Uddannelse i forhold til produktivitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
ERHVERVSUDDANNELSER TEKNISK OG MERKANTIL
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Præsentation til forældremøder
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Roskilde Produktionsskole
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Reformmesse på Sofiendalskolen
Færdig med skolen - hvad så?
Tværfaglig Skolepraktik i virksomhedslignende miljøer
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Alle børn er alles ansvar
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvordan benytter praktikstedet mulighederne i elevplan?
Praktikpladssøgende elever
Hovedområder Omsorg, sundhed og pædagogik
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Fagpilotordningen et jobrettet redskab til unge under 30 år med en erhvervsuddannelse Kontorchef Kirsten Thomsen.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Erhvervsuddannelse i DK
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
“Den bedste arbejdskraft er den vi uddanner selv”
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Jan Boyesen, Udviklingschef, Europas Maritime Udviklingscenter
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Next i Høje-Taastrup Et samarbejde der skal sikre at flere unge
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Seminar om international mobilitet i EUD Udstationering af elever i udlandet – hvad skal det gøre godt for? Grundfos A/S, Jesper Kvistgaard Hvorfor Hvordan.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Erhvervsuddannelse i DK
SIP3: Differentiering Temaer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Sundhed I den pædagogisk praksis
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design

CV Uddannelse: 1977-1981 Udlært maskinarbejder B&W Alpha Diesel Frederikshavn 1985 Maskiningeniør Aarhus Teknikum 1995-2012 Produktionschef, fabrikschef og divisionschef i en række forskellige produktionsvirksomheder bl.a. - elektronik, - staldinventar, fodringssystemer og ventilation - vindues og facadeproduktion - højttaler produktion 2012 Uddannelsesleder Produktion og udvikling

Uddannelse i forhold til produktivitet ?

Uddannelse i forhold til produktivitet En forudsætning for vækst i danske produktions-virksomheder er bl.a.: adgangen til kvalificeret arbejdskraft medarbejdernes evne til at øge produktiviteten maksimalt udnyttelse af maskiner og udstyr De dygtigste elever på erhvervsskolerne skal have større udfordringer hvis niveauet skal løftes Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige, de kan

TALENTSPOR INDUSTRITEKNIKER Det faglige udvalg tilrettelægger uddannelsen med talentspor, hvoraf mindst 25 pct. af skoleundervisningen i hovedforløbet foregår på højere niveauer end de obligatoriske Fokus på innovation, iværksætteri og forretnings-forståelse Uddannelse og anvendelse af de nyeste programmer og maskiner Større fokus på sammenhængen mellem praktik- og skoleperioder Intensiv brug af IT og ny undervisningsteknologi i undervisningen

TEAMWORK PÅ TVÆRS AF UDDANNELSERNE Automatiktekniker, Datatekniker, Elektriker, Elektronikfagtekniker, Finmekaniker, Industritekniker, mekaniker, Procesoperatør ,Smede, Vvs-energitekniker Værktøjsmager

Produktiviten kan styrkes ved større anvendelse af Ny teknologi / IT f.eks : Ipads, en række mobilapps, fremstilling af instruktions videoer, YouTube, QR-koder…) Vi stiller krav til eleverne – de stiller krav til os og til hinanden Større opgavemængde – der skal være nok at arbejde med. Eleverne opsøger selv informationer og løser opgaverne på rekordtid – pres på faglærerne ! Niveauforskelle – fra ”ret gode” til ”excellente” elever – vi opfordrer til at de hjælper hinanden, coacher, vidensdeler - og det virker…

Industritekniker – Talentsporet i dag Elevtype Ambitiøs og målrettet. Brænder for sin uddannelse. Vil gerne lære mere end de andre? Talentsporet er et hovedforløb, hvor du bliver undervist på et højere teknisk niveau end på et ordinært hovedforløb. 92 % af fagene er på et højere niveau end på det almindelige forløb, langt de fleste er på expert niveau Det tager ikke længere tid at gå på Talentsporet, men fordelingen af fagene er anderledes.

PRODUKTIVITET I UDDANNELSEN

Spørgsmål ? Tak for i dag 