Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Advertisements

Muligheder og rettigheder
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
OPLÆG DSOG` S EFTERÅRSMØDE ”-vi vil fokusere på hvilke muligheder vi har for at støtte op om kvinder/par i Danmark som ikke vælger at få en abort.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Certificeringsordning for transportable telte og konstruktioner Rikke Holgersen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om offentliggørelse af bygningsreglement 2010 (BEK 1314 af ) Formål: - Gennemføre regelforenklinger.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Voksenansvar
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Nyt fra ministeriet Miljøvurderingsdag, den 17. august 2017, Aalborg
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Læring gennem registrering og indberetning
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Kapitel 17 Kaution.
Konference Danske Havne
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Etablering af en Socialstyrelse
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Varmetillæg Folkepension.
OK18 Det statslige forlig
Baggrund..
Hvad betyder det på efterskolerne?
Nye forstander på efterskoler 2016
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Samtale om folkeskolen i
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Regionsrådets redegørelse til Det Regionale Udviklingsråd
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Lovliggørelsessager og BR18
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
Ansøgning - afvejning af hensyn
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
Præsentationens transcript:

Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer Private opholdssteder Døgninstitutioner

Rettigheder og indgreb heri VÆR ALTID OPMÆRKSOM PÅ: § 17 i lov om voksenansvar om alarm og pejlesystemer er en undtagelse fra hovedreglen – retten til privatliv, som den er formuleret i grundlov og internationale konventioner. Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Rettighed Ret til respekt for sit privatliv: Begrebet ”privatliv” beskytter individets personlige sfære i bred forstand Privatliv omfatter bl.a.: Integritet Familieliv Hjem Personfølsomme oplysninger Væsentlige bestemmelser: Den Europæiske menneskerettighedskonvention artikel 8 FN’s Børnekonventions artikel 16 Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Målgruppe og formål Målgruppe: Børn og unge, der har betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne Anbragt på et opholdssted eller døgninstitution Uden evne til at kunne færdes selv i trafikken og naturen Risikoen for personskade skal være sandsynliggjort Formål At skabe tryghed og sikkerhed for anbragte børn og unge med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, og som mangler evnen til at færdes udendørs på egen hånd At give større udfoldelsesmuligheder og livskvalitet til børn og unge med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, hvor der er sikkerhedsproblemer med deres færden på egen hånd Alarm- og pejlesystemer

Overblik over bestemmelsens indhold Anvendelsesområde Børn og unge med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne anbragt på en døgninstitution og et opholdssted. Form for indgreb Overvågning af barnets færden ved brug af bestemte alarm- og pejlesystemer. Beslutning- og afgørelseskompetence. Anbringende kommune: Generel beslutning om bestemmelsens anvendelse. Anbringelsessted: Tager stilling til om der skal ansøges for et konkret barn. Anbringende kommune: Giver, pba. ansøgning, tilladelse ift. et konkret barn. Betingelser for indgreb Forældresamtykke samt dokumentation og beskrivelser af en række nærmere angivne forhold, se nedenfor. Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Form for indgreb To former for systemer kan lovligt anvendes til overvågningen: Personlige alarmsystemer, der kan advare personalet, hvis barnet eller den unge forlader boligen, og Personlige pejlesystemer, der kan anvendes til at lokalisere barnet eller den unge, hvis denne er bortkommet fra døgninstitution eller opholdssted. Der skal være tale om personlige systemer. Omfatter ikke: Videokameraer eller lignende (da kontinuerlig overvågning ikke er lovlig) Kodelåse, der forudsætter indtastning af en særlig kode Aflåsning af udgangsdøren med henblik på at tilbageholde barnet eller den unge Alarm- og pejlesystemer

Beslutnings- og afgørelseskompetence Iværksættelse på anbringelsesstedet Anbringende kommune Anbringelsesstedet Anbringende kommune Kommunen træffer en generel beslutning om, hvorvidt lovens § 17 skal finde anvendelse hos dem. Det er alene anbringelsesstedet, der beslutter, om der skal indgives ansøgning. Kommunen træffer, på baggrund af ansøgning fra anbringelses-stedet, afgørelse om anvendelse i det konkrete tilfælde. Alarm- og pejlesystemer

Betingelser for indgreb Kommunen kan træffe afgørelse om indgreb , når barnet eller den unge tilhører målgruppen og: Der er risiko for, at barnet eller den unge ved at forlade anbringelsesstedet skader sig selv eller andre. Det personlige alarm- eller pejlesystem kan bidrage til at afværge denne risiko. Forældremyndighedsindehaveren har givet samtykke til anvendelsen af det personlige alarm- eller pejlesystem. Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Ansøgningen Ansøgningen fra anbringelsesstedet bør indeholde: Den nødvendige faglige dokumentation for den pågældendes nedsatte funktionsevne. En gennemgang af, hvilke pædagogiske metoder, der har været forsøgt anvendt forud for ansøgningen om anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem, herunder oplysninger om hvordan metoderne har vist sig utilstrækkelige til at opnå formålet. En beskrivelse af, hvordan det personlige alarm- eller pejlesystem kan bidrage til at afværge risikoen for personskade. En gennemgang af hvilke pædagogiske metoder, der sideløbende med anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem vil blive anvendt til at forsøge at gøre barnet eller den unge i stand til at færdes uden for anbringelsesstedet på egen hånd. Oplysning om den forventede periode, i hvilken foranstaltningen vil være nødvendig. Alarm- og pejlesystemer

