Konference om de europæiske konventioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

DOMSTOLENE & KRIMINALITET
FN’s handicapkonvention
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Afgivet af Udvalget om Forældremyndighed og Samvær
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI afdelinger Regionale kurser, september 2007.
Ændringsforslag til lovforslag L1 §12. stk 4 Grupperådsmøde •Oprindeligt forslag Tilføjes til §12, stk. 4: ”Kopi af indkaldelsen med dagsorden og bilag.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Det Internationale Område
Udlændingelovgivningens kvalitet v/ Holger Kallehauge Tidl. Landsdommer Stedfortræder for Folketingets Ombudsmand Formand for PTU – Landsforeningen af.
OHCHR.  OHCHR betyder: the Office of the High Commissioner for Human Rights.  På Dansk betyder det: Kontoret for FN’s højkommissær for menneskerettigheder.
Hvad er menneskerettigheder?
FN’s Handicapkonvention
Børns rettigheder og FNs Børnekonvention
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Demokrati & Menneskerettigheder
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Menneskerettighedskonventioner
Demokrati og menneskerettigheder
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
1 Omvalg – Skattedepartementets kommentar til forlig !
HAFNIA LAW FIRM Voldgiftsklausuler – vedtagelseskrav og gyldighed
Danmark i en globaliseret verden
WORKSHOP 2 Inkluderende sundhedsfremme og forebyggelse
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
Poul Søgaard, højesteretsdommer, formand for Arbejdsretten
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
DIO: Kulturmøde og menneskerettigheder
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
Grundkursus for frivillige i DH Grundlæggende om FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap.
Uddrag af politiske principprogrammer
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Visionen for de fremtidige opgaver Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Kapitel 3 Retssystemer.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Introduktion til konferencen “Håndhævelse af EU’s udbudsregler” Steen Treumer Professor, Det Juridiske Fakultet,
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Tvang i psykiatrien – i et menneskeretligt perspektiv Det Centrale Handicapråd 15. marts 2010 Birgitte Kofod Olsen Rådgiver, PhD.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FN´s verdenserklæring om menneskerettigheder
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
20151 Europæisk ret og barnets bedste Barnets bedste som flydende betegner.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Ondskabens former.
Disabled People’s Organisations Denmark. Arbejde og samarbejde om Handicapkonventionen i handicaporganisationerne i Danmark Runavik 20. September 2014.
En lille morgensang
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Hvad siger handicapkonventionen om tvang i psykiatrien?
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Ligebehandling: principper og begreber
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
Hverdag med Handicapkonventionen
International Federation of Library Associations and Institutions
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Konference om de europæiske konventioner

MENNESKERETTIGHEDER HVOR KOMMER DE FRA - OG HVORFOR? Vicedirektør Louise Holck

  ‘The systematic cruelties to which the Jewish people, men, women and children, have been expposed under the Nazi regime are among the most terrible events of history. Free men and women denounce these vile crimes and when this world struggle ends with the enthronement of human rights, racial persecution will be ended’  Winston Churchill, 1942

VERDENSERKLÆRINGEN (1948) ”...Da anerkendelse af den mennesket iboende værdighed og af de lige og umistelige rettigheder for alle medlemmer af den menneskelige familie er grundlaget for frihed, retfærdighed og fred i verden,   da tilsidesættelse af og foragt for menneskerettighederne har ført til barbariske handlinger, der har oprørt menneskehedens samvittighed, og da skabelsen af en verden, hvor menneskene nyder tale- og trosfrihed og frihed for frygt og nød, er blevet forkyndt som folkenes højeste mål, da det er af afgørende betydning, at menneskerettighederne beskyttes af loven, hvis ikke mennesket som en sidste udvej skal tvinges til at gøre oprør mod tyranni og undertrykkelse, da det er af afgørende betydning at fremme udviklingen af venskabelige forhold mellem nationerne...”

Menneskerettighedernes udvikling Grundloven (1849) Verdenserklæringen om Menneskerettigheder (1948) FNs Flygtningekonvention (1951) Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) – (1951) FNs Konvention om statsløse personers retsstilling (1954) FNs Konvention om afskaffelse af statsløshed (1961) FNs Konvention om afskaffelse af alle former for racediskrimination (1965) FNs Konvention om Civile og Politiske Rettigheder (1966) KONVENTIONERNE - EN INTERNATIONAL RETSORDEN

Menneskerettighedernes udvikling FNs Konvention om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder (1966) FNs om afskaffelse af alle former for diskrimination mod kvinder (1979) FNs Konvention mod tortur og anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf (1984) FNs Konvention om børns rettigheder (1989) FNs Konvention om vandrende arbejdstagere (1990) EMRK inkorporeres i dansk ret – (1992) FNs Konvention til beskyttelse af alle personer mod tvangsmæssige forsvindinger (2006) FNs Konvention om rettigheder for personer med handicap (2006) KONVENTIONERNE - EN INTERNATIONAL RETSORDEN

1945-1948   Menneskerettighederne var noget, der kom ‘udefra’ – og som var selvfølgeligt i Danmark.

