Evaluering af festmiljø-kampagne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Putting it into Practice Få det omsat i praksis. Putting it into Practice Få det omsat i praksis Arrangementer Modificerede spil.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Er det ikke noget i klassen?
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
SEE20:10SKIVE KFUM-Spejdernes Korpslejr Velkommen til.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Beboere med anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Design af hjemmeside til udsatte børn
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Forældredialog om alkohol
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Målsætning og strategi Sejlklubben Lynæs Sejlklubben Lynæs 1.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
- hvor ligger udfordringerne?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Det blå byrum er en unik kulturel scene
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Den kriminelle fødekæde i bander og
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Metoden fælles beslutningstagning
Karakterer og læring.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Unge & Rygning: Forældres rolle
Barnesyn og børneperspektiv
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Evaluering af festmiljø-kampagne Hovedresultater fra årets festivaler og spillesteder Marie Lyngholm Als Sissel Secher-Nielsen Kirstine Kruse 2016

Festivaler

Festivalgæster Music Against Drugs Mindre Druk – Mere Fest 3346* 5 67% kender kampagnen Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Udvalgte festivaler 98% 3,5 31% 47% Gennemsnitlig bedømmelse af kampagnen fra 1-5 Har diskuteret festivalernes holdning mod stoffer med andre Oplever at kampagnen gør det lettere at sige nej Bakker op om kampagnen Mindre Druk – Mere Fest 2937* 73% 23% Kender kampagnen Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Bakker op om kampagnen 63% 16-18 årige har været i dialog med deres forældre om alkoholforbrug Stickers i barområdet Største opmærksomheds-punkt *Publikum-undersøgelse: (n=1388), Vig Festival (n=82), Jellinge Festival (n=985), Samsøe Festival (482), Bork Havn (n= 409)

Festivalmedhjælpere i baren 1882* 91% 21% Medarbejdere på festivaller har deltaget Bakker op om kampagnen Er blevet orienteret om kampagnen 93% 51% kender kampagnen Kender til aldersgrænsen ved udskænkning *Medarbejder-undersøgelse: Roskilde Festival (n=1290), Vig Festival (n=103), og Grøn Koncert (n=489)

Music Against Drugs Mindre Druk – Mere Fest 985 61% Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Kender til kampagnen 99% 16% Har diskuteret festivalernes holdning mod stoffer med andre Bakker op om kampagnen Mindre Druk – Mere Fest 985 75% Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Bakker op om kampagnen 21% 79% Har været i dialog med forældre om alkohol Kender til kampagnen

Roskilde Against Drugs 1388 70% 42% Oplever at kampagnen gør det lettere at sige nej Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Kender til kampagnen 97% 3,7 33% Gennemsnitlig bedømmelse af kampagnen fra 1-5 Har diskuteret festivalernes holdning mod stoffer med andre Bakker op om kampagnen Mindre Druk – Mere Fest 1388 71% 19% 55% Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Bakker op om kampagnen Har været i dialog med forældre om alkohol Kender til kampagnen 1290 91% 16% Medarbejdere i barer har deltaget Bakker op om kampagnen Er blevet orienteret om kampagnen 90% 2% 40% Kender til aldersgrænsen ved udskænkning Har set medarbejdervideo Har set kampagnen

Music Against Drugs Mindre Druk – Mere Fest 82 61% 65% Oplever at kampagnen gør det lettere at sige nej Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Kender til kampagnen 100% 4,2 35% Gennemsnitlig bedømmelse af kampagnen fra 1-5 Har diskuteret festivalernes holdning mod stoffer med andre Bakker op om kampagnen Mindre Druk – Mere Fest 82 80% 62% 80% Publikummer i alderen 16-24 år har deltaget Bakker op om kampagnen Har været i dialog med forældre om alkohol Kender til kampagnen 103 94% 36% Medarbejdere i barer har deltaget Bakker op om kampagnen Er blevet orienteret om kampagnen 99% 7% 71% Kender til aldersgrænsen ved udskænkning Har set medarbejdervideo Har set kampagnen

