Regional udvikling og kollektiv trafik Regionsældrerådet d. 17. maj 2018 Birgitte Leolnar Enhedschef, Mobilitet og Teknologi
Organisationsdiagram Region Hovedstaden Center for Regional Udvikling Direktion Sekretariat EU-kontor Vækst & Viden Mobilitet & Teknologi Miljø & Ressourcer
Regional vækst- og udviklingsstrategi (ReVUS)
Økonomiske rammer for Regional Udvikling Regional Udvikling er et selvstændigt bevillingsområde.
Udpluk af konkrete opgaver Miljø Erhvervsudvikling Kollektiv trafik Øvrig regional udvikling Råstoffer Jordforurening Grundvand Klimatilpasning Turismeindsatser Praktikpladser Copenhagen Capacity Wonderful Copenhagen Bus og lokalbaner Anlægsprojekter Letbanen Forskning Udviklingsprojekter Innovation
Mobilitet og kollektiv trafik Rammevilkår Effektiv og bæredygtig mobilitet Fyrtårnsprojekt Trafikplan Sammenhængende kollektiv trafik DOT Regional bus- og togbetjening
Regional betjening 6 toglinjer 31 buslinjer ca. 47 mio. passagerer Center for Regional Udvikling Regional betjening 6 toglinjer 31 buslinjer ca. 47 mio. passagerer ca. 544 mio. kr./årligt 700.000 timer (bus) 83.000 timer (tog) 51 % selvfinansieringsgrad 80 % af indbyggerne 80 % af arbejdspladserne
Oversigt over regionens busser og tog Center for Regional Udvikling Oversigt over regionens busser og tog S-busser E-busser R-busser Natbusser Øvrige Lokalbaner 150S 15E 230R 360R* 120 Frederiksværksbanen 200S 30E 310R 90N 123 Gribskovbanen 250S 40E 320R 91N 555 Hornbækbanen 300S 55E 375R 93N 666 Lille Nord 350S 65E 380R 94N Nærumbanen 400S/400 390R 97N 500S 98N 600S Hurtig og direkte – særligt målrettet pendlere Kører om natten Lokalbanerne i Nordsjælland samt Nærumbanen. Er en del af R-nettet sammen med R-busserne Kører i halvtimesintervaller og betjener byer på Sjælland udenfor S-banenettet Høj frekvens og forbinder boliger og erhverv med S-tog De gule busser – samlebetegnelse for busser uden anden kategori. Derfor stor variation
Region Hovedstaden og Movia Center for Regional Udvikling Region Hovedstaden og Movia Region H Movia Operatører Passagerer Sikrer politisk mål- opfyldelse Bestiller Planlægger Køber ind/forhandler Rådgiver regionen Kordinerer bestillinger Udfører drift Indkøber materiel Benytter busser og tog DOT og Movias kundeservice
Kollektiv trafik – hvad arbejder vi for? Sikre gode sammenhænge i den kollektive trafik Høj produktivitet Dækning af regionale rejsemål Tage højde for forskelle på by og land Grøn målsætning Fossilfri i 2030 Også fokus på støj- og luftforurening
Dilemma: Regionale rejsemål vs. høj produktivitet Center for Regional Udvikling Dilemma: Regionale rejsemål vs. høj produktivitet Eksempel: 65E Betjener især studerende Vigtig forbindelse for eleverne Få brugere giver meget lav produktivitet Samme omkostning kunne sikre flere passagerer andre steder i den regionale kollektive trafik Måske kunne samme midler sikrer at flere tager en uddannelse andre steder i regionen?
Dilemma: Et sammenhængende net vs. høj produktivitet Center for Regional Udvikling Dilemma: Et sammenhængende net vs. høj produktivitet Høj produktivitet i de centrale dele af regionen Lav produktivitet i de ydre dele af regionen Endnu lavere produktivitet på mange lokale busser, som regionen ikke bestiller trafik for Hvilket serviceniveau er godt nok I Dragør? I Gilleleje?
Center for Regional Udvikling Dilemma: Trængsel giver lavere produktivitet - Fremkommelighed kræver investeringer Eks. 400S Trængsel gør at bussen kommer langsommere frem Der indsættes flere busser for at holde køreplanen Buslinjen taber passagerer Lavere produktivitet 400S 2012 2015 Tilskudsbehov 11 13,2 Passagerer 2,8 Udgift/påstiger 3,90 5,00
De kommende år skal vi tænke på: Center for Regional Udvikling De kommende år skal vi tænke på: Metrotilpasning Favrholm st. Hillerød st. Letbane - anlæg og drift
3 regioner, 79 kommuner, 3,9 mio. indbyggere