkerhedspolitik. Find den på [INDSÆT INTRANET ELLER RELEVANT SYSTEM] Bed borgerne sende personoplysninger via et sikkert system Du må kun behandle følsomme personoplysninger, som er relevante for dig. Brug altid en sikker, krypteret kanal, som Digital Post, når du sender følsomme personoplysninger ud af huset fx til en borger. Følg den lokale politik om behandling af personoplysninger i din organisation. Hvis en borger skal sende en mail med fx et cpr.nr., så bed dem sende oplysningerne via et sikkert system fx Digital Post.

Beskyt borgernes personoplysninger 3/3 Personoplysninger: navn, adresse, fødselsdato, CPR.nr. (denne skal behandles som en følsom oplysning), eksamen, skat, gæld, sygedage, økonomi, stilling, familieforhold Følsomme personoplysninger: sociale problemer, race, politisk eller religiøs overbevisning, sygdomsforløb, diagnoser, seksualitet, fagforeningstilknytning, genetiske data Hvad er følsomme personoplysninger? Personoplysninger: Fx navn, adresse, fødselsdato, CPR.nr., eksamen, skat, gæld, sygedage, økonomi, stilling, familieforhold Følsomme personoplysninger: Fx sociale problemer, race, politisk eller religiøs overbevisning, sygdomsforløb, diagnoser, seksualitet, fagforeningstilknytning, genetiske data CPR. Skal dog sendes krypteret på lige fod med følsomme personoplysninger.

Lav stærke kodeord 1/2 Langt – Mindst 12 tegn Unikt – brug ikke det samme kodeord flere steder. Dit og kun dit – del ikke dit kodeord med dine kollegaer Log sikkert på interne systemer, så de ikke nemt kan hackes. Følg arbejdspladsens regler for kodeord. Hvis der ikke er en specifik forskrift, bør dit kodeord være som beskrevet her Et eksempel er: i2018spistejegmangeis Der kan være systemmæssige begrænsninger på antallet af tegn, hvor der er andre systemmæssige sikringsforanstaltninger

Lav stærke kodeord 2/2 Kodeordet skal være nemt at huske • I2018spistejegmangeis! • PiratenErR2D2? (Per) Du kan fx bygge det op efter en simpel sætning eller et almindeligt fornavn

Brug kendte netværk og log på via VPN Information kan opsnappes, hvis hackere får adgang til netværket. Forbind kun til sikrede netværk Tilslut altid VPN, helst inden du logger på din pc Forbind kun til sikrede netværk, hvor du fx skal logge på med en kode. Tilslut altid VPN, som er en sikret krypteret forbindelse til din organisations netværk, helst inden du logger på din pc. Tjek med din sikkerhedsafdeling, hvordan du får adgang til VPN.

Reagér kun på sikre beskeder 1/2 Stol på din kritiske sans Giv aldrig følsomme personoplysninger via e-mail, sms eller opkald Klik først, når du har tjekket om webadressen passer med afsenderen Tænk dig om, før du logger ind via et direkte link i en e-mail eller sms Beder din kollega eller din chef om noget usædvanligt, og det ”haster”, kan der være tale om svindel. Hackerne er blevet dygtige, digitale tricktyve. Det er ikke længere nok at tjekke sproget og se om afsenderen ser troværdig ud. Brug en sikker, krypteret kanal som fx Digital Post, hvis du skal sende følsomme oplysninger (fx CPR.nr., politisk overbevisning eller helbredsoplysninger) ud af huset. Brug aldrig almindelig e-mail, sms eller opkald. Klik først, når du har holdt musen over linket, og tjekket om webadressen passer med afsenderen. Slet snarest muligt mails med følsomt indhold, fx straks efter journalisering. Svar ikke på henvendelser, der beder om kredit-, bank-, kodeord eller lignende oplysninger. Beder din kollega eller din chef om noget usædvanligt, og det ”haster”, så få bekræftet, at henvendelsen er korrekt.

Reagér kun på sikre beskeder 2/2 Er du i tvivl, om du har klikket på noget usikkert sendt personoplysninger til en forkert modtager. Så underret din leder og din koordinator for informationssikkerhed. Er du i tvivl … om du har fået klikket på noget usikkert eller sendt fortrolig information til en forkert modtager. Så underret din leder og din koordinator for informationssikkerhed.

Yderligere hjælp På sikkerdigital.dk kan du finde, flere gode råd, gennemgå e-læring, se film og tage en quiz om sikkerhed. Gå ind på sikkerdigital.dk/medarbejdere Sikkerhedspakken er udviklet af