Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kulturmøder Islam – Kristendom
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Anerkendende refleksion
At være magtesløs med den magtesløse
Set fra Humanistisk Samfunds perspektiv
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Hvad siger bibelen som socialt evangelisk arbejde? John Lorenzen Præst i Saralystkirken.
De fleste mennesker ønsker at passe
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Kultur i organisationer
?.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
skyld og skam hos den ramte familie
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Seksualpolitik.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvor skal vores fokus være? - midt i alt det, der kalder på vores opmærksomhed?
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Åndelig omsorg, den eksistentielle krise og samtalen Jens Rasmussen
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
1.Lektion: Identitet i forandring
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Guds kærlighed er stærke, milde hænder 1, S1 Guds kærlighed er stærke, milde hænder, som dækker dig med miskundhed og fred. Guds kærlighed dig ud i livet.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg.
Du blev skabt til lighed med Kristus Det målrettede liv 4. del.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Det sårbare fællesskab
”Som Faderen har udsendt mig, sender jeg også jer” (Joh 20,21)
Klassesamtale om resiliens
Livets Ord April 2017.
Seksualitet.
“Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile” (Matt 11,28). Livets Ord Juli 2017.
Grundpiller i kristenlivet
831_Herre, du vandrer forsoningens vej 1, S1
Halleluja dødens magt er brugt 1, S1
Livets Ord April 2018.
Livets Ord Februar 2018.
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Vi vil leve – vi vil elske
280 – Herre jeg vil gerne takke 1, S1
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Herre, vi vil stille mindes dine ord, dele dine gaver
439 – Herre, du vandrer forsoningens vej 1, S1
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
729_ O, Gud ske lov for håbet 1, S1
Præsentationens transcript:

Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov

Eksistentiel omsorg Spørgsmål med et horisontalt perspektiv - et menneskes forhold til sig selv, sit medmenneske, samfundet eller livet generelt Åndelig eksistentiel omsorg Spørgsmål med et vertikalt perspektiv – det åndelige perspektiv - et menneskes forhold til en højere magt (Gud)  religiøst: troen som ramme - ritualer  spirituelt: uden tilknytning til et trossystem  Åndeligt: en fællesbetegnelse, der rummer det eksistentielle, religiøse og spirituelle.

Grundlæggende eksistentielle spørgsmål Hvem er jeg?  Behov for selvagtelse Behov for identitet   Hvem holder af mig? Behov for samhørighed Behov for (næste) kærlighed Behov for forsoning Behov for tilgivelse  

Grundlæggende eksistentielle spørgsmål Hvad er meningen? Behov for mening og formål   Hvem/hvad kan jeg stole på? Behov for tryghed og håb

Sæt jer tre sammen - giv hinanden 3 minutters tale tid fortæl hver i sær hvilke af de eksistentielle spørgsmål I møder (Hvem er jeg? - Hvem holder af mig? - Hvad er meningen? - Hvem/hvad kan jeg stole på?) Fælles opsamling

Alle har brug for den eksistentielle dimension af åndelig omsorg - men ikke alle føler behov for den religiøse/spirituelle dimension Åndelig eksistentiel omsorg er i tanke, ord og handling at udvise dyb respekt for det hele menneske og se det menneske som et unikt individ, hvor man indgår i en ligeværdig relation

Gå et stykke livsvej med et andet menneske (historie) Så er I med til at besvare det menneskes eksistentielle spørgsmål være fysisk tilstede (opmærksom – spejling) lytte (pauser/stilhed) rumme (overvej reaktion) stå fast i rammen for relationen (kend din egen grænse)

Livet – døden Magt – afmagt/magtesløshed   Livet – døden Magt – afmagt/magtesløshed Forsoning Livshistorie Livsmod

Oplever sig set Lindring af sin åndelige smerte

Vær opmærksom på de eksistentielle spørgsmål som opstår og lyt til den mening, spørgsmålene har i de livshistorier I får lov at dele og er vidne til Hjælp gerne eksistentielle spørgsmål på vej – men tag udgangspunkt i hans eller hendes eget livssyn