Velkommen til generalforsamling 2013
Lad os mindes vore afdøde kolleger og venner
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Valg af dirigent og 2 sekretærer Forslag til dirigent: Ole Kjær, Grenaa Forslag til sekretærer:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Foreningen DDL – én forening
Fagligheden Faglig udvikling
FRIE DATA
EU
Økonomien
Arbejdssituationen
Overenskomst 2013 OK 13
AC
Uddannelsen Efteruddannelse – CPD Mediatoruddannelse
Fagligt møde
Bestyrelsen Henning Elmstrøm formand. Morten Krebs næstformand Helle Ejsing Lise Lausten Frederiksen Torben Juulsager (udpeget af bestyrelsen for PLF) Dorthe Holme (udpeget af bestyrelsen for ALF) Anders Tolbøll Jørgensen (observatør FoFoDaLa)
Tak for opmærksomheden
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Politisk revisors bemærkninger Pkt. 3 Forelæggelse af reviderede regnskaber 2012 Politisk revisors bemærkninger Igen i år skal der lyde anerkendelse til bestyrelsen for at have styr på foreningens økonomi. Driftsresultatet fraregnet det ekstraordinære engangsbidrag fra Smed Søndergårds nu nedlagte fond på kr 366.000 viser et overskud på godt kr 100.000. I et år, hvor de eksterne indtægter i form af licenser og annonceindtægter m.m. udviser en stadigt faldende tendens er det positivt, at et merforbrug til efteruddannelse og profilering er afbalanceret af et mindre forbrug til administration. Medlemskontingentet dækker således nu med en lille sikkerhedsmargin det af bestyrelsen valgte aktivitetsniveau. Der skal ligeledes udtrykkes anerkendelse for den opnåede forrentning af foreningens værdipapir-portefølge, som sammen med den bogførte kursgevinst og det opnåede driftsoverskud nu har retableret egenkapitalen til niveauet før finanskrisens indtog. Grenaa, den 15. januar 2013
Bemærkning Regnskabet er et samlet eksternt regnskab for foreningen DdL Regnskabet omfatter: Foreningens drift og egenkapital ALFs Dispositionsfond og PALF-fond Vigtigt ! Beslutninger om foreningsaktiviteter og disposition af Disp./PALF-fond er adskilt i henhold til foreningens vedtægter
RESULTATOPGØRELSE 1. JANUAR - 31. DECEMBER Budget Regnskab t.kr. Indtægter i alt 9.098 8.381 Omkostninger i alt 8.627 8.422 Årets resultat af foreningsvirksomhed 470 -41 Sommerhuse / Finansielle poster 1.619 180 Årets resultat før skat 2.089 139 Skat -326 -34 ÅRETS RESULTAT 1.764 105 Den samlede forening
Regnskab Resultatopgørelse t.kr. Egenkapital - Foreningen Saldo 1. Januar 2012 5.631 Resultat 1.046 Egenkapital 31. December 2012 6.678 ALF-fonden Saldo 1. Januar 2012 10.577 Resultat 575 Disp-fond 31.december 2012 11.152 PALF-fonden 1.918 142 PALF-fond 31. December 2012 2.061 Samlede forenings egenkapital 19.891
Indtægter, syn- og skønsmands-udpegninger 68 Budget t. kr. Kontingent 5.522 5.496 43 Indtægter, syn- og skønsmands-udpegninger 68 Profilering, kommunikation og publikationer 542 669 Faglig virksomhed og generalforsamling 1.418 1.415 Efteruddannelse 1.182 758 9.098 8.381 Regnskab Samarbejder – Smed Søndergaard 366
Bestyrelse, formand og næstformand 745 Administration 3.675 4.030 Omkostninger Budget - uddybet t. kr. Bestyrelse, formand og næstformand 823 745 Administration 3.675 4.030 Profilering, kommunikation og publikationer 923 890 Faglig virksomhed og generalforsamling 1.273 1.370 Forhandlingsvirksomhed 339 423 Samarbejde 250 155 8.627 8.422 Regnskab Foreningsuddelinger 49 50 Efteruddannelse 1.295 759
Hermed: Overlader regnskaberne for foreningen og fondene til generalforsamlingens behandling
Pkt. 3 Reviderede regnskaber til godkendelse Afstemning: Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Godkendt: Ikke godkendt:
Særlig beslutning: Disponering over gruppelivsordningen: Opkrævet og betalt til Forenede Gruppeliv af foreningen til 2009 Opkrævet og betalt til Forenede Gruppeliv af Danica på foreningens vegne indtil 1. januar 2012 Herefter en ren Danica-ordning Bonus blev tilbageført til foreningen, også ved ophør af ordningen. Konklusion: medlemmernes penge
Indstilles til generalforsamlingen: Økonomi gruppelivsordningen 2012 t.kr. Egenkapital Saldo 1. Januar 2012 1.730 Netto bonus fra Forenede Gruppeliv 655 Egenkapital 31. December 2012 2.385 Indstilles til generalforsamlingen: At beløbet overføres til foreningens egenkapital
Pkt. 3 Reviderede regnskaber til godkendelse Afstemning: Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Godkendt: Ikke godkendt:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 4 Revision af foreningens lov og vedtægter Hvorfor: ALF efterspørger nye valgregler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fjernelse af ‘enkebeskyttelses-reglen’ Behov for at tydeliggøre PLF som selvstændig forening Gennemskrivning af samtlige bestemmelser.
