Comparative Method Uge 38

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan navigerer lederen?
Advertisements

Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet
Valg af studie-type for projektet
Kvantitative metoder. Indsamlingsflow 4-ugers projekt 03 Web-popup på på dagligvarekoncerns hjemmeside som led i større Usability test Spurgte om: –køn,
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
KM2: F221 Kvantitative metoder 2 Specifikation og dataproblemer 2. maj 2007.
Globalisering og internationale forhold
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Kohorte og interventionsstudier
Anvendt Statistik Lektion 6
Psykologi, Human Factors og HCI
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Statistik Lektion 5 Log-lineære modeller.
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Peter Nedergaard: Comparative Method Uge Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N.
Videnskabsteori & metode
Statistik II 5. Lektion Log-lineære modeller.
Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG.
Multi-vejs hobe med ekstra bytes Foredrag: Claus Jensen Projektmedlemmer: Jyrki Katajainen, Fabio Vitale, Claus Jensen.
Introduktion til ideologiske forgreninger
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Økonometri 1: Afslutningsforelæsning1 Økonometri 1 Afslutningsforelæsning 19. maj 2003.
Statistik for geografer Lektion 4. Tidsrække Analyse Proces som varierer over tid Observationer til bestemte tidspunkter Eksempler Proces som varierer.
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Statistik for geografer
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Carsten Stig Poulsen1 HA 4. semester Markedsanalyse 3. gang Torsdag d. 23. april 2009.
Økonometri 1 Gentagne tværsnit og panel data I 5. april 2006.
Økonometri – lektion 8 Multipel Lineær Regression
Kvantitative metoder.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Simpel Lineær Regression
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
KM2: F51 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 19. februar 2007.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Økonometri 1 Avancerede Paneldata Metoder II Introduktion til Instrumentvariabler 27. november 2006.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 15. februar 2006.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Eksperimentel metode.
Økonometri 1: Den multiple regressionsmodel1 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 17. september 2004.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation I 2. December 2005.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Virker det? Fortællinger om maveorm, myggenet og andre samfundsvidenskabelige forsøg med mennesker i Afrika og Asien Henrik Hansen, Professor Fødevareøkonomisk.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Den multiple regressionsmodel 21. september 2005
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Peter Nedergaard: Komparative metoder – ifølge naturalismen og konstruktivismen 1) Generelt om komparativt design ifølge naturalismen 2) Mills opdeling:
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Peter Nedergaard: Komparative metoder – ifølge naturalismen og konstruktivismen 1) Generelt om komparativt design ifølge naturalismen 2) Mills opdeling:
Anvendt Statistik Lektion 6
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Niveau 3: Regressionsanalyse: Tværsnitsundersøgelser
Måling (psykometri) 1.
Præsentationens transcript:

Comparative Method Uge 38 Peter Nedergaard: Comparative Method Uge 38

Hvilke cases skal sammenlignes/ kompareres. Denne metodes vælges ofte ved undersøgelser med et lille N Casevalg: X: Uafhængige variable (maksimere variansen) Z: Kontrolvariable (minimere variansen) Y: Afhængige variable

Eksempel: X: Demokrati (flest mulige demokratiske lande skal undersøges) Z: Kontrolvariable (fx enkelt tidsperiode) Y: Afhængige variable (velstand)

The Method of Difference Hvilken form for komparativt design skal vælges? Tæt på, hvad man kan kalde et kunstigt eksperiment Vælges når man skal sammenligne politiske eller sociale systemer, som har et antal fælles træk Målet er at neutraliserer visse forskelle samtidig med, at man fremhæver andre

The Method of Difference - et eksempel Fx at sammenligne den industripolitiske udvikling i Danmark, Sverige og Norge: Hvilke træk neutraliseres? Hvilke fremhæves? Svar: alle tre lande har en række fælles karakteristika (effektiv kontrol), idet der er tale om velfærdsstater af samme type (universelle velfærdsstater) Varierer mht. til en nøgleforklaringsfaktor = føres der en bevidst industripolitik eller ej Sverige: Ja; DK: Nej; Norge: Ja, men kun på olieindustriområdet Outcome = hvordan har den industrielle udvikling været = Sverige: ca. 20 % af BNP - DK: ca. 10 % af BNP Norge: ca. 20 af BNP

