Titel – Forfatter - Årstal

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalistiske virkemidler
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Opgaver og svarark – til individuel brug
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Cv. Jørgensen Abonnenten
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Denne diasshow anbefales til alle personer som er dødtrætte af at modtage « blomster ».
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Børnelitteraturen – genrer og æstetik
Naja Marie Aidt Bavian.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Reklamer Reklametyper.
Tegneserier  .
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Tema: Årets danske debutanter Bliv inspireret i temaet på.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Filmanalyse - et grundkursus -
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
NORDKRAFT Jakob Ejersbo 2002
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Folkeskolens afgangsprøve
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Nye bøger på PLC Sammensat Materiale Musik. Nye bøger på PLC Musik Indskoling Bog + CD.
Billeder til gennemgang af dåben
Ungdom og Selviscenesættelse.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
Synopsis.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Jagten på den gode børnebog
Reklameanalyse.
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
DANSK Intro Dagens program.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Levende billeder: Kortfilm
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Komposition - modeller
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Lige før lukketid Victor, Sarah & Line.
Analyse af tekst.
Lavet af Mia, Milla Nithin og Viktor
Komposition - modeller
Essay.
Novelleanalyse introduktion.
- og hvordan du undgår dem…
Dansk-historieopgaven
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Titel – Forfatter - Årstal 1 Præsentation Titel – Forfatter - Årstal Novelle

Genfortæl til en der ikke kender teksten 2 Referat Markér vigtige ord Del op i afsnit Genfortæl til en der ikke kender teksten Novelle

Genre 3 Novelletræk Undergenrer Kort tekst Få personer Én hovedbegivenhed Kort tidsforløb Få miljøer/steder Undergenrer Realistisk Socialrealistisk Psykologisk Surrealistisk Eventyrlig Fantastisk Gyser Krimi Spøgelseshistorie Novelle

Komposition 4 Hvor sker der ændringer, vigtige ting? Spændingskurver Kronologi Flash back Tanker Berettermodellen Novelle

Synsvinkel 5 Alvidende fortæller Jeg-fortæller Han-fortæller Hun-fortæller Observatør Novelle

Tid (ca. årstal) Sted Karakteristik af miljø(erne) Stemninger 6 Miljø Tid (ca. årstal) Sted Karakteristik af miljø(erne) Stemninger Novelle

Alder Udseende Egenskaber Væremåde Holdninger Andres syn på personen 7 Personkarakteristik Alder Udseende Egenskaber Væremåde Holdninger Andres syn på personen Novelle

Tema 8 Hvad er hovedtemaet? fx kærlighed Opbrud Integration Håb Venskab Kriminalitet Fællesskab Livskrise Angst Magt Novelle

Budskab 9 Hvad vil forfatteren med novellen. Provokere os? Belyse et emne? Fjerne fordomme? Give os nogen at identificere os med? Overraske os? Hvem er modtagere? Novelle

Sammenlign tekstens indhold 10 Perspektivering Sammenlign tekstens indhold med andre tekster, film, eget og andres liv. Novelle

Fik du noget ud af at læse teksten? Kunne du fornemme stemningen? 11 Vurdering Fik du noget ud af at læse teksten? Kunne du fornemme stemningen? Novelle