Dialog mod Vold som business-case

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
Inspirationstema: Børns rettigheder
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Socialstyrelsens nye vidensnotater
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
DES årskonference 2013 Regeringens evalueringspolitiske program og de store velfærdsområder.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Hvordan kan social ansvarlighed være en gevinst for virksomheder – og for socialt udsatte Hvilke muligheder ser KFUM’s Sociale Arbejde i samarbejdet med.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
Blødgøring nytænkning af forsyningskonceptet HOFOR
Tema 5 Hverdagsliv i familien
ØVELSE 1 (15 min.) Spørgsmål til gruppearbejde
Ungebasen.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
KL´s visioner for kroniske patienter
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
Tidlig indsats over for udsatte børn
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Jens Friis Bak Fmd. arbejdsgruppen. Lægefaglig direktør Hospitalsenheden Vest.
Familieiværksætterne Et sammenhængende forløb om fødsels og forældre- forberedelse for førstegangsforældre Information, vejledning og dialog om de udfordringer.
Kærestevold ’Vold er ikke løsningen’, Nuuk 26. November, Nina Schütt.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Strategi til nedbringelse af udgifterne til: -Segregerede undervisningstilbud -Foranstaltninger, jf. serviceloven.
Socialforvaltningen Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse Aarhus Kommune Ændring i serviceniveau ved budgetfald fra 2011 – 2012 Familier,
Dialog og kontrol går hånd i hånd – Østjyllands Politi Indsatsformer i kredsene. Lokal ”statistik” – Lokal politiet i Grenaa. Lokal indsats/tiltag. Effekten.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Børn har ret – ved de det? Hindsgavl, den 21. september 2015.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
-projekter i den kommunale tandpleje. LIF Teamdag 2015 Mandag d. 30 november 2015.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
- den socialpolitiske recept
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Palliation til børn og unge
…………Skal blive så dygtige som de kan
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Kommunernes økonomistyring
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Beregningsredskab Vidensdatabase Start SØM
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Dialog mod Vold som business-case
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Dialog mod Vold som business-case Foretræde for Folketingets Social-, Indenrigs-, og Børneudvalg. 1. november 2018

Hvorfor Dialog mod Vold? Dialog mod Vold er sat i verden for at nedbringe antallet af børn og voksne, der er udsat for vold i nære relationer og hjælpe dem med at leve et liv fri for vold. Vi tilbyder specialiseret og integreret psykologbehandling til udøvere af vold i nære relationer og deres familier. Gennem at sætte ind overfor den voldelige adfærd bryder vi den negative sociale arv og hjælper børn, der er i risiko for at blive anbragt uden for hjemmet, til at kunne forblive trygge i deres eget hjem. Dialog mod Vold stopper den voldelige adfærd der hvor den starter; hos udøveren. Børnene og den udsatte får deres eget behandlingsforløb. Forældrene støttes i deres fælles forældreskab. Vold kan ikke retfærdiggøres, og vold er altid udøverens ansvar; men vold kan stoppes gennem specialiseret psykologbehandling. 2

Hovedpointer 1. Dialog mod Vold tilbyder den bedst dokumenterede indsats i Danmark ved vold i nære relationer og effekten er på linje med eller større end de succesrater, der er i SØM. 2. Det er kun når man stopper den voldelige adfærd, at man ændrer de grundvilkår børn i voldsudsatte familier vokser op med. Dialog mod Vold er den eneste indsats i Danmark, der på en og samme tid stopper den voldelige adfærd og hjælper den udsatte og børnene. 3. Dialog mod Vold sparer penge for såvel stat som kommune. Business-casen er lavet som enkeltberegninger med SØM-metode. 4. Der mangler lovramme, der forpligter kommunerne til at henvise udøvere af vold i nære relationer til behandling i Dialog mod Vold og dermed beskytte udsatte og børn mod gentagen vold. 5. Dialog mod Vold skal permanentgøres og gøres landsdækkende. 3

Assessment Intervention Method Dialog mod Vold virker AIM Assessment Intervention Method 6

