Abstraktioner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Game Maker 7. Sådan ser Game Maker ud når det startes op.
Læringsstile og lektier
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Formularer (Access, del 3)
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
NetBeans Installation og brug.
At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Matematik HHX Tina Nørrelykke
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Objektorienteret programmering
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Indhold 1.Hvad er MATRIX Mobil 2.Menu Valg 3.Installation 4.Adgang.
Proces overblik med SIPOC modellen
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
Den relationelle model
Grundlæggende elementer i UML
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Introduktion I4DAB1 Jesper Tørresø Forår Layers + Tiers ? Tiers er opdelinbgslag omkring en logisk abstraktion (Præsentation, forretningslogik og.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
Dokumentation 7. Semester
PD – kursusgang 3 Introduktion til Java Script. Mål Viden om hvordan JavaScripts indlejres i HTML dokumenter Viden om programmering i JavaScript  Erklæring.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Unified Modeling Language
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
DAIMI, AUIntroducerende objektorienteret programmering11A.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Beskrivelsesværktøjer.  Der findes mange værktøjer til at beskrive processer, funktioner, datastrømme, m.m. i en virksomhed, blandet: - Dataflowdiagrammer.
Anvendelse.
Fænomen og begreb.
1.09 Dokumentation.
Abstraktioner.
Cloud Computing Model-View-Controller
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
1.09 Dokumentation.
Top 5 GPS værktøjer til børn Sikkerhed
Modelsystem og referentsystem
SIKKERHED ONLINE.
Programmering.
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Intern tidsmæssig omkostning
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Abstraktioner

Abstraktion - Modeller Hvor vi anvender modeller I den fysiske verden Eksempelvis kort af omgivelser – Her kan nogle kort være abstrakte og andre meget nøje (angivelse af størrelsesforhold) Kort kan forældes (der findes nyere) og være for nye (de kan ikke anvendes endnu) Ved processer Når i ser en grafisk fremstilling af uddannelsen, det kan også være manualer til at samle møbler. Altså så snart der er tale om processer. I undervisningen Anvendelse af grafer i potens-, andengrads- og eksponentielle funktioner, det økonomiske kredsløb osv. F.eks. Kort over rosengårdscentret er en model over rosengårdscentret. Googel maps er en dikatel model.

Abstraktion - Rutediagram Enhver kode kan tegnes som en model, der er en abstraktion: Hvad er nemmest at forstå i programmeringen? Rutediagramet. Hvorfor? Fordi at det er mere overskueligt, Rutediagram Java kode Rombe/ betingelsen

Abstraktion - Opgave Tegn en rutediagrammer på papir af: mad() Emneopgave – opgave 1.

Abstraktion - Effekten Det bliver hurtigt tydeligt, at abstraktion gør: Et program nemmere at forstå, fordi der bliver fokuseret på programmets kerne egenskab – Hvad er programmet designet for? Detaljer om indlæsning og håndtering af data bliver ikke beskreven Et rutediagram kan derfor læses af de fleste mennesker. Det kan det fordi syntaks, typer, parametre, input og output ikke skal defineres Et rutediagram er mere simpel og grafisk, i stedet for tekstbaseret

Abstraktion – UML Klassediagram En anden form for model er, abstraktion ved hjælp ved et UML klassediagram. UML står for Unified Modeling Language Altså bare endnu en forkortelse – husk forkortelsen ift. diagrammet Nuværende løb Tempo (Pace) Afspilningsliste Sang Længde: Tid BeatsPrMin: Integer Hurtige sange Medium sange Langsomme sange Death Metal Techno Pop / Rock Soul / Reggae

Abstraktion – UML Klassediagram Hvert begreb er en klasse – derfor klassediagram Et begreb kan have attributter – som f.eks. tempo Nuværende løb Tempo (Pace) Afspilningsliste

