TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Præsentation til forældremøder
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Skolereform august 2014………………
Kvantitative metoder
10.kl Opbygning og struktur. Et center, to adresser  Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Folkeskolereformen - generel information
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Hvordan søger man om optagelse?
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Iværksætteri og Finans global. HHX-uddannelsens struktur Grundforløb (1. halvår) Studieretningsforløb (de sidste 2½ år) Obligatoriske fag - ens for alle.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Gymnasiet (Stx)
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Informationsmøde 9. klasse
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Eliteidræt på HHX Herning
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Undervisningsmiljøvurdering 2014 EUX hovedforløb Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Uddannelse – dit barns fremtid
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Erhvervsuddannelse i DK
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Uddannelse i forhold til produktivitet
Efterskolernes Vejlederkonference
Behovsundersøgelse Blandt håndboldklubber – opsummeret resultater, identificerede behov og mulige udviklingstiltag.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Begynd med at åbne
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Erhvervsuddannelse i DK
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Forældrekontakt Vi bruger E-boks til at sende alle breve. Så længe eleven er under 18 år, skal man sørge for at der sendes videre til forældrene. Der.
Præsentationens transcript:

TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere

OM SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEN Respondenter Alle uddannelsesledere med grundforløb på erhvervsuddannelser Population 383 uddannelsesledere Respondenter identificeret via ug.dk Tidsplan Udsendt 9. november 2010 1. rykker 19. november 2010 2. rykker 24. november 2010 Lukket 30. november 2010 Svarprocent 83 %

EMNER I SPØRGESKEMA Hvad kendetegner stærke elever? Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på grundforløbet? Fokus på grundforløbspakker for stærke elever? Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på hovedforløbet? Hvad er rammerne for tilbud til ‘stærke elever Den strategiske forankring Drivkræfter og barrierer

Hvad kendetegner stærke elever? 4

HVAD KENDETEGNER STÆRKE ELEVER HVAD KENDETEGNER STÆRKE ELEVER? I hvilken grad opfatter I følgende som kendetegn ved de 'stærke elever' på din indgang? De 'stærke elever' … (Sæt én markering i hver linje)

Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på grundforløbet? 6

GODSKRIVNING Har I givet godskrivning til 'stærke elever' på grundforløbet for optaget august 2010? (Sæt én markering) (N=306) Hvilken type godskrivning har 'stærke elever' fået på grundforløbet for optaget august 2010? (Sæt én markering) (N=168) Bemærk, kun de responder der har svaret ‘Ja’ til at de har givet godskrivning til stærke elever på grundforløbet for optaget august 2010 har skulle besvare det andet spørgsmål om hvilken type godskrivning de stærke elever har fået.

VALGFAG/ GRUNDFAG PÅ HØJERE NIVEUA Har I på grundforløbet tilbud om valgfag på højere niveau? (Sæt én markering) (N=310) Uklarhed i anvendt terminologi. Se Noter Uklarhed i formuleringen af spørgsmålet: Har I på grundforløbet tilbud om valgfag på højere niveau? De fag som er niveaudelte er grundfagene[1] og de kan udbydes både som obligatoriske grundfag og som valgfag. BEK nr. 1272 af 16/11/2010 indeholder en oversigt over de grundfag og niveauer som kan udbydes på erhvervsuddannelserne. På de forskellige indgange er det fastsat hvilke fag der skal indgå som grundfag, samt på hvilket niveau de er obligatoriske. Herudover fremgår det af erhvervsuddannelseslovens § 28 at eleverne skal kunne vælge undervisning på højere niveauer end de obligatoriske i de enkelte fag. Endvidere skal skolerne udbyde valgfag der er af betydning for videreuddannelse og for adgangen til videregående uddannelser, hvilket bl.a. kan være grundfag på højere niveau end det obligatoriske. Disse variationsmuligheder tager formuleringen af spørgsmålet ikke højde for. I formuleringen spørges der kun om valgfag på højere niveau. Formuleringen burde have taget højde for fag på højere niveau udbudt både som grundfag og som valgfag. De respondenter der til spørgsmålet har svaret ’Ja, vi udbyder valgfag på højere niveau’, er efterfølgende blevet bedt om at notere navn og niveau på valgfagene. Her viser svarene at respondenterne har noteret navne på grundfag som altså kan udbydes både som grundfag og som valgfag. Tages dette forhold med i betragtning, vurderes det samlede antal grundfag og valgfag at være for lavt, da det ikke indeholder alle grundfag på højere niveau. [1] Der er fastsat niveauer fra F til A hvor A er det højeste. Det er de samme niveauer som anvendes inden for både de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. I en åben svarkategori har respondenterne kunne notere navn og niveua på valgfag (N=73). De har bl.a noteret Dansk D og C, Engelsk C og B, Fransk C, Tysk C, matematik C, Virksomhedsøkonomi B, Afsætning B, IT.

