Ny version af Stofmisbrugsdatabasen Webserviceindberetning 15. november 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Sådan kommer I i gang med digital signatur
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Danmarks Statistiks eIndkomst Register (eIR)
Introduktion ved Anne Reuss
Information / vejledning om nye muligheder for: Version Copyright DKVS -THEMCOM 1) Online adgang til Militært Tidsskrift. 2) Behandling af egne.
Hvordan, hvem og hvorfor?
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Indberetning af behandling med inj. heroin
SKAT Data og dokumenter i Skattemappen
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Indberetninger på stofmisbrugsområdet
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
Adgangsstyring og brugeradm.
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Velkommen.
Præsentationskonference – forårsversion af EASY-A Jørgen Rendsvig afdelingsleder.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
Velkommen til workshop om EASY-P
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
»Vi åbner os for verden over nettet«
1 © Copyright AK-Samvirke – 2014 Diverse nye regler fra 2015.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Axelborg 27/ A A R H U S U N I V E R S I T E T
Hospitalsenheden VEST
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
BBR - Kortdage den 3. oktober 2007 Indledning. BBR - Kortdage den 3. oktober 2007 Baggrund Hvorfor Nyt BBR? 2004: Rigsrevisionen kommer med kritik af.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Fælles Medicinkort (FMK) 12. november 2015 Helle Balle RN, Cand.pæd i pæd. psyk Sundhedsdatastyrelsen.
Register over stofmisbrugere i behandling (SIB) Claudia Ranneries Sundhedsstyrelsen 7. oktober 2009.
Præsentation af den nye uddannelsesparathedsvurdering i Optagelse.dk.
Stofmisbrugsdatabasen VBGS og DanRIS-ambulant Årsmøde Stofmisbrug 7. oktober 2009 Malou Peterson Porst.
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Vurdering af kommunernes implementeringen af ”National handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C blandt stofmisbrugere” Afdelingslæge, Ph d Jan Fouchard.
Informationsmøde vedr. PAS. PAS Odense Baggrundstal*: Odense har knap indbyggere (heraf er i alderen år) Der er ca studerende.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Classic/Sygedagpenge Myndighed Alle relevante akter skal være indscannet (sker løbende). Der oprettes enkeltsag i SB-sys: Forrevalidering, herunder delforløb.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Nye rettigheder på stofmisbrugsområdet Årsmøde om Stofmisbrugsdatabasen Odense 4. december 2015 Dennis Pihl Thomsen Sundheds- og Ældreministeriet.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen.
Rapportfunktioner i SMDB 4. december 2015 Odense Klaus Otto Hansen.
Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsens fælles indberetningsportal – hvordan? Sven-Åge Westphalen Chef for Analyse & Data, Servicestyrelsen.
FÆLLES ÅRSMØDE 2009 Informationsdag vedr. stofmisbrugsregistrene Sundhedsstyrelsen og Servicestyrelsen Onsdag d. 7. oktober 2009, Mødecenter Odense.
Det tværsektorielle netværk for utilsigtede hændelser i sektorovergange (TSN) Møde den 10. november 2011, Viborg.
Najugaq – Adresseopslagsregisteret
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
BBR - Første anvendersystem på Adgangsstyring
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Governance 2014 MedComs standarder
STS Administrationsmodul
OS2indberetning – tjenestekørselsindberetning og ferie
Hvorfor SAPA har input til STS
Mere digital litteraturforsyning
Foreningsliv & Persondataforordning
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Vejledning til jer, der bevilger kørsel
Regnskab
Identitet Organisation AAU Org1 Org2 Org3 Org4 Org5 Org6
Databehandleraftaler
Ny proces for mellemværende
Replanlægning GD1 Test & Implementering torsdag d. 18. september 2014
Digital aflevering.
Præsentationens transcript:

Ny version af Stofmisbrugsdatabasen Webserviceindberetning 15. november 2011

Dagsorden Del 1 Intro og velkomst Kort præsentation af den aktuelle køreplan v. Klaus Otto Hansen Gennemgang af SMDB v. Klaus Otto Hansen Seneste opdateringer af dokumentation og af snitflade v. Niels Brinch Del 2 Overvejelser i forhold til overgangen fra indberetning til flere systemer til ét system (diskussion) Hvordan håndteres tilbud med flere leveringsadresser (diskussion) Hvordan opdateres de konverterede forløb, som findes i SMDB, med data fra klientsystemerne (diskussion) Herefter fri diskussion og lejlighed til at stille spørgsmål

Køreplan 15. november 2011: Dokumentation og interface er opdateret webservices 31. december 2011: webserviceindberetning til gammel VBGS/DanRIS- ambulant-løsning og gammel SIB/SEI-løsning lukker. Herefter er det kun muligt at indberette via brugergrænsefladen eller den ny webservice!! 15. januar 2012: Deadline for indberetninger vedr. året 2011!