Resultat: En revision med en række ændringer… Ny DdL-lov, hvor DdL-PLF-krydsbestemmelserne er opretholdet. PLF ny egen lov Nye valgregler for ALF Formænd for ALF og PLF er fødte medlemmer af Ddls bestyrelse Kollegiale regler er skrevet ind i DdL-loven Ny etisk bestemmelse og udpegning af æresmedlemmer Medlemskategorierne ændres lidt (vedr. gruppe 3) Mindre administrative ændringer, - udelukkelse ved kontingentrestance Landinspektørvedtægten er moderniseret kraftigt, men bilag er endnu ikke revideret Landinspektørfonden ophæves, - bestyrelsen vil fortsat uddele
Indstilles, at Generalforsamlingen vedtager Revideret lov for Den danske Landinspektørforening Reviderede vedtægter for: Ansatte landinspektører Forum – ALF ALF-fonden PALF-fonden Landinspektørvirksomhed Voldgiftsret og skønsmænd Udpegning af æresmedlemmer Generalforsamlingen ophæver: DdLs kollegiale vedtægt DdLs vedtægt for Landinspektørfonden
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: DdL-lov Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: Vedtægt for Ansatte Landinspektørers Forum - ALF Stemmeberettigede: gruppe 2 Stemmesedlerne ORANGE og BLÅ Resultat: Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: PALF-fond Stemmeberettigede: Grupp 2A Stemmesedlerne ORANGE Resultat Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: ALF-fond Stemmeberettigede: gruppe 2B og 2C Stemmesedlerne BLÅ Resultat: Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: Vedtægt for landinspektørvirksomhed Stemmeberettigede: Gruppe 1A Stemmesedlerne GUL Resultat Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: Vedtægt for voldgiftsret mv Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat: Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning: Vedtægt for udpegning af æresmedlemmer Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat: Godkendt: Ikke godkendt:
Pkt. 4 Reviderede lov og vedtægter Afstemning : Ophævelse af Vedtægt for landinspektørfonden Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Godkendt: Ikke godkendt: Ophævelse af Ddls kollegiale vedtægt Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Resultat:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 5 Forelæggelse af kontingent til forening og fonde 2012 Under forudsætning af generalforsamlingens vedtagelse af revideret lov og vedtægter.
