Opfylder vi kursisternes behov?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan gør vi hos LOF Nord - og sådan kom vi i gang…
Advertisements

Set i forældreperspektiv
SPØRGESKEMA HARDSYSSEL DISTRIKT Oktober Der afholdes årligt Sysselfejde for bæverne, hvad synes du om konceptet for dette arrangement?
Frivillige it-opgaver i lokalbestyrelsen og i distriktet.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Ballerup fra 50´erne til i dag Involvering af borgerne 2020-strategien For med og af i praksis.
Formål med lokalpolitisk indsats Hvad vil vi opnå? Hvordan vil vi gøre det? 1Basiskursus september 2012 Bente Röttig.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Nyt ansvar.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Hvem er vi og hvad laver vi? Undervisning på bibliotekerne i Odense Kommune. 120 kurser i 2014 Rejsehold til plejecentre og bosteder De unge De udsatte.
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
1 Rekruttering og fastholdelse Få fat i de rigtige folk til din afdeling Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive Ja klart nok, men hvordan?
Temadag distrikt 3, Ældre Sagen, d
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Forandringsteori for Frivillighuset 2013 Udfordringer: Brugernes behov ændrer sig løbende og aktiviteterne.
Planlægning, proces og evaluering
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. PengeSpillet (Arbejdshæftet: Viden om penge)
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
VELKOMMEN til KLUB ROSKILDE MIDT HEDEBOPARKEN. KLUB ROSKILDE NORDKLUB ROSKILDE SYD KLUB ROSKILDE ØST KLUB ROSKILDE VEST KLUBBERNE I ROSKILDE KLUB ROSKILDE.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
Branchekendskab Medarbejdernes kendskab til postbranchens produkter, ydelser og aktører. Dansk som andet sprog.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
IT Strategi og status Temadag - økonomi Indledning Ældre Sagen udvikler dig til en digital virksomhed IT er en central del af Ældre Sagens service og.
Sikkerhedskursus (følgende lektioner er tilgængelige i dette kursus
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Virksomhedscentre Generation 2
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
til KLUB ROSKILDE MIDT ØSTERVANG
Dialogmøder d1-d10 – September 2017
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
”BrunT Papir” - workshop
Rekruttering & fastholdelse Distrikt 10 – 19. september 2017
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
Ældrekommissionens rapport 2012
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Velkommen til FSAIOs Efterårsfagdag
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Inspirationsmodellen
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Velkomst fra Studievejledningen Health
Præsentationens transcript:

Opfylder vi kursisternes behov? Hvis vi skal svare på det spørgsmål, skal vi se på hvad ældre efterspørger og hvad deres behov er. Og en ting er sikkert her. Det er at efterspørgslen og behovene har ændret sig. Inden jeg kommer med et overblik over hvad vi kan se der er sket overordnet ift efterspørgsel og behov, så har jeg lyst til at spørge jer:

Udviklingen på it-området i Ældre Sagen Hvordan har I oplevet udviklingen det sidste år? Hvilke it-tilbud efterspørges hos jer?

Udviklingen på it-området i Ældre Sagen Faldende efterspørgsel på traditionelle PC-kurser (visse steder går efterspørgslen dog op igen) Større efterspørgsel på kurser og hjælp til mobile enheder Større efterspørgsel på kurser/foredrag om et specifikt emne Større efterspørgsel på hjælp ”når det brænder på” (i it-cafe eller hjemme) DER ER STADIG ET BEHOV! Behovene har blot ændret sig!

Hvad virker? (de fleste steder) Kurser og hjælp til mobile enheder (tablets, smartphones) Hjælp til nye teknologier/platforme fx SmartTV/MAC Information om aktuelle emner (fx foredrag/temaeftermiddage om it-sikkerhed, sundheds-it, netbank, sikker e-handel) Korte kurser om specifikke emner (Facebook, Skype, Dropbox, E-boks) Hjælp til når det brænder på (it-cafe, it-hjælp i hjemmet eller telefonsupport) Nye aktiviteter (fx it på plejehjem) Så bred en palette som muligt (”der skal være et tilbud, som lige passer til mig”)

Vi skal have de rigtige tilbud MEN hvis ingen kender til dem… Fortæl hvad, hvor og hvorfor

Andre behov Behov for fællesskab Behov for pædagogisk formidling Behov for et tilbud tæt på egen bolig Andre?

It-kontaktpersoner i lokalafdelingerne Kontaktperson for it og teknologi It-undervisning KP It på plejehjem Telefonsupport It-cafe It-hjælp i hjemmet

Kontaktperson for IT og teknologi - rolle og opgaver Opgaver for kontaktpersonen kan være: Kendskab til it-aktiviteter i lokalafdeling og lokalområdet Kendskab til kursusudbuddet fra sekretariatet (holde sig orienteret via nyhedsbrev og kursuskatalog) Kendskab til arrangementer for it-frivillige i distriktet Byde nye frivillige velkommen og sætte dem ind i rammen for opgaven Håndbog for it-hjælpere Vejledning til hjælp med digital post Informere nye frivillige om sekretariatets rolle og Frivilligportalen Stå for registrering af it-frivillige (kontakt til sekretariatet/listeværktøj) Stå for ansøgninger til it-puljen Hjælpe med rekruttering af nye it-frivillige