Forbrugergrupper og behov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Motivation af medarbejdere
Advertisements

Minervamodellen MINERVA er et segmenteringsværktøj, der placerer den danske befolkning i 5 segmenter baseret på livsværdier.
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Salg og service Dag 1.
Herzbergs Motivationsfaktorer Hygiejnefaktorer Trivsel Vantrivsel
AFSÆTNING B – Schønberg
Kap 2 Forbrugernes behov og købemotiver Kapitel 2.
Livsstilsanalyse i Danmark
Red Bull Af Frederik Thomsen. Klassifikation af produkt Emballage: Red Bull’s dåse trækker kundernes opmærksomhed, og præsentere deres produkt tiltrækkende.
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
Indspark: Skal LP’en være et étdags-løb? Ikke facit – men et indspark BMX-sporten mister unge i den sene teenagealder! Hvorfor? års alderen: – Fra.
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Målgruppe 6 – 13 år (skoleelever) Drenge og piger Fra 5 MJ til 9 MJ. 13-årig dreng på 9 MJ. Der er ekstra behov for jern da de er i voksealderen. Hvis.
I Medgang og Modgang.  Sportschef i Dansk Håndbold Forbund  Rådgiver i Brøndby IF  Bestyrelsesmedlem i Team Danmark m.fl.  Forskningsudvalg, TD 
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Identitet. Definition: identitet  At noget forbliver det samme over tid  Flere træk ved en person som tilsammen kendetegner / afgrænser personen fra.
Præsentation af de blå Charme, selvtillid og lækkert hår Karrieremennesker Stor likvid beholdning Nyeste nye Jo større og bedre Stor kulturel indsigt.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
IT = Informationsteknologi
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Virksomhedens udvikling
Målgrupper og segmentering
Parametermix - distribution
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
ROF/KOF møde, Nøglepersonelsseminar
Livsstilsanalyse i Danmark
Markedsanalyser afsætning.
Virksomhedens omverden
Livets Ord Marts 2017.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Parametermix - pris afsætning.
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Shampoo design Frugten signalere frugtduft
U14 Piger – Herning FH Sæson 2017/2018.
TømiddelHåndbogen.
Kunder og kommunikation
Anerkendende pædagogik
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Politisk kommunikation
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
13. Ikke-finansielle rapporter
Økologi.
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
Nye forstander på efterskoler 2016
Primært formål: Udvikling og uddannelse
Alternativer – ideer til forandring og fornyelse
Maslows behovspyramide
Ansøgning for dummies.
ROF/KOF møde, Nøglepersonelsseminar
Hvem er Lyngby-Taarbæk borgerne?
Præsentation af mad vafler
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
«Livets Ord» Februar 2019.
Naturen i Viborg Kommune - det Grønne Råds temaaften om Viborg Kommunes natur Onsdag den 30. januar 2019 kl i Viborg Musiksal, Gravene.
Praktiske oplysninger
Enhed af forskellighed
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Forbrugergrupper og behov afsætning

Forbrugergrupper Virksomhederne inddeler folk i forbrugergrupper. Fx: Kernefamilien Tweens og teenagere Det grå guld Singler med og uden børn Etniske grupper Den kreative klasse Hipstere Skatere Hippier Punkere Familiekollektiver Gør-det-selv-folket Afsætning, EUD/EUX, F-C

Livsstilsgrupper Reklamefolk bruger livsstilsmodeler, der inddeler forbrugerne i forskellige livsstilsgrupper. Hver livsstilsgruppe har nogle fællestræk på forskellige områder som fx: Uddannelse Bopæl Politisk holdning Avis Rejsemønstre Værdier Afsætning, EUD/EUX, F-C

Minervamodellen Minervamodellen er inddelt i fem livsstilgrupper, hvor hver livsstilsgruppe er repræsenteret med hver sin farve. Afsætning, EUD/EUX, F-C

Det blå segment Det blå segment er moderne og materialistiske: Selvtillid Forbrug Karriere Tennis Golf Biler Bolig Afsætning, EUD/EUX, F-C

Det grønne segment Det grønne segment er moderne og idealistiske: Forandringsvillig Engagement Miljøbevidst Kultur Natur Politik Afsætning, EUD/EUX, F-C

Det violette segment Det violette segment er traditionelle og materialistiske: Familien Danmark Tradition Skeptisk over for systemet Forbrug ”Gør-det-selv” Afsætning, EUD/EUX, F-C

Det rosa segment Det rosa segment er traditionelle og idealistiske: Familie Tradition Hjemmebag Lotto Afsætning, EUD/EUX, F-C

Det grå segment Det grå segment er lidt en blanding af de andre: Venter på at weekenden kommer Bruger tid og penge på at se godt ud Går ikke op i politik Er typisk yngre mennesker Bevæger sig typisk over i et andet segment senere Afsætning, EUD/EUX, F-C

Effektive og latente behov Hvad er et behov? Et behov er, når du føler, at du mangler et eller andet, enten fysisk eller psykisk Effektive behov: Et bevidst behov – fx er sult et behov for mad Latente behov: Et behov som eksisterer, men indtil videre er skjult Et behov er også latent, hvis det ikke kan lade sig gøre Kan også være ukendt – opstår først, når teknologi, samfund og livsstil ændrer sig. Fx behovet for at være på de sociale medier Afsætning, EUD/EUX, F-C

Medfødte og kulturbestemte behov Medfødte behov Varme: Dækkes ved at købe tøj, dyner, sædevarme i bilen Vand: Dækkes ved at købe kildevand, Red Bull, sodavand Mad: Dækkes ved at købe mad i supermarked, fastfood, restaurant Samvær: Dækkes ved at gå til sport, bruge facebook Markere sig: Dækkes ved at købe mærketøj, gå til frisøren, fitness Kulturbestemte behov Fejring af højtid: Fx julen med køb af juletræ, nisser og julepynt Krydderier: Fx brug af chili Tatoveringer Sportsudstyr og modetøj Afsætning, EUD/EUX, F-C

Maslows Behovspyramide Her skal vi opfylde behovene nedefra i pyramiden først. Afsætning, EUD/EUX, F-C

Behov i maslows behovspyramide Selvrealiseringsbehov: Uddannelse, personlig udvikling, indflydelse, kompetencer, ansvar Egobehov: Status, anerkendelse, præstation, prestige, ros, succes Sociale behov: Venskab, trivsel, fysisk eller psykisk kontakt, kærlighed, samarbejde, tilhøre en gruppe Tryghedsbehov: Stabilitet, sikkerhed, beskyttelse, orden, regler Fysiske behov: Mad, væske, søvn, sex, ilt, varme Afsætning, EUD/EUX, F-C