FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Advertisements

VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Skolebestyrelsesvalg 2012
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Rådet for Etniske Minoriteter
Det Internationale Område
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Lærerprofessionen - en definition.
Demokrati & Menneskerettigheder
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
Samfundslære: Styreformer
Integrationsinitiativer på børne- og familieområdet. Hvad ved vi
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Af: xxx yyy Velfærd.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Uddrag af politiske principprogrammer
Introduktion til ideologiske forgreninger
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Det senmoderne samfund
4.lektion: Velfærdsmodeller
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
1.Lektion: Identitet i forandring
Kommunikation og Regelforenkling DI's erfaringer fra arbejdet med forenkling af administrative byrder.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Oplæg om SFU’s nye principprogram Principprogram 2008 En anden verden er nødvendig!
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Politik i teori og praksis 1
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
KULTURMØDER 2 - Kultur og identitet
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
2.lektion:Nationalstaten
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Handel med korn mellem landmænd
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
Opgave 1 En velfærdsstat er en stat der tilbyder offentlighjælp til sociale ydelser. Der blev i 1933 lavet 4 lovkomplekser, som skulle sikre borgerne økonomiskstøtte.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Anden lovgivning afsætning.
En lille morgensang
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Ligebehandling: principper og begreber
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

Rettigheder og Pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl. Hellerup gymnasium og Ålborghus gymnasium Workshop 1: Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene v. Peter Brøndum

Programmet for Workshop 1 om rettigheder, pligter og ligestilling mellem kønnene Hvordan og med hvad belyses rettigheder og pligter i et demokratisk samfund? Ligestilling mellem kønnene som case Arbejdsopgave i grupper vedr. rettigheder og pligter i et demokratisk velfærdssamfund.

Hvordan og med hvad belyses rettigheder og pligter? Statsborgerskab: Formelt juridisk status som et individ kan have, hvortil der særligt knytter sig en række rettigheder såsom valgretten og valgbarheden ved Folketingsvalg men også en række pligter så som værnepligten og undervisningspligten. Statsborgerskabet tildeles af staten når visse betingelser er opfyldt (ved fødsel eller beståelse af indfødsretsprøven efter længerevarende fast ophold i DK. Medborgerskab: Medborgerskab handler om det forhold, en person har til det land, han eller hun bor i, og hvordan personen oplever sin plads i samfundet og sit forhold til andre mennesker. En medborger er en person, der kender sine rettigheder og pligter, og som har mulighed for at deltage i udviklingen af de fællesskaber, som han eller hun er en del af – og vælger at gøre det (www.folkedrab.dk). Medborgerskabet knytter sig til en persons holdninger og følelser. Man kan fx føle sig som medborger uden at være statsborger og omvendt.

TH. Marshalls klassiske medborgerskabsbegreb Medborgerskabs-rettigheder Civile rettigheder Politiske rettigheder Sociale rettigheder Karakteristisk periode 18. årh. 19. årh. 20. årh. Hovedprincip Personlig frihed Politisk frihed Social velfærd Typiske områder Habeas Corpus. Ytrings- tros- og forsamlingsfrihed, frihed til at indgå juridiske kontrakter Ret til at stemme Demokratisk deltagelse Fri uddannelse Pensioner og sundhedsvæsen Institution Domstole Nationale og lokale parlamenter Velfærdsstaten Udvikling kumulativ Mads Meier Jäger: T.H. Marshall og det moderne medborgerskab, Tidsskrift for velfærdsforskning 2000 vol.3 s.223

Borgerens rettigheder og pligter Privatlivets fred Ytrings-, forsamligs-, forenings- og trykke- og religiøs frihed Ret til beskyttelse mod bagtalelse og tilsvining – de såkaldte omdømme krænkelser og æreskrænkelser (injurier) Bevægelsesfrihed Valgret og valgbarhedsret (dog visse undtagelser) Retssikkerhed Ligeberettigelse mellem kvinder og mænd Undervisningspligt Værnepligt Overholdelse af ladets love og regler At betale skat At påtage sig borgerligt ombud (deltage som nævning) Værnepligt (for nogle)

Rettigheder, pligter og politisk deltagelse i et demokratisk samfund Er en rettighed en pligt til deltagelse? Er en rettighed til at ytre sig (bl.a. på sociale medier) også en pligt til at ytre sig på en bestemt måde (politisk korrekthed)? Er en social ydelse betinget af en pligt om at opfylde noget bestemt? Hvad er bærende elementer for samfundets sammenhængskraft (Social Capital af Robert Putnam). Styrkes medborgerskabet gennem frihed og rettigheder eller gennem pligter og ufrihed? Hvilket ansvar bærer det enkelte individ og hvilket ansvar bærer samfundet for at sikre oplysning og deltagelse? Er der demokratityper som i højere grad end andre fordrer et aktivt og deltagende medborgerskab?

Case: Ligestilling mellem kønnene

Spørgsmål til gruppearbejde   Spørgsmål 1 I grupper af tre personer skal i anvende den klassiske velfærdstrekant til at diskutere forholdet mellem henholdsvis rettigheder og pligter (hvilke rettigheder og pligter kan vi identificere i de tre samfundssfærer) og i den forbindelse diskutere mulighederne for, hvorledes vi kan styrke den demokratiske dialog og dannelse særligt på sociale medier (retten til at ytre sig men også pligten til at ytre sig respektfuldt?). Desuden skal I diskutere, hvilke politiske deltagelsesmuligheder, man som borger har for at kan kunne influere på det demokratiske samfund. Også i denne diskussion må velfærdstrekanten meget gerne tages i brug. Spørgsmål 2  Hvorledes kunne eleverne gribe en undersøgelse af ligestilling mellem kønnene an, hvor eleverne har mulighed for at undersøge forholdet mellem pligter og rettigheder mellem kønnene samt kønnenes politiske deltagelsesmuligheder i et demokratisk samfund?

”Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling