TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikpolitik Hedelyskolen
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Læringsstile og lektier
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Højmeskolens Ungestrategi
Højmeskolens Ungestrategi August Vi laver strategien som en film om en terning.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Jørn Iversen, Politiassistent
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Trafikpolitik i Gribskovs skoler Præsentation april 2015 Esrum 18. januar 2007 Marts 2015.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Grafslide med overskrift, indhold og graf Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at.
På de næste sider finder du et eksempel på en trafikpolitik, der rummer alle de punkter, som Rådet for Sikker Trafik anbefaler. Slet og tilføj, så den.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Opstart af VSP i Hillerød Kommune v/Janne Tinghuus Trafik, vej & Park By og Miljø.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Mit arbejde som færdselskontaktlærer…. Mine opgaver som færdselskontaktlærer Opgaver, undervisning og indkøb Rollemodel Motivere og vejlede kollegaer.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Arbejdsopgaverne – en stor mundfuld Kalenderen/Årshjulet Cooperative Learning Cykelbanen/Manøvrebanen.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Sådan bakker MVSJ Politi skolens forebyggende indsatser op. 17. Juni 2010Carsten Simonsen.
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Hvor og hvordan sker ulykken?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Hvor og hvordan sker ulykken?
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Trafikpolitik for Durup Skole.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra anledning til udvikling
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR 18/09 2018 Navn Navnesen – Indlæg på et skoleledermøde TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR

Vores fælles udfordring: Når de unge forlader skolen, står de over for de 10 farligste år i trafikken. Der er en ung involveret i hver tredje trafikulykke! Der kan gøres langt mere for at give børn og unge gode trafikvaner – for at klæde dem på til at klare de ti farligste år i trafikken. Skolens opgave er netop at give eleverne det bedst mulige grundlag for et godt voksenliv efter skolen.

De hårde fakta To gange hver uge ringer politiet på hos forældre for at fortælle, at deres søn eller datter er omkommet i trafikken. 21 gange om ugen må politiet fortælle forældre, at deres søn eller datter er blevet hårdt kvæstet i en trafikulykke. Ulykkestallene er sørgelige. Der dør alt for mange i trafikken. Og endnu flere kommer til skade, bliver kvæstede, blive invalide og får varige men. Den situation med at politiet står udenfor døren med en dårlig besked, er de fleste forældres mareridt.

Dræbte og alvorligt tilskadekomne fordelt på alder over en 5-års periode Det går meget godt, frem til børnene er omkring 12 år: Her bliver de så for alvor selvtransporterende. Og tallene vidner jo om, at det er de måske ikke klædt godt nok på til. Psykisk og fysisk er de parate, men noget tyder på, at de mangler erfaringen, færdigheder og kompetencer til at tage ordentligt vare på sig selv og måske også hinanden. Og skolen og forældrene skal arbejde sammen om at give dem de gode trafikvaner – og meget tyder jo på, at indsatsen skal fastholdes – også i udskolingen.

Vold eller trafik? Hvilke af de nævnte forhold optager dig som skoleleder mest på børnenes vegne? Kilde: Skoleundersøgelse – Rådet for Sikker Trafik 2009 En skoleundersøgelse foretaget af Rådet for Sikker Trafik i 2009 viser, at skoleledere på børnenes vegne bekymrer sig betydeligt mere om vold end trafikulykker.

Trafikken er farligere, end vi tror Hospitalsindlæggelser 15-17-årige 2008 Men virkeligheden er interessant. For statistikken viser os, at trafikken er langt farligere end vold. Af de unge, der i 2008 blev indlagt på et sygehus, var der fem gange så mange indlæggelser som følge af trafikulykker end som følge af vold.

Bekymring versus fakta Dræbte og alvorligt tilskadekomne fordelt på alder over en 5-års periode Både forældre og skole er alle meget obs på trafikken, når de små skal lære at færdes alene, men jo ældre børnene bliver, jo mere tænker vi, at det har de jo nok styr på. Men som vi lige har set, så er det, når vi slipper, og fra eleverne er 15-25, at det går galt. Der dør alt for mange unge mennesker i trafikken.

Dianas historie Diana er en helt almindelig pige, som for et par år siden kom ud for en trafikulykke, Hun gik i 9. klasse dengang. Hun fortæller i dette lille klip på 6 minutter om sin ulykke: Filmen ligger på www.sikkertrafik.dk/filmogslides

Tal med sidemanden i 3 minutter Kunne nogen have gjort noget, der kunne have forhindret ulykken?