Anvendelsen af Method of Difference I: Sammenligning over tid = diakrone sammenligninger – fx den russiske revolution i 1905 og i 1917: forskelle = a) social revolution b) regering/statsmagt stærkt svækket pga. krigen. Sammenligning mhp. afdækning af forskelle internt i staterne – fx sammenligne hospitalsservice i to danske regioner – Sydjylland – V – og Midt- og Vestjylland -) – har politiske forskelle betydning – Politics matters?

Anvendelsen af Method of Difference II: Sammenligninger på tværs af lande: – fx ældrepleje i Danmark (kun ringe udlicitering) og i Sverige (omfattende udlicitering) – forskelle i effektivitet? Kontrafaktiske sammenligninger - det er i realiteten umuligt i samfundsvidenskaben at finde cases, som svarer til hinanden undtagen på ét punkt (den forklarende faktor) – men det er ER muligt at forestille sig den slags cases og lave bl.a. beregninger på det grundlag – hvad ville det fx betyde økonomisk, hvis man udliciterede en større del af ældreplejen i DK

The Method of Agreement = forskerne samler cases vedr. et bestemt fænomen mhp. At finde en fælles faktor i disse cases, som ellers på andre måder er forskelligartede: En ligetil metode, men sandsynligvis også en dårlig metode Fx undersøgelse af revolutionære bevægelser med deltagelse af bønder – vælger en lang række forskelligartede cases: Mexico, Rusland, Kina, Nordvietnam, Algeriet, Cuba: Problemstilling: Om bønderne deltog eller ej. Svar: Afgørende fælles faktor, hvor de deltog: Hvor den kapitalistiske produktionsmåde var trængt igennem til landbrugsproduktionen.

Problemer ved Method of Agreement: Hvordan etableres det nødvendige link mellem årsag og virkning. Kan der være en anden underliggende faktor, som forklarer bøndernes deltagelse i revolutionære bevægelser eller ej. Er der måske flere forskellige årsager til det analyserede fænomen?

Indirect Method of Differnce En dobbelt anvendelse af Method of Agreement Mest pålidelige metode Det tætteste, vi kommer et eksperimentelt design vha. ikke-eksperimentelle data

Indirect Method of Differnce - eksempel Fx Theda Skocpols ”States and Social Revolutions” (1979): Positive cases: Analyse af tre sociale revolutioner: den franske (1789), den russiske (1917) og den kinesiske (1949) – Mål: at identificere nogle få sandsynlige årsager til revolutionerne Negative cases: Analyse af tre tilfælde, hvor social uro IKKE førte til revolution: Reformbevægelsen i Preussen (1807-14), de tyske omvæltninger (1849-50) og Meiji-restaurationen i Japan (1868-73) Konklusion: Én faktor er til stede ved revolutioner og IKKE ved fravær af revolutioner: statskollaps

The Method of Concomitant Variation Ret sofistikeret: Måler den kvantitative variation mht. de operative variable og relaterer den til hver enkelt variabel Denne metode måler korrelationernes relative styrke – ligner den statistiske approach

Mangler, som ofte ses ved anvendelsen af den komparative metode Overdetermination = muligheden for at generalisere fra de observationer, vi har foretaget. Er særligt problemfyldt i komparative studier med et lille antal N To komponenter: For få observationer – løsning: øg størrelsen af N. For mange variable – løsninger: kombinér variable (der har samme underliggende karakteristika) til én variabel; mere strikt teorianvendelse mhp. at udvælge de vigtigste variable, som vi skal undersøge; udvælg casene mere omhyggeligt, dvs. med udgangspunkt i teorien.

Mangler, som ofte ses ved anvendelsen af den komparative metode Sampling bias = mens det eksperimentelle og statistiske design er baseret på princippet om randomiseret udvælgelse, er den komparative metode baseret på case udvælgelse Udvælgelse af cases kan derfor true generaliseringsmuligheden af alle de resultater, vi måtte komme frem til