Regional udvikling og kollektiv trafik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Strategiplanen er fundament og retning.
Advertisements

Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
Region Syddanmark Udvalg for trafik om miljø Region Syddanmark 22. november 2007.
Nye tider – Velkomst – oplæg à 10 min + snak – sidemandsdrøftelse – pause – drøftelse af.
Projekter med støtte fra Statens Trafikinvesteringsplan - erfaringer og visioner / København Cathrine Krogh Keinicke/ Frank Andersen.
Areal og indbyggere (1. januar 2007) RegionIndbyggereArealIndbyggere pr. km 2 Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Pendlerbus Silkeborg – Århus N Pendlerbus Silkeborg – Århus N Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference Odense, 15. juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.
MiljøForum Fyn 2007 Klima, energi og miljø Anne Grete Holmsgaard.
Aarhus Kommunes ønsker til leverandører Vi ønsker, at leverandørerne kan Bidrage til at frigøre ressourcer Bidrage til byens udvikling Bidrage til at.
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Kulturhuse og folkeoplysning. Hvem er/var vi i By- og Kulturforvaltningen? Adm. direktør Økonomifunktionen Ledelsessekretariatet Rådmanden By- og Kulturudvalget.
Økonomiaftale for budget 2007 Forberedelsesudvalget Odense, den 22. juni 2006.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Trafikkonference 2016 Sjælland baner vejen frem V/KKR formand, Niels Hörup, Borgmester i Solrød.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Beskrivelse af strategisk projekt: Et frugtbart forskningsmiljø Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Samordning i den kollektive trafik ­Med kunden i centrum.
- Vores kerneopgave At udvikle og drive tidssvarende læringsaktiviteter, der skaber de kompetente medarbejdere, som omsorgs- og velfærdsområdet til enhver.
1 Klimatilpasning på Frederiksberg. 2 Agenda Om Frederiksberg og dens forsyning Klimatilpasning på Frederiksberg Skybrudsplanerne Fremtidens udfordringer.
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016.
Tilskud til fremme af grøn teknologi April 2013 Michael Rasmussen.
Europæiske muligheder
Hvordan løser vi klimaproblemet
Vækst og udvikling i hele Danmark - hvor og hvordan
Smart Mobility in LOOP CITY
Strategisk energiplanlægning
Ligeløn og etnicitet 8. Marts 2017.
Forberedelse til kick off 7. december 2016
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
krav, dokumentation, opfølgning og erfaringer
Bredbåndssituationen i Danmark
Fremtidens energiforretning set fra chefstolen
Tema: Landdistrikter Arbejdsgruppe Regional Erhvervspolitik 18
Strategisk planlægning:
Rekruttering til Nordfyns kommune – er der et problem?
Budget 2018 Overenskomst 2018 / OK 18
Fællesmøde med boligorganisationerne 30. oktober 2017
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
MUDP handlingsplan for december 2017
Tro på dig selv - det gør vi
optimering af ejendomsdriften
Lægge Procent til eller trække procent fra
Fælles ledelsesgrundlag
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Bæredygtighed og smarte løsninger Himmerland & SBI
Godsomsætning i danske havne set i et udviklingsperspektiv
Hvad betyder det på efterskolerne?
TRAFIK OG INFRASTRUKTUR
Vision 2050 er vejen til vækst
Smart Mobility in LOOP CITY
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Økonomisk bidrag til "Motorvej Nu"
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
MUDP handlingsplan for december 2017
LAG Odder-Hedensted.
Vejbelysning – med og uden LED
CO2-tiltag her og nu En Grøn Trans- portpolitik
NATURMÆLK Naturmælk A.m.b.a & Øllingegaard Økologisk Mejerier
Præsentationens transcript:

Regional udvikling og kollektiv trafik Regionsældrerådet d. 17. maj 2018 Birgitte Leolnar Enhedschef, Mobilitet og Teknologi

Organisationsdiagram Region Hovedstaden Center for Regional Udvikling Direktion Sekretariat EU-kontor Vækst & Viden Mobilitet & Teknologi Miljø & Ressourcer

Regional vækst- og udviklingsstrategi (ReVUS)

Økonomiske rammer for Regional Udvikling Regional Udvikling er et selvstændigt bevillingsområde.

