Efterskolernes Vejlederkonference

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation til forældremøder
Advertisements

Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.

EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Vejledning, Ungdomsuddannelser & 10.klasse
UU vejleder Lene Skovgaard.
Max 3 forsøg på eud.
Vejledning, Ungdomsuddannelser & 10.klasse
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Vejledning og fremtid Ranum Efterskole 1.
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Forældremøde kl. Helms Skole 2015/16
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Informationsaften om ungdomsuddannelserne Velkommen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Informationsaften om ungdomsuddannelserne Velkommen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning - dagens program Du skal: Kende uddannelsessystemet Have kendskab.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
MinFremtid.dk – Materiale til forældremøder
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Uddannelsesevents – 4. oktober i FrederiksborgCentret
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2019
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Efterskolernes Vejlederkonference Vingsted 19. september 2017

3. år med erhvervsskolereformen - hvor er de store knaster? Adgangskrav og overgangskrav er ikke det samme Ny mesterlære/praktikadgangsvejen er en svær adgangsvej for de svageste elever Overgangskravene er en stor hurdle for mange Overgangskravene er en jungle for vejledere mm. Forskelligheden i især de tekniske uddannelser

Men lad os lige starte et andet sted.. Hvordan går det med optaget på erhvervsuddannelserne? Rykker det?

NEJ, det gør ej!

Tallet er simpelthen status quo 2016: 18,4% 2017: 18,5%

Så er det overstået Lad os så kigge lidt på knasterne…..

Adgangskrav og overgangskrav Kartoffel-kartoffel??

Nej! Det er to meget forskellige ting Adgangskrav: 02 i snit i hhv. dansk og matematik for overhovedet at blive lukket ind Kan erstattes af en bestået optagelsesprøve – der kan overrules af en helhedsvurdering ud fra prøveresultat og samtale Kan omgås, hvis eleven starter ad praktikvejen eller i ny-mesterlære Her er altså smuthuller ind i systemet

Overgangskrav Overgangskrav er adgangsbilletten til at påbegynde 1. hovedforløb 1. hovedforløb kan ikke påbegyndes, uden at overgangskravene er i orden. Er de ikke det, stopper festen her! Der er overgangskrav på alle erhvervsuddannelser De er meget forskellige i antal og niveau fra uddannelse til uddannelse De fleste uddannelser har krav om beståede overgangskrav Enkelte uddannelser har ”gennemført” som overgangskrav Enkelte har ”gennemført” med et krævet karaktergennemsnit

Overgangskrav fortsat Overgangskravene gælder alle elever – også dem, der er kommet ind på en optagelsesprøve eller via en af de to praktikadgangsveje Der gives ingen dispensationer – den omvendte merit findes ikke! Her er altså ingen smuthuller videre i systemet!

Og hvordan finder man så rundt i overgangskravene? Alle uddannelsesbekendtgørelser har dem stående under samme sted, nemlig sidste stk. i §3 Hvis der er EUX-forløb på uddannelse, står disse allersidst Relaterede uddannelser har det med at ligne hinanden – f.eks. Byggeriets uddannelser – men tjek alligevel!

Linket til uddannelsesbekendtgørelserne er her: https://www.uvm.dk/erhvervsuddannelser/lovgivni ng-og-reform/uddannelsesbekendtgoerelser

Uddannelser under de fire hovedindgange: Handel, Kontor og forretningsservice: 5 Omsorg, sundhed og pædagogik: 5 Fødevarer, jordbrug op oplevelser: 19 Teknologi, byggeri og transport: 77 Der er store forskelle i overgangskravene – selv under samme hovedindgang

Eksempel smed Stk. 5. Eleven skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau og med følgende karakter: 1) Dansk på E-niveau, bestået. 2) Matematik på E-niveau, bestået. 3) Engelsk på E-niveau, bestået. 4) Fysik på F-niveau, bestået. Stk. 6. Eleven skal have opnået følgende certifikater eller lignende: 1) Arbejdsmiljø og sikkerhed, svejsning og termisk skæring (§ 17-kursus), jf. Arbejdstilsynets regler. 2) Kompetencer svarende til førstehjælp, mellem niveau, efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. september 2014. 3) Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.