1949-1953 Menneskerettighederne bliver til et europæisk anliggende:   Menneskerettighederne bliver til et europæisk anliggende: Europarådet dannes (1949) Danmark ratificerer den Europæiske Menneskerettighedskonvention (1953) Den Europæiske Menenskerettighedsdomstol oprettes (1959)

1986-1992 Menneskerettighederne bliver for alvor et dansk anliggende:    Menneskerettighederne bliver for alvor et dansk anliggende: Folketinget beder regeringen nedsætte et udvalg, der skulle se på, om EMRK skulle gøres til dansk lovgivning (1989) Danmark bliver for første gang dømt af EMD (Hauschildt) (1989) Højesteret bestemte i tre afgørelser, at danske dommere skule bruge EMRK ved fortolkningen af danske love (1989) Danmark inkorporerer EMRK (1992)

Reform af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol

Domstolens opgave Europæisk retsorden til beskyttelse af demokrati og fundamentale rettigheder (præambel) Sikre konventionens overholdelse (Artikel 19 og 32) Fortolkning og udvikling (Irish case) Effektiv beskyttelse () Levende instrument () Delt ansvar mellem Domstolen og Staterne (“shared responsibility”)

Hvad er problemet? Europæisk retsorden mistet opbakning Domstolen har for mange sager Domstolen går for langt

Reformer af domstolen 1998: Domstolen ændres for at øge effektiviteten 2004: Sagsbehandlingsregler ændres for at øge effektivitet (trådte I kraft I 2010) 2010: Interlaken-processen * 2010: Interlaken-erklæringen *2011: Izmir-erklæringen * 2012: Brighton-erklæringen * 2015: Bruxelles-erklæringen 2015: Vurdere om tiltag er tilstrækkelige til at håndtere sagsmængden (Interlaken/Brighton) 2019: Beslutte om bæredygtig function eller mere grundlæggende forandringer (Interlaken/Brighton)

Visionen for domstolen Promptly and effectively Serious/ widespread Systemic/ structural Important questions

Fokus for styrekomitéen Civilsamfund og NHRI’er EMRK i europæiske/globale retssystem Udpegning af dommere

Fokus for fremtiden Sagsmængden Judiciel dialog Konkrete områder

Forår 2017: Analyse, dialog og forberedelse Roadmap Forår 2017: Analyse, dialog og forberedelse Efterår 2017: International ekspertkonference Foråret 2018: Copenhagen-declaration 2019: Finsk/Fransk-formandskab for Europarådet 2020: 70 års reformkonference i Rom?

STATSLØSEKONVENTIONEN – Skal den udfordres? EU STATSLØSEKONVENTIONEN – Skal den udfordres? I 2011 ratificeret af 37 stater I 2016 ratificeret af 68 stater Eva Ersbøll

Dansk politisk kritik af to bestemmelser i FN’s statsløsekonvention: Artikel 1, stk. 2 (c) og Artikel 8, stk. 1

Artikel 1, stk. 1: En kontraherende stat skal give statsborgerret til personer, der er født på dens territorium, og som ellers ville blive statsløse. Artikel 1, stk. 2: Meddelelse af statsborgerskab efter ansøgning kan gøres afhængig af fire betingelser, herunder hvad angår vandel (c) at den pågældende ikke er fundet skyldig i nogen forbrydelse mod statens sikkerhed eller er blevet idømt fængselsstraf på fem år eller derover for en strafbar handling;

Artikel 8, stk. 1: En kontraherende stat må ikke fratage nogen person statsborgerretten, hvis fratagelsen ville gøre den pågældende statsløs.

Artikel 8, stk. 3: Uanset bestemmelserne i stk Artikel 8, stk. 3: Uanset bestemmelserne i stk. 1 bevarer en stat adgangen til at fratage en person statsborgerretten, hvis staten på undertegnelses-, ratifikations- eller tiltrædelsesdatoen udtrykkeligt afgiver erklæring om, at den ønsker at bevare en eksisterende adgang til at fratage statsborgerskab fra en person, som i strid med sin loyalitetspligt over for staten … (ii) har udvist en for statens livsvigtige interesser særdeles skadelig adfærd.

Konventionskonference