Spillesteder KULTURMASKINEN

Indsigter fra spillestederne Music Against Drugs 64% 91% 65% Oplever at kampagnen gør det lettere at sige nej Publikum kender til kampagnen Synes at kampagnen henvender sig til dem 94% 3,9 36% Gennemsnitlig bedømmelse af kampagnen fra 1-5 Har diskuteret festivalernes holdning mod stoffer med andre Bakker op om kampagnen 64% 73% Oplever at kampagnen gør det lettere at sige nej Har tænkt over eget rusmiddelforbrug som følge af mødet med kampagnen Mindre Druk – Mere Fest Koncertgæsterne: Kun en tredjedel af publikum angiver, at have set nogen af kampagnerne. Der er til gengæld stor opbakning til kampagnens budskab og mange føler, at den er henvendt til dem. 36% 90% Bakker op om kampagnen Kender til kampagnen De frivillige: T-shirts er en god dialogstarter mellem frivillig og gæst Stempel i døren er med til at gøre det lettere at sige nej til unge under 18 år, der ønsker at få udskænket alkohol. 40% Har været i dialog med forældre om alkohol

Anbefalinger

10 Anbefalinger MDMF materialet har ikke været særligt synligt på hverken spillesteder eller festivaller, og barmedhjælperne har ikke være tilstrækkeligt briefet om materialet. Mange barmedhjælpere har hverken set materialet fra MDMF eller set frivillig-videoerne. Fokuseret opfølgning hos nøglepersoner kan være en vej til at sikre briefing af barmedhjælpere. En stor del af ’festen’ foregår i campingområderne, hvor ingen af kampagnerne har været særligt synlige. Her er der et væsentligt potentiale ift. eksponering. Festivalgæsterne efterspørger mere interaktivt kampagnemateriale. Det er en mulighed at tænke i et større element af personlig kontakt, events og arrangementer, som knytter sig til MAD kampagnen, og som kan levendegøre kampagnen yderligere og massere budskaber ind og aktivere dialog. På spillestederne har T-shirts og plakater fra MAD skabt den største opmærksomhed blandt publikum og fungerer godt som rød tråd i kampagnen, fordi designet genkendes fra Roskilde festival. Rasmus Brohave lader til at have fungeret godt som en ambassadør og medafsender af budskabet over for den yngre den af målgruppen, fordi han har cool-faktor, møder dem i øjenhøjde og masserer budskabet ind, hvor paraderne ikke er oppe. Dette format kan med fordel udnyttes yderligere fremadrettet. På spillestederne fungerer t-shirts og 18-års stempel godt som værktøjer for barmedhjælperne: T-shirten er med til at skabe dialog mellem barmedhjælper og gæst, mens stemplet gør det lettere at sige nej til unge under 18, som ønsker at få udskænket alkohol. Hold fast i den slags værktøjer til brug i den direkte kontakt med målgruppen. Forældre er en vigtig sekundær målgruppe særligt ift. late teens. De er vigtige at ramme i tiden op til festivaler og kampagneeksekvering, hvis deres rolle skal udnyttes optimalt ift. at sætte budskaberne på dagsordenen over for deres børn og ift. at gå i dialog med dem omkring dem. Vi ved, at forældrene har interesse i budskabet, men også at en del slækker på opdragelsen ift. alkohol, når det gælder festivaler. Både barmedhjælpere og publikum oplever ikke alkohol og rusmiddel som et udtalt problem på spillestederne. Overvej at bruge flere ressourcer på festivaller og evt. på ungdomsuddannelser. Samlet set har kampagnerne stor opbakning og formår at sætte dialog i gang. Der kan dog være tale om en begyndende mætning ift. at fange opmærksomhed og forholde sig aktivt, og her er det vigtigt fremadrettet at give kampagnerne nyt liv, samtidig med at der bygges videre på succesfulde eksisterende linjer. Store medier som Politiken og Vice udfordrer kampagnens budskab ved at rapportere om rusmider på festivaler på en væsentligt mere nysgerrig og interesseret måde, end kampagnen opfordrer til. Overvej at arbejde endnu mere målrettet med pressearbejde som en mere integreret del af kampagnearbejdet, som I fx har haft succes med i Get moving, influenzavaccination- og storrygerkampagnen.