Hvad nu hvis… … de i Dianas klasse løbende gennem hele skoleforløbet i den obligatoriske færdselsundervisning havde talt om, hvordan man passer på sig selv og hinanden i trafikken? - Fordi det fremgår af klassetrinnenes årsplaner, som det er beskrevet i skolens trafikpolitik. Og en trafikpolitik har alle kommunens skoler – det ligger som en kommunal aftale.

Hvad nu hvis… … klassen havde haft besøg af en LIVE-ambassadør, der talte om knallertulykker. Fordi skolen havde en trafikpolitik, som foreskrev, at LIVE-ambassadører er en fast del af færdselsundervisningen i 8. klasse. LIVE-ambassadøren har alle kommunens FKL’ere mødt på et netværksmøde, hvor de erfaringsudveksler gode ideer skolerne imellem og får inspiration fra eksterne. Brug af LIVE-ambassadører til at sætte trafik på dagsordenen hos de unge. Rådet for Sikker Trafik udvikler hele tiden nye materialer, der kan indgå i forskellige fag. Se mere på www.sikkertrafik.dk/skole

Hvad nu hvis… … Dianas forældre til et forældre-møde i fx 7. klasse havde mødt en politibetjent, som fortalte om knallertkørsel, ulykkesrisiko og forsikring? - Fordi det er beskrevet i trafikpolitikken, at man holder sådan et møde. Og koordineringen af politiets deltagelse aftales på det årlige netværksmøde, hvor både politi, skolernes FKL’ere og relevante kommunale forvaltninger deltager. Dialog med forældrene om, hvordan man taler med eleverne og hvad man siger. Politiet kan sætte steg under alvoren.

Hvad nu hvis… … forældrene i Dianas klasse havde lavet en aftale om, at de skiftedes til at køre de unge til og fra fest. Fordi det i trafikpolitikken står, at sådan en aftale er et af målene med 7. klasses forældremøde. Klasseforældrekontrakten er koordineret med SSP-konsulenten, som også har deltaget på det årlige netværksmøde. Når forældrene står sammen, og har fælles holdning og udmelding om børnenes forhold til trafik og fester, står børnene også sammen.

Vi er mange ansvarlige voksne som skal arbejde sammen om at: passe på børnene i trafikken her og nu OG lære børnene at passe på sig selv i trafikken med tanke på, at de bliver fremtidens trafikanter. Der er meget ”vi” kan gøre for at klæde børn og unge på til at træffe de mest sikre valg for deres færden i trafikken. Og på den måde være med til at forhindre, at det går så galt for de unge mennesker, som det gik i Dianas tilfælde. Og ”vi” er alle de ansvarlige voksne, som spiller en rolle i børn og unges liv gennem deres opvækst. Forældrene spiller en stor rolle i deres børns trafikopdragelse, men det gør skolen også, i og med at ”færdselslære” er et obligatorisk emne gennem HELE skoleforløbet.

Hvem har ansvaret? For at der bliver undervist i det obligatoriske emne Færdselslære (Lov om folkeskolen § 40, stk. 3) For at alle børn kan komme sikkert til og fra skole (Færdselslovens §3, stk. 3) I SIDSTE ENDE ER DET KOMMUNALBESTYRELSENS ANSVAR Opgaven med at skabe sikker skoletrafik for børn og unge hører både under trafikområdet og skoleområdet. I x-kommune har vi besluttet, at vi vil gøre en målrettet indsats for at give børn og unge de bedst mulige forudsætninger for at klare sig i trafikken med sig ud i livet. Det vil vi gøre ved at styrke samarbejdet mellem skole og trafikområdet. For hvis vi skal lykkes med det, skal vi tale om andet end asfalt, vi skal tale meget mere adfærd. Kommunalbestyrelsen godkender skolernes læseplaner. Kommunalbestyrelsen godkender endvidere beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag og emner (Bekendtgørelse af lov omfolkeskolen §40, stk. 3) Det påhviler politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne at træffe foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende færdsel på deres vej til og fra skolen. (Færdselslovens §3, stk 3)