INDIVIDUELT TILRETTELAGTE FORLØB Har I på grundforløbet tilbud om individuelt tilrettelagte forløb, hvor enkelte 'stærke elever' kan tage udvalgte fag på højere niveau? (Sæt gerne flere markeringer) (N=311)

EUX Udbyder I EUX på din indgang på skolen? (Sæt én markering) (N=314)

Fokus på grundforløbspakker for stærke elever 11

HVOR MANGE HAR SÆRLIGE HOLD? Har I på grundforløbet andre særlige hold for 'stærke elever'? F.eks. Grundforløbspakker målrettet 'stærke elever' på indgangen, at 'stærke elever' samles på tværs af hold på indgangen i udvalgte fag eller at ‘stærke elever’ samles på tværs af indgange i udvalgte lektioner (Sæt gerne flere markeringer) (N=305)

ORGANISERING AF SÆRLIGE HOLD Hvilken type af hold er jeres tilbud '[NAVN]'? (Sæt én markering) (N=99)

ORGANISERING GRUNDFORLØBSPAKKER Hvilken type af hold er jeres tilbud '[NAVN]'? (Sæt én markering) (N=99) Bemærk, I dette og de efterfølgende udvalgt dem som 1) har hold og som 2) organiserer holdene som grundforløbspakker på indgangen eller hold på tværs af indgange. Se note. Bemærk, respondentmassen I de efterfølgende spørgsmål er dem der Har markeret at de for optaget august 2010 har oprettet et eller flere hold Har svaret at disse særlige hold er organiseret som enten grundforløbspakke på indgangen målrettet stærke elever fx turbohold, elitelinje eller holdet samler stærke elever på tværs af indgange I udvalgte lektioner. Hermed er respondentmassen afgrænset til de personer som udbyder grundforløbspakker eller grundforløbspakke-lignende tilbud. Respondenter der har oprettet hold der samler stærke elever på indgangen på tværs af hold I udvalgte lektioner eller har svaret ‘andet’ er ikke medtaget da de ikke vurderes at være en grundforløbspakke eller grundforløbspakkelignende. Ialt 99 tilbud fordelt på 92 respondenter (en indgang kan godt udbyde flere tilbud)

MÅLGRUPPE GRUNDFORLØBSPAKKER Hvem er de primære målgrupper for jeres tilbud '[NAVN]’ til 'stærke elever'? (Vælg maksimalt tre svarmuligheder) (N=99)

INDHOLD GRUNDFORLØBSPAKKER Hvilket særligt indhold indgår i jeres tilbud '[NAVN]' i forhold til det ordinære forløb? (Sæt gerne flere markeringer) (N=99)

LÆNGDEN GRUNDFORLØBSPAKKER Hvor langt er jeres tilbud '[NAVN]' i forhold til et ordinært grundforløb? (Sæt én markering) (N=99)

POSITIVT UDBYTTE GRUNDFORLØBSPAKKER I hvilken grad har I oplevet følgende positive udbytte af jeres tilbud ‘[NAVN]' til 'stærke elever'? (Sæt én markering i hver linje)

NEGATIVT UDBYTTE GRUNDFORLØBSPAKKER I hvilken grad har I oplevet følgende negative udbytte af jeres tilbud ‘[NAVN]' til 'stærke elever'? (Sæt én markering i hver linje)

Hvilke forskellige tilbud er der til stærke elever på hovedforløbet? 20

TILBUD PÅ HOVEDFORLØBET Hvilke typer af tilbud er der til 'stærke elever' som på nuværende tidspunkt går på hovedforløbene på din indgang? (Sæt gerne flere markeringer) (N=262) Der er en usikkerhed i forhold til respondentmassen for dette spørgsmål. Respondenterne er som beskrevet ovenfor alle uddannelsesledere på grundforløb på erhvervsuddannelserne, og de er blevet bedt om at besvare spørgeskemaet i forhold til den indgang de er ansvarlige for, og i forhold til hovedforløb som på skolen udbydes i forlængelse af dette grundforløb. De fleste uddannelsesledere udbyder også et eller flere hovedforløb i forlængelse af grundforløb, men ikke alle. Enkelte uddannelsesledere har ikke besvaret spørgsmålet om hovedforløb, og andre har i det åbne kommentarfelt i tilknytning til spørgsmålet noteret at de ikke udbyder hovedforløb. EVA vurderer at dem som ikke har besvaret spørgsmålet om tilbuddene på hovedforløbet, er dem som ikke udbyder hovedforløb. Endvidere er evt. svar fra de respondenter som har noteret i det åbne kommentarfelt at de ikke udbyder hovedforløb, fjernet fra respondentgruppen for dette spørgsmål. Usikkerhed i respondtmasse. Se Noter

Rammerne for tilbud til ‘stærke elever’ 22

STRATEGISK FORANKRING I hvilken grad .... (Sæt én markering i hver linje)

DRIVKRÆFTER OG BARRIERER Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn? (Sæt én markering i hver linje)