Eksempel Handelsuddannelse med speciale Stk. 6. Eleven skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau med et karaktergennemsnit på 2,0: 1) Dansk på C-niveau. 2) Engelsk på C-niveau. 3) Erhvervsøkonomi på C-niveau. 4) Afsætning på C-niveau. 5) Informationsteknologi på C-niveau.

Eksempel Tjener Stk. 5. Eleven skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau og med følgende karakter: 1) Dansk på E-niveau, bestået. 2) Naturfag på E-niveau, bestået. Stk. 6. Eleven skal have opnået følgende certifikater eller lignende: 1) Kompetencer svarende til certifikatuddannelsen i fødevarehygiejne, jf. Fødevarestyrelsens regler inden ophævelsen pr. 1. november 2014. 2) Kompetencer svarende til ”Førstehjælp på erhvervsuddannelserne”, efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. august 2016. 3) Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.

Eksempel Lager- og terminaluddannelsen Stk. 5. Eleven skal have gennemført følgende grundfag på følgende niveau: 1) Naturfag på F-niveau. 2) Informationsteknologi på F-niveau. 3) Dansk på F-niveau. Stk. 6. Eleven skal have opnået følgende certifikater eller lignende: 1) Gaffeltruckførercertifikat kategori B, jf. Arbejdstilsynets regler. 2) Kompetencer svarende til ”Førstehjælp på erhvervsuddannelserne inkl. færdselsrelateret førstehjælp” efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. august 2016. 3) Kompetencer svarende til elementær brandbekæmpelse efter Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts retningslinjer pr. 1. september 2014.

Det samme for EUX-forløbene, her EUX-tømrer Stk. 7. For at kunne blive optaget til skoleundervisningen i eux-hovedforløbet skal eleven ud over kravene i stk. 2-6 have gennemført følgende grundfag: 1) Dansk på C-niveau. 2) Engelsk på C-niveau. 3) Samfundsfag på C-niveau. 4) Matematik på C-niveau. 5) Fysik på C-niveau. 6) Teknologi på C-niveau. Stk. 8. For elever, der opnår de i stk. 7 nævnte kompetencer i et grundforløb, skal fagene nævnt i bestemmelsens nr. 1-3 være gennemført i grundforløbets 1. del med varigheder på henholdsvis 2,5 uger, 3 uger og 2,5 uger, og fagene nævnt i nr. 4-6 være gennemført i grundforløbets 2. del med varigheder på henholdsvis 4 uger, 2 uger og 2 uger. Stk. 9. Er der i stk. 5 fastsat karakterkrav for et eller flere fag, gælder disse krav tilsvarende for eux-elever på det niveau af grundfaget, som eleven skal have for at kunne påbegynde skoleundervisningen i hovedforløbet, jf. stk. 7, uanset en eventuel forskel mellem de pågældende niveauer.

Altså… Alle EUX-uddannelser har 6 fag på C-niveau på grundforløbene – 3 på GF1 og 3 på GF2 Undtaget herfor er uddannelserne i indgangen ”Handel, kontor og forretningsservice”, der har et særligt ”system” med studieår 8 overgangskrav hertil De fag, der er overgangskrav i den ordinære EUD uddannelse er også overgangskrav for EUX-forløbet – dog på et andet niveau. For en EUX-tømrer er det matematik og teknologi. For en smed er det alle fire fag. De almene fag på grundforløbet og overgangskravene er (lidt) forskellige på EUX- uddannelserne – dansk, engelsk, samfundsfag og matematik er gennemgående. De sidste to varierer (fysik, kemi, teknologi, biologi..) EUX-forløbene er ligeså forskellige som EUD-uddannelserne på det fag-faglige.

Ny-mesterlære og praktikadgangsvejen Det kan være en glimrende adgangsvej, hvis overgangskravene ikke er et problem Ligesom for skoleadgangsvejen stopper uddannelsen, hvis ikke overgangskravene opnås Hvis adgangskravene er en bakke at komme over, kan overgangskravene være et (uoverstigeligt) bjerg! Undgå bjørnetjenester!

Det var det Det er tid til spørgsmål 