Vores fælles udfordring: Vi kan sørge for at: 1. færdselsundervisningen fungerer - også i udskolingen 2. Skolens elever har gode trafikale forbilleder at spejle sig i 3. Skabe et trafikmiljø omkring skolen, så forældrene føler sig trygge nok til at lade deres børn færdes på egen hånd 4. Definere hvordan vi samarbejder om opgaven Løsning? Hvad kan vi gøre for at løse vores fælles udfordring, med at de unge står over for de 10 farligste år i trafikken, når de forlader skolen? Eksemplet med Diana kan være med til at pege retning: Vi kan blive meget mere bevidste om, hvad vi gør for at give børn og unge det bedst mulige grundlag for et træffe de mest sikre valg i trafikken. Ad 1.: Vi ved at færdselsundervisningen fungerer godt til og med 6. klasse på landets skoler. Det er også nødvendigt, at den fungerer i udskolingen. Ad 2.: Vi voksne skal være vores rolle som forbilleder bevidst. Og skole/hjem-kommunikation kan være med til at pege på det. Hvordan vil skolen gerne have at de voksne færdes omkring skolen? Børn spejler alt – også voksne der går over uden for fodgængerovergangen, voksne uden cykelhjelm, voksne uden sele, voksne der taler grimt til den lokal betjent, osv. Ad 3.: Skolen kan stille krav til, hvordan trafikafviklingen om morgenen skal foregå. Bruges ”Kys og Kør” rigtigt. Respekteres skolepatruljen? Parkeres der uhensigtsmæssigt? Eller ligefrem ulovligt? Skole/hjem-kommunikation kan være med til at rammesætte ”Sådan gør vi her på skolen”. Ad 4.: Hvem gør hvad? Hvilken rolle spiller politiet. Hvilken rolle spiller skolebestyrelsen? Hvilken rolle spiller skolens færdselskontaktlærer? Hvilken rolle spiller kommunen? Rolleafklaring er vigtig for at vi kan samarbejde bedst muligt om opgaven.

En trafikpolitik viser vejen…

Hvad er en trafikpolitik? En trafikpolitik beskriver, hvad skolen gør for at ruste børn og unge til at færdes i trafikken. Og den handler lige præcis om de fire ”løsninger”.

Mere end 30 % af landets skoler har allerede en trafikpolitik Det ved vi fra ”Skoleundersøgelsen 2009”. Og kigger vi nærmere på hvad en trafikpolitik så betyder, kan vi se at en trafikpolitik baner vejen for rigtig mange af de ting, som er med til at give vores børn og unge gode trafikvaner med sig ud i livet:

Skoler med en trafikpolitik … Har oftere regler for trafikafviklingen omkring skolerne Afholder oftere gå-prøver og cyklistprøver Bakker bedre op om skolens færdselskontaktlærer Samarbejder mere med politiet om færdsels-opgaverne i skolen Har markant mere kommunikation med forældrene om holdninger til trafikken omkring skolen. Kilde: Skoleundersøgelse. Rådet for Sikker Trafik 2009

Vi ved … … at 93 % af forældrene gerne vil have, at skolerne har en trafikpolitik. … at 70 % synes, deres barns skole burde have regler for, hvordan morgentrafikken omkring skolen skal afvikles, så trafikkaos undgås. … at forældrene, der har barn på en skole, der allerede har en trafikpolitik, er i langt højere grad tilfredse med skolens generelle fokus på trafiksikkerhed. Kilde: Undersøgelse blandt 1.000 forældre. Rådet for Sikker Trafik 2009.

Hvad kan vi gøre fremover i x-kommune, så vores børn og unge ikke kommer til skade i trafikken? Sætte en fælles lokal indsats i system (hvem gør hvad, hvornår og hvorfor?) Arbejde målrettet med børnenes trafikopdragelse (sundhedspleje, institutioner, skoler, fritidsaktiviteter m.fl.) Lægge en plan for færdselsundervisningen på de forskellige klassetrin, som sikrer at alle børn modtager den samme gode færdsels-undervisning gennem et helt skoleforløb Beskrive skolens forventninger til voksne som trafikale forbilleder Beskrive hvordan vi gerne vil have at trafikafviklingen omkring skolen skal foregå – og kommunikerer det til forældrene

Vi brug for jeres hjælp til: At sætte tid af til færdselskontaktlæreren, så han eller hun kan deltage i årlige netværksmøder. At bistå FKL-læreren i arbejdet med at få beskrevet dét I allerede gør på skolen mht. færdselsundervisningen, trafikafviklingen til og fra skole mm. At I involverer skolebestyrelsen i dette vigtige arbejde, og at I arbejder på at få skolens trafikpolitik ind som et af skolens principper. At der kommer handling bag politikken.