Parametrisk programmering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Solcellens placering.
Advertisements

Security Information Management System
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
COMPUTERENS ANATOMI KENDER DU DIN COMPUTER SÅ GODT SOM DU TROR?
Udvikling – del II.
IT-Strategi.
Krav til funktionalitet i fremtidens flådestyringssystem
General Practitioner System 3000 ITNET2 F11 Godkendelsesopgave.
Præsentation af Data 3-5 semester Jan Helbo. Interfaces Datateknik Basis D5 D3 SignalProcesInformatikKom. net D4 Interface Tele Button UP.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Præsentation af Data 3-5 semester (Ny studieordning) Jan Helbo.
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
+ En innovativ dag – med afsætning, innovation og design HH1C - Studieretningsdag.
AT8 3a 2010.
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
Kap. 7. Tidejord. Torge Kap og (S. Abbas Khan)
Trigonometrisk Lommeregner
Pc-kørekort Mere om software. Programmering Definition: at skrive et program ved hjælp af en tekst–editor på en måde, som computeren kan forstå Instruktionerne.
Problemformuleringer med matematik
Perspektiverende Datalogi Internetalgoritmer MapReduce Gerth Stølting Brodal.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Program for fremlæggelse
Karen Skriver Biomolekylære Videnskaber, Biologisk Institut
Bachelor-studiet: Geodæsi-Geostatistik Overbygning: Satellitgeodæsi
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Satellitbaner . Hvor er satellitten ? Kan vi se den ?
Aspekt-orienteret programmering (AOP) Lars Christensen Daniel Simonsen.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Brugergrænseflade Afprøvning af program. Sådan bruger du programmet Programmet er bare en demo og er ikke funktionsdygtigt. Dog kan du trykke på de forskellige.
Disposition Kort introduktion til Phag  29 Forsøgsopstilling Resultater Perspektiver.
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
Momsopgørelse (alene)
Satellitbaner . Hvor er satellitten ? Kan vi se den ?
Anvendelse af produktmodeller i byggebranchen
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
IT på byggepladsen Jørn Johansen, Malermester Jørn Johansen A/S Mads Carlsen, Aalborg Universitet.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Implementation i Software Hvad skal implementeres? Abstraktionsniveauer Assembler- og Højniveausprog Udveksling af Parametre Anvendelse af højniveausprog.
Situationsbestemt metodevalg
BYGHERRE BYGHERRERÅDGIVER TOTALRÅDGIVER Det Digitale Hospital.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Informationsmøde Udbud af mobil ATK 7. marts 2014 Polititorvet 14, 1780 København V.
Management April 2011 Printing on iSeries GS Gruppen 5. April 2011.
Andengradsfunktioner
Arbejdskravsanalyse og kapacitetsanalyse
Introduktion til robotter
EETEQ power Quality / El –kvalitet Björn Andresen
Robot Styringen Formålet er at give introduktion til robottens fysiske kontrolenheder. Servosystemer, encoder mm Betjenings boks I/O systemer og netværk.
Big Business eller Big Bullshit
Sensorer til robotter Formålet er give forståelse for forskellige typer af sensor input Fordele og ulemper Hvor og til hvad Øvelser på robot Diskrete I/O.
Realtime og Mobile robotter
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Vision teknologier Formålet er indføring i vision teknologi og anvendelse sammen med robotter 2D vs. 3D Øvelser med smartkamera Programmering af vision.
Videnskabeligt projekt
Principperne ved trigonometrisk nivellement
Figurfarver
Spiludvikling.
Workshop ”Byg en graf”.
Tests v/Palle.
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Databehandling i PC Katrine.
Parameterfremstilling og punktmængde
CoWelder UR5/Omega² CoWelder 300 Kollaborativ svejserobot.
Introduktion af mag svejsning med mobile robotter
Facts om auto-genererede nyhedsartikler
Præsentationens transcript:

Parametrisk programmering Formålet er at udbrede kendskab til parametrisk programmering Fordele og ulemper Hvor og til hvad Øvelser i parametrisk programmering Pick og place i møsntre Maleproces med robot

Programmeringsmetoder: Teach-IN Robot bevæges manuelt til positioner, der gemmes i et program. Parametrisk programmering Punkter beregnes ud fra parametre og formler. Offline programmering PC software til programmering og simulering af ”virtuel” robot. Realtime programmering Generering af bevægelser ud fra faktiske forhold ved ændringer i omgivelser. Kan være kombination af flere af ovenstående

Parametrisk programmering: Angivelse af parametre Emnestørrelse Placering Procesdata Bevægelser beregnes ud fra formler direkte på robottens styring. Fordele Nemt at omstille mellem forskellige produkter Simpelt interface til operatøren. Evt. data fra produktionsstyrings-system. Ulemper Kræver mere matematisk indsigt ved programmering Ikke afprøvede bevægelser kan forekomme Kollisioner Singularitet og redundans Rækkevide

Pick & Place i mønster UR5 Øvelse: Pick & Place i mønster UR5 Forberedelse Planlæg parametre for mønster (antal x, y og z. tilkørsel, hastighed, timer mm.) Planlæg bevægelsesmønster Forbered programstruktur Opstil formler Programmering Indlær reference-koordinatsystem Indtast programstruktur og formler på robot Test program

Øvelse: Maleprogram til UR5 Forberedelse Programmering Planlæg parametre for proces (LxB, afstand, hastighed, indløb, udløb, vinkel, mm.) Planlæg bevægelsesmønster Forbered programstruktur Opstil formler Programmering Indlær reference-koordinatsystem Indtast programstruktur og formler på robot Test program uden maling med forskellige parametre Test program med maling og se resultatet Implementer forbedringer Implementer adaptiv proces – Maling i forhold til hastighed