VIVE – Det nationale forsknings og analysecenter for velfærd: Dialog mod Volds individuelle forløb for børn opnår højeste score i evalueringsmodellen for lovende praksis KORTLÆGNING AF LOVENDE PRAKSISSER PÅ OMRÅDET FOR OVERGREB MOD BØRN OG UNGE

Den mest lovende sociale praksis Dialog mod Vold virker 8

Business-case er lavet som enkeltberegninger med SØM-metode 3 analytisk generaliserbare familier med henholdsvis moderat, middel og høj samfundsøkonomisk konsekvens af volden. FAMILIETYPER OMKOSTNINGER Der er anvendt data fra SØM og Danmarks Statistik mv. DMV’s succesrate er på 62 %. Det er på linje med eller større end de succesrater, som der er i SØM . DMV SUCCESRATE Gevinsten fremkommer gennem enkeltberegninger med SØM-metode på de analytisk generaliserbare familier. GEVINST 9

Dialog mod Vold hjælper de mest udsatte familier Voldsudsat ung familie 3 analytisk generaliserbare voldsudsatte familier Voldsudsat kernefamilie Familie med langvarig vold 10

De samfundsmæssige udgifter som følge af vold i familien Voldsudsat ny familie Voldsudsat kernefamilie Familie med langvarig vold Samfundsudgifter over 4 år: 408.318 kr. Heraf kommunale udgifter: 261.874 kr. Samfundsudgifter over 4 år: 756.568 kr. Heraf kommunale udgifter: 442.310 kr. Samfundsudgifter over 4 år: 3.793.633 kr. Heraf kommunale udgifter: 2.763.689 kr. 12

8 ud af 10 partnere bekræfter dette Dialog mod Volds succesrate er på 62%* Vores succesrate er på linje eller større end de succesrater, som der er i SØM 78% af udøvere rapporterer at de stadig er voldsfrie et år efter endt behandling 8 ud af 10 partnere bekræfter dette * Der er ved beregning af succesrate tale om en vis usikkerhed. Både udøvere og partnere kan i interviewet være biased til en positiv besvarelse. Eftersom at interviewet åbner mulighed for at komme ind til en gratis brush-up samtale, hvis der har været vold, er det vores vurdering at et sådant bias vil være begrænset. 13

Beregningsproces I SØM anvender man som udgangspunkt 6 år, men vi har taget et konservativt estimat og kun anvendt 4 år. Udgifter i kr. over 4 år og gevinst v/behandling Samfundsmæssige udgifter som følge af volden Hvis der sættes ind m. behandling efter 1. år Gevinst v/ succesrate på 62 % Voldsudsat ny familie 408.318 164.969 150.876 Voldsudsat kernefamilie 756.568 529.014 141.084 Familie med langvarig vold 3.793.633 906.127 1.790.254 14

Dialog mod Vold sparer penge hos alle tre familietyper Gevinst år 2-4 Offentlig besparelse: 150.876 kr. Heraf kommunal besparelse: 60.313 kr. 238.157 kr. Gennemsnitlig gevinst pr. år pr. familie Offentlig besparelse: 141.084 kr. Heraf kommunal besparelse: 33.247 kr. Offentlig besparelse: 1.790.254 kr. Heraf kommunal besparelse: 1.290.762 kr. 15

Der er også væsentlige effekter for børnene 1- 3 millioner kr.* Besparelse hver gang Dialog mod Vold kan spare en anbringelse *Besparelse hvis man laver hjemmebaserede foranstaltninger i stedet for anbringelser. Kilde: Børne-SØM (foreløbige tal)

Opvækst i hjem med vold er den største risikofaktor for selv at blive voldsudøver *Slutnote: I denne præsentation af Dialog mod Vold som business-case er den langsigtede effekt ikke indregnet og vi har heller ikke indregnet den samfunds- økonomiske besparelse ved at Dialog mod Vold bryder den negative sociale arv. 11

Lovgivning Hvis man vil løse problemet og beskytte børn og udsatte mod gentagen vold, kan man ikke tage voldsudøveren ud af ligningen. Kommunerne er pressede og gør derfor desværre kun det de skal. Dialog mod Vold anbefaler derfor, at kommunerne forpligtes til at henvise voldsudøvere til behandling i Dialog mod Vold, når de har viden om vold i familien.