Udpluk af konkrete opgaver Miljø Erhvervsudvikling Kollektiv trafik Øvrig regional udvikling Råstoffer Jordforurening Grundvand Klimatilpasning Turismeindsatser Praktikpladser Copenhagen Capacity Wonderful Copenhagen Bus og lokalbaner Anlægsprojekter Letbanen Forskning Udviklingsprojekter Innovation

Mobilitet og kollektiv trafik Rammevilkår Effektiv og bæredygtig mobilitet Fyrtårnsprojekt Trafikplan Sammenhængende kollektiv trafik DOT Regional bus- og togbetjening

Regional betjening 6 toglinjer 31 buslinjer ca. 47 mio. passagerer Center for Regional Udvikling Regional betjening 6 toglinjer 31 buslinjer ca. 47 mio. passagerer ca. 544 mio. kr./årligt 700.000 timer (bus) 83.000 timer (tog) 51 % selvfinansieringsgrad 80 % af indbyggerne 80 % af arbejdspladserne

Oversigt over regionens busser og tog Center for Regional Udvikling Oversigt over regionens busser og tog S-busser E-busser R-busser Natbusser Øvrige Lokalbaner 150S 15E 230R 360R* 120 Frederiksværksbanen 200S 30E 310R 90N 123 Gribskovbanen 250S 40E 320R 91N 555 Hornbækbanen 300S 55E 375R 93N 666 Lille Nord 350S 65E 380R 94N Nærumbanen 400S/400 390R 97N 500S 98N 600S Hurtig og direkte – særligt målrettet pendlere Kører om natten Lokalbanerne i Nordsjælland samt Nærumbanen. Er en del af R-nettet sammen med R-busserne Kører i halvtimesintervaller og betjener byer på Sjælland udenfor S-banenettet Høj frekvens og forbinder boliger og erhverv med S-tog De gule busser – samlebetegnelse for busser uden anden kategori. Derfor stor variation

Region Hovedstaden og Movia Center for Regional Udvikling Region Hovedstaden og Movia Region H Movia Operatører Passagerer Sikrer politisk mål- opfyldelse Bestiller Planlægger Køber ind/forhandler Rådgiver regionen Kordinerer bestillinger Udfører drift Indkøber materiel Benytter busser og tog DOT og Movias kundeservice

Kollektiv trafik – hvad arbejder vi for? Sikre gode sammenhænge i den kollektive trafik Høj produktivitet Dækning af regionale rejsemål Tage højde for forskelle på by og land Grøn målsætning Fossilfri i 2030 Også fokus på støj- og luftforurening

Dilemma: Regionale rejsemål vs. høj produktivitet Center for Regional Udvikling Dilemma: Regionale rejsemål vs. høj produktivitet Eksempel: 65E Betjener især studerende Vigtig forbindelse for eleverne Få brugere giver meget lav produktivitet Samme omkostning kunne sikre flere passagerer andre steder i den regionale kollektive trafik Måske kunne samme midler sikrer at flere tager en uddannelse andre steder i regionen?

Dilemma: Et sammenhængende net vs. høj produktivitet Center for Regional Udvikling Dilemma: Et sammenhængende net vs. høj produktivitet Høj produktivitet i de centrale dele af regionen Lav produktivitet i de ydre dele af regionen Endnu lavere produktivitet på mange lokale busser, som regionen ikke bestiller trafik for Hvilket serviceniveau er godt nok I Dragør? I Gilleleje?

Center for Regional Udvikling Dilemma: Trængsel giver lavere produktivitet - Fremkommelighed kræver investeringer Eks. 400S Trængsel gør at bussen kommer langsommere frem Der indsættes flere busser for at holde køreplanen Buslinjen taber passagerer Lavere produktivitet 400S 2012 2015 Tilskudsbehov 11 13,2 Passagerer 2,8 Udgift/påstiger 3,90 5,00

De kommende år skal vi tænke på: Center for Regional Udvikling De kommende år skal vi tænke på: Metrotilpasning Favrholm st. Hillerød st. Letbane - anlæg og drift

3 regioner, 79 kommuner, 3,9 mio. indbyggere