Periode og fornyet ansøgning Afgørelser om anvendelse af personlige alarm- eller pejlesystemer kan maksimalt fastsættes for en periode på op til fire måneder ad gangen Perioden skal fastsættes ift. barnets eller den unges konkrete situation Perioden må ikke være længere end højst nødvendigt, og hvis betingelserne for anvendelse af systemet ikke længere er opfyldt, skal anvendelsen ophøre Er der fortsat behov, kræver det, at der indsendes ny ansøgning. Kommunalbestyrelsen kan da igen træffe afgørelse om anvendelse af alarm- og pejlesystem på max fire måneder Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Klage Børn og unge, der er fyldt 12 år, og forældremyndighedsindehavere kan klage til Ankestyrelsen over kommunens afgørelse om anvendelse af personlige alarm- eller pejlesystemer. Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Retskilder Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 619 af 8. juni 2016), § 17 Lov om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om folkeskolen (Lov nr. 647 af 8. juni 2016) Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1543 af 13. december 2016), § 3 Lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Lov nr. 1544 af 13. december 2016), § 3 Bekendtgørelse om voksenansvar for anbragte børn og unge (Bek. nr. 1707 af 20. december 2016), § 20 Vejledning til lov om voksenansvar for anbragte børn og unge (Vej. nr. 10370 af 21. december 2016), pkt. 120-131 Alarm- og pejlesystemer

Alarm- og pejlesystemer Lovens ordlyd § 17. Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning fra et anbringelsessted efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social service i særlige tilfælde træffe afgørelse om for en afgrænset periode at anvende personlige alarm- eller pejlesystemer over for anbragte børn og unge, der har betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, når: 1) Der er risiko for, at barnet eller den unge ved at forlade anbringelsesstedet skader sig selv eller andre. 2) Det personlige alarm- eller pejlesystem kan bidrage til at afværge denne risiko. 3) Forældremyndighedsindehaveren har givet samtykke til anvendelsen af det personlige alarm- eller pejlesystem. Stk. 2. Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om anvendelse af alarm- eller pejlesystemer, herunder om udstrækningen af den periode, hvor der kan anvendes alarm- eller pejlesystemer, og hvilke typer alarm- eller pejlesystemer der kan anvendes. Ministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om kommunalbestyrelsens behandling af ansøgninger om anvendelse af alarm- eller pejlesystemer. Alarm- og pejlesystemer

Bekendtgørelsens ordlyd § 20. Stk. 1 Kommunalbestyrelsen skal ved behandling af en ansøgning fra et anbringelsessted efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social service, om tilladelse til at anvende et personligt alarm- eller pejlesystem i forhold til et anbragt barn eller en ung med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne påse, at betingelserne i § 17, stk. 1, i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, er opfyldt. Stk. 2. Ved vurderingen af, om betingelserne i lovens § 17, stk. 1, er opfyldt, skal kommunalbestyrelsen sikre, at der foreligger følgende: 1) Den nødvendige faglige dokumentation for den pågældendes nedsatte funktionsevne. 2) En gennemgang af, hvilke pædagogiske metoder, der har været forsøgt anvendt forud for ansøgningen om anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem, herunder oplysninger om hvordan metoderne har vist sig utilstrækkelige til at opnå formålet. 3) En gennemgang af, hvilke pædagogiske metoder der sideløbende med anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem vil blive anvendt til at forsøge at gøre barnet eller den unge i stand til at færdes uden for anbringelsesstedet på egen hånd. Alarm- og pejlesystemer

Bekendtgørelsens ordlyd - fortsat Stk. 3. Ved vurdering af, om betingelserne for anvendelse af et alarm- eller pejlesystem er opfyldt, skal kommunalbestyrelsen endvidere påse, om barnet eller den unges synspunkter er tillagt passende vægt i overensstemmelse med den pågældendes alder, modenhed og funktionsevne, jf. lov om voksenansvar for anbragte børn og unge § 3, stk. 2. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan give godkendelse til anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem for en periode af højst fire måneders varighed. Perioden skal fastsættes på baggrund af en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem skal ophøre, hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er opfyldt. Stk. 5. Adgangen til at træffe afgørelse om anvendelse af et personligt alarm- eller pejlesystem efter lov om voksenansvar for anbragte børn og unge § 17, stk. 1, omfatter ikke udstyr, som er egnet til kontinuerligt at overvåge barnet eller den unges færden. Alarm- og pejlesystemer