Budget 2012 2013 Indtægter: t.kr Kontingenter til forening 5.496 5.775 Renteindtægter 75 125 Skat 149 50 Indtægter i alt 5.720 5.950 Udgifter: Foreningsdrift (administration mv) 4.136 3.996 Bestyrelse, formand, næstformand 745 734 Forhandlingsvirksomhed (TR-arbejde, ALF OK11 mv) 422 423 Faglige aktiviteter (Fagligt Møde, Lsp.fond, FORA, Profilering) 5 112 Samarbejde (nationalt, nordisk, internationalt) 155 147 Kommunikation (Fagblad, lovsamling mv) 221 529 Udgifter i alt 5.685 5.900 Resultat af foreningsvirksomhed - 35 -50 Efter- og videreuddannelsesvirksomhed Årets resultat - 50 Budget 2013 for Den danske Landinspektørforening Andre indtægter 1 35
Finansielle indtægter -300 Generelle udgifter Fondene - før sommerhuse Budget 2013 for ALF-fonden og PALF-fonden Budget 2012 2013 t.kr. Finansielle indtægter -300 Generelle udgifter Fondene - før sommerhuse Andre direkte indtægter - drift sommerhuse Lejeindtægter -110 -100 Ejendomsomkostninger 210 98 sommerhusene i alt 100 - 2 Skat af årets resultat 60 70 Fondene incl. sommerhusene -140 -232
Beløb i kr. for året Grundkon-tingent Gruppe-kontin- gent PALF-fond ALF-fond Kontingent i alt 2013 I alt for 2012 Grp. 1 (PLF) 5.159,- 53,- - 5.212,- 5.085,- Grp. 2 (ALF) 518,- 0,- 5.677,- 5.538,- Grp. 3 Studerende 264,- 258,- Grp. 4 Øvrige 1.289,75 1.258,25
Pkt. 5 Forelæggelse af kontingent til forening og fonde 2012 Afstemningsregler: Grundkontingent og gruppekontingent Stemmeberettigede: alle (undt. Studenter) Stemmesedler: GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN PALF-fonden Stemmeberettigede: KUN grp. 2A. - Stemmesedler: ORANGE ALF-fonden Stemmeberettigede: KUN grp. 2B og C. Stemmesedler: BLÅ
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 6 Valg af medlemmer til ALF-bestyrelsen 4 bestyrelsesmedlemmer på valg. Krav - så vidt muligt – én repræsentant fra grp.2A, én fra grp. 2B, én fra grp. 2C, én ‘tom’ (kan besættes af alle grupper). Kandidat: Jacob Juul Jellesen. Grp.2A Kandidat: Søren Henriksen. Grp. 2B Kandidat: Kåre Christensen. Grp. 2C Kandidat: Vibeke Brandhof. Grp. 2B
Pkt. 6 Valg af medlemmer til ALF-bestyrelsen Valgregel: Der skrives max antal navne svarende antal ledige pladser. Stemmeberettigede: gruppe 2 Stemmesedlerne ORANGE og BLÅ Resultat: Kandidat:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 7 Valg af suppleanter til ALF-bestyrelsen 3 suppleanter på valg. Så vidt muligt - én repræsentant fra grp.2A, én fra grp. 2B, én fra grp. 2C, Kandidat: Niels Westh-Hansen. Grp. 2C Kandidat: Kasper Kornerup Thygesen. Grp. 2B Kandidat:
Pkt. 7 Valg af suppleanter til ALF-bestyrelsen Valgregel: Der skrives max antal navne svarende antal ledige pladser. Stemmeberettigede: gruppe 2 Stemmesedlerne ORANGE og BLÅ Resultat: Kandidat:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 8 Valg af formand for DdL Kandidat: Henning Elmstrøm
Pkt. 8 Valg af formand for DdL Valgregel: Der skrives max antal navne svarende én ledige plads. Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Kandidat: Henning Elmstrøm Kandidat:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 9 Valg af næstformand for DdL Kandidat: Morten Krebs
Pkt. 9 Valg af næstformand for DdL Valgregel: Der skrives max antal navne svarende én ledige plads. Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Kandidat: Morten Krebs Kandidat:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Pkt. 10 Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer til DdL Kandidat: Helle Ejsing Kandidat: Lise Lausten Frederiksen
Pkt. 10 Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer til DdL Valgregel: Der skrives max antal navne svarende 2 ledige pladser. Stemmeberettigede: alle (undt. studenter) Stemmesedlerne GUL, ORANGE, BLÅ og GRØN Resultat Kandidat: Helle Ejsing Kandidat: Lise Lausten Frederiksen Kandidat:
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt
Dagsorden Valg af dirigent og 2 sekretærer Beretning om foreningens virksomhed, herunder om aktiviteterne i ALF Forelæggelse af det reviderede regnskaber til godkendelse Revision af foreningens lov og vedtægter Fastlæggelse af kontingenter til forening og fonde Valg af medlemmer til bestyrelsen for ALF Valg af suppleanter til bestyrelsen for ALF Valg af formand for DdL Valg af næstformand for DdL Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for DdL Valg af politiske revisor og én revisorsuppleant Behandling af indkomne forslag fra medlemmer Eventuelt