VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation til forældremøder
Advertisements

SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Informationsaften for forældre og elever
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Vendsyssel Øst Vest Uddannelse UU Vendsyssel Øst Vest
Vejledning, Ungdomsuddannelser & 10.klasse
UU vejleder Lene Skovgaard.
Max 3 forsøg på eud.
Vejledning, Ungdomsuddannelser & 10.klasse
Uddannelsesvejleder Brian Viereck Tlf
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Hovedområder Omsorg, sundhed og pædagogik
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Info-møde for nye elever Grundforløb 1 august 2015 Program Kl.19.00: Fælles info EUD & EUX Kl.19.20: UU orienterer Om fagretningerne Kl.19.30: Særlig info.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Forældremøde kl. Helms Skole 2015/16
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Vejledning på Hellebjerg Henrik Lauenstein HL + SA-BC-MB-HT Ulla Husted UH + KW-MM-PC-PM-CØ Erik Kobbelgaard EK + AL-LL-NK-MF-MC Koordinator Finn Kristensen.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Efterskolernes Vejlederkonference
Kollektiv vejledning – dagens program
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Velkommen til informationsmøde
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Dagens program Du skal have kendskab til:
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Uddannelsesevents – 4. oktober i FrederiksborgCentret
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2019
Obligatorisk Selvvalgt Opgave
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE

Program for dagen Lektion 1 Introduktion og rundvisning Lektion 2 Praktisk arbejde 1 Pause Lektion 3 Praktisk arbejde 2 Frokost Lektion 4+5 Praktisk arbejde 3

Hvad skal du lave i dag? Generel information om afdelingen Sundhed og Livsstil og Fagretning10 Rundvisning på Rørdalsvej Information om dagens praktiske arbejde Formål Mål Dine refleksioner over dagen Skives ind i ”MinUddannelse” TIL FAGLÆREREN SKRIV DINE EGNE NOTER HER: FORMÅL og MÅL med det praktiske arbejde

Campus 2 Rørdalsvej 10 Style & Wellness og Dental afdelingen: Tandklinikassistent Kosmetiker Frisør - er en del af TECHCOLLEGE, som er en af landets største erhvervsskoler På Rørdalsvej finder du også Kantinen Studievejlederne Skolehjemmet Food afdelingen FOOD College Vi repræsentere tre af de 108 uddannelser indenfor erhvervsuddannelserne på TC., 37 kan du fuldføre på Techcollege, 8 EUD- uddannelser på C2

Inden uddannelsesstart Adgangskrav: 02 i dansk ved folkeskolens afgangsprøve 02 i matematik ved folkeskolens afgangsprøve Uddannelsesparat Du skal have de fornødne personlige og sociale kompetencer Hvis ikke det er tilfældet, kontaktes du af TECHCOLLEGE Ved lavere karakter end 02 indkaldes til optagelsesprøve Hvis du ikke optages på baggrund af prøven sendes din uddannelsesplan til UU med kopi til dig Mulighed for personlige samtale for at tale om behov for særlige hjælpemidler fx (SPS) Pc og særligt udformede undervisningsmaterialer Hjælpemidler og instruktion i brug heraf Personlig assistance og sekretærhjælp Støttetimer mht. Kompensation af handicap Tegnsprogstolkning og skrivetolkning Se endvidere www.spsu.dk

Dit valg: Omsorg, sundhed og pædagogik – Fagretning – Uddannelse (Hovedområde) Grundforløbet Hovedforløb Del 1: 20 uger Del 2: 20 uger Fagretning: Livstil og sundhed Uddannelse Uddannelsesaftale Svendeprøve Svendeprøve Frisør Kosmetiker Tandklinikassistent (adgangsbegrænsning) Praktik Praktikpladskrav - betyder at du skal have en uddannelsesaftale Eller anden uddannelse Praktik Praktik Praktik Skoleperiode Skoleperiode Skoleperiode Skoleperiode Gf1 kan kun påbegyndes 1 gang Gf 2 - omvalg 3 gange 4 hovedområder – Omsorg, sundhed og pædagogik – Fødevarer, jordbrug og oplevelser - Teknologi, byggeri og transport + Kontor, handel og transport

Fagretning 10 – Sundhed & livsstil Indhold på fagretning10: Hvad kommer du til at arbejde med når du går hos os? Kosmetiker Tandklinikassistent Frisør TIL FAGLÆRERN OBS PÅ LUS / TØRKLÆDER MV Det du skal fortælle er en kort appetizer TIL FAGRETNING10: Nedenstående skal beskrives (moodle) inden opstart af fagretning10 i uge 40 FØR forløbet (beskrivelse og udvikling) UNDER forløbet (plads til elevarbejde der ikke vedrører de faglige produkter) EFTER forløbet (fokus på hvad formålet er med forløbet og hvad det ender ud i) FØR FORLØBET Hvad er formålet med fagretningsforløbet? Hvordan vil du synliggøre formålet med forløbet for eleverne? Hvad er målet med forløbet på din fagretning, og hvordan vil du/eleverne fremvise at målet er nået (tømrer/elektriker/murer/VVS’er - kan fx bygge et skur med alle fagretninger involveret, agri-food kan fx arbejde med fra “jord - til -bord”, altså fra ko på marken til færdigdækket bord med tre-retters middag) Hvordan vil du sikre, at alle fagretninger involveres i det endelige produkt (fx skur, fx tre-retters middag)? Hvordan ser din forløbsbeskrivelse af hele fagretningsforløbet og for de enkelte moduler samlet set ud? ELEVER: Hvilke forventninger (fagligt, personligt og socialt) har du til eleverne? UNDER FORLØBET: Hvordan vil du præcis vise, hvad din fagretning byder på? Hvordan er uddannelsen på din fagretning bygget op? Hvordan er en arbejdsdag inden for din fagretning (på skolen, i virksomheden)? Hvilke opgaver repræsenterer din fagretning (eleverne har behov for “hands-on” med små praksisnære opgaver)? Hvordan vil du forberede eleverne fra gang til gang på, hvad der skal ske næste gang i forløbet?    OSO/PORTEFOLIO Hvordan kan eleverne bruge det, de lærer i fagretningsforløbet i forbindelse med deres OSO-opgave i 10.kl (Se vedlagte OSO-bekendtgørelse)? Hvordan vil du arbejde med portefølje i forbindelse med fagretningsforløbet (fx billeddokumentation af processen, skriftlig dokumentation osv.)? EVALUERING: Hvordan vil du evaluere fagretningsforløbet med eleverne (gennem produkter, spørgeskemaer osv.)? SLUTNINGEN AF FORLØBET De sidste 4 dage skal der lokalt ude i områderne, planlægges en afslutning. Beskriv/svar derfor på disse spørgsmål vedrørende den sidste uge i fagretning10.   Hvordan ser den sidste uge ud for fagretningseleverne?   Hvad er formålet med forløbet, og hvad er indholdet for ugen?   Hvordan kan eleverne bruge fagretningsforløbet og deres produkt i forbindelse med skrivningen af deres OSO-opgave? FORÆLDREAFTEN: Hvordan skal din forældreaften - som afslutning på brobygningen - foregå (fx indbydelse, sted, hvem, tidspunkt, varighed og indhold)?