Abstraktion – UML Klassediagram Hvis der kun er en streg mellem klasserne, så vil der være en simpel relation Hvis der er en streg med rombe, så består afspilningslisten af sange Hvis der er en streg med pil, så er der tale om specialiseringer Nuværende løb Tempo (Pace) 1 til 1 Afspilningsliste Afspilningsliste Sang Længde: Tid BeatsPrMin: Integer 1 til mange Hurtige sange Medium sange Langsomme sange Pop / Rock Soul / Reggae Techno Death Metal

Abstraktion – UML Klassediagram Nuværende løb Tempo (Pace) Afspilningsliste Sang Længde: Tid BeatsPrMin: Integer Hurtige sange Medium sange Langsomme sange Death Metal Techno Pop / Rock Soul / Reggae

Abstraktion – Use-Case diagram En mere enkel visning kan laves, med et use-case diagram: Udvælg afspilningsliste Spørg App til at vælge relevant sang Ændre sang, ved skift i løbetempo Lav en afspilningsliste afh. af løbeplan

Abstraktion – Use-Case diagram Et use-case diagram, består som regel af brugeren (tændstikmand, som med fordel kan erstattes med et mere relevant billede) Det hvad brugeren vil, er et use-case (brugsmønstre) Derfor beskriver et use-case diagram, brugerens anvendelse af et program Udvælg afspilningsliste

Abstraktion – Opgave Opgave: Tegn et UML og et use-case diagram fra nedenstående information Det intelligente hjem – med LK IHC ® Drømmer du om at gøre el-installationen i dit hjem intelligent? Så du ud over lys og strøm i hjemmet også får en række muligheder i form af komfort, fleksibilitet og sikkerhed. Du kan gøre dit hjem intelligent - og endda uden at udskifte hele din el-installation. Vi tilbyder flere forskellige pakker til intelligente elinstallationer. Med LK IHC Wireless, vores trådløse kontakter, har du mulighed for at starte i det små og udvide henad vejen. Med LK IHC Control® kan du gå hele vejen på én gang.  LK IHC® Wireless - trådløse kontakter Med LK IHC® Wireless kan du placere dine kontakter, hvor det passer dig - uden at trække nye kabler. Vi har forskellige pakkeløsninger for trådløse løsninger, fx til soveværelset, køkkenet eller udendørsbelysningen.

Intern og ekstern Modeller vil altid udtrykke noget, der er forskel på interne og eksterne dele. De interne dele vil beskrive programmer og koder. Eksempelvis hvilke programdele der skal være, for at det virker. En model over, hvilke beregninger der skal laves. De eksterne dele beskriver omgivelserne. Her er der tale om problemstillingen og anvendelsesområde. Det kan gøres tydeligt ved hjælp af et UML klassediagram og et use-case diagram.

Intern og ekstern Så hvad er internt og hvad er eksternt? Eksternt. Nuværende løb Tempo (Pace) Afspilningsliste Sang Længde: Tid BeatsPrMin: Integer

Abstraktion For lige at opsummere, så er modeller altså abstraktioner. Vi kender nu til rutediagram, UML klassediagram og use-case diagram. Vi ved, at modeller beskriver det interne og det eksterne eller begge dele

Dynamisk og statisk Modeller kan beskrive dynamisk eller statisk egenskaber Dynamisk: Her er der fokus på dynamisk, processerne og hændelser Beskrivelse af dele som sker – brugeren har behov for at forstå Anvendelse af rutediagram og use-case diagram Statisk: Her er der fokus på begreber og struktur Beskriver de faste dele i programmet – noget der ikke ændrer sig Anvendelse af UML klassediagram

Dynamisk og statisk – Opgave Beskriv en pengeautomat ved hjælp af modeller Redegør for, hvad der er internt og eksternt Redegør for, hvad der kunne være dynamisk og statisk Ved beskrivelsen skal du inddrage et rutediagram, et UML klassediagram og du kan inddrage et use-case diagram. Penge-tastatur.