Om SMDB SIB (Stofmisbrugere i behandling) VBGS (Ventetider vedr. behandlingsgaranti for stofmisbrugere) Kvalhep (kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling og den nationale handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C) DanRIS (Dansk registrerings- og informationssystem)

Om SMDB Enkelte ændringer i registrene: VBGS Myndighedsstart/-slutdatoer SIB Uddannelse, indvandrer/flygtning Hovedstoffer (ordinerede) DanRIS NY version af ASI-skemaet (hovedstoffer, lønindkomst/indtægtsgrundlag spm ) Ydelser er baseret på data fra Tilbudsportalen

Om SMDB Hvem skal indberette til Stofmisbrugs- databasen, og hvad skal de indberette? Hvem?Hvad? Myndigheder (kommuner)SIB, VBGS og kvalhep Tilbud (behandlingssteder)DanRIS

Om SMDB

Om SMDB – Myndigheden Nøgledatoer: Anmodning, Iværksættelse og Afslutning forløb i tid anmodnings-forløb dato for iværksat behandling anmodnings-dato dato for afsluttet behandling behandlingsforløb kontaktforløb

Om SMDB - Tilbuddet Nøgledatoer: ”Indskrivning”, ”Udskrivning” og ydelser (start og slut) ydelsesstartdato tilbudsslutdato tilbudsstartdato ydelsesstartdato dato forløb i tid tilbudsforløb tilbudsstartdato tilbudsslutdato ydelsesstartdato ydelsesslutdato ydelsesforløb tilbudsforløb ydelsesforløb

Om SMDB – Datoer Datoer: Myndighed - SIB/VBGS Anmodningsdato Dato for iværksat behandling Tilbudsstartdato og tilbudsslutdatoer Dato for afsluttet behandling Tilbud – DanRIS Tilbudsstartdato (indskrivning) Startdato og slut dato for ydelsespakker ASI-samtaledato Tilbudsslutdato (udskrivning)

Om SMDB Fire typer af profiler 1.Administrator – brugeroprettelse, tildele rettigheder mv. 2.Indberetter – oplysninger vedr. SIB, VBGS eller DanRIS 3.Sundhedsfaglig indberetter – oplysninger vedr. kvalhep 4.Leder – kan se indberettede data

Om SMDB Register/indberetningHvilken profil kræves? SIB + VBGS Indberetter Organisation: Myndighed Kvalhep Sundhedsfaglig Organisation: Myndighed DanRIS Indberetter Organisation: Tilbud

Om SMDB Overdragelse af rettigheder (kun hvis nødvendigt!) Kræver indgåelse af en samarbejdsaftale!! Fra myndighed til myndighed: Medarbejder i Århus Kommune kan indberette oplysninger til SIB og VBGS på vegne af Samsø Kommune Århus Kommune er varetagende kommune for Samsø Kommune Fra myndighed til tilbud: Medarbejder på Odense Rusmiddelcenter kan indberette oplysninger til SIB og VBGS på vegne af Nordfyns Kommune Odense Rusmiddelcenter er forvaltende indberetter for Nordfyns Kommune

Om SMDB FRA: TIL: MyndighedTilbud Myndighed Varetagende (fulde rettigheder) Tilbud Betroet (fulde rettigheder) Forvaltende (begrænsede rettigheder) Varetagende (fulde rettigheder)

Om SMDB Administrator kan for HVER enkelt bruger afgøre, hvem der skal tildeles de mulige indberetningsrettigheder. Hvis ex. tre kommuner har tildelt rettigheder til et tilbud, så kan adgangen til at indberette fordeles på tre brugere med én kommune hver.

Adgang til testmiljø nemlogin.servicestyrelsen.dk/smdbfrontendtest Send mail til Michael Jørgensen på Angiv jeres IP-adresse I får tilsendt brugernavn og password

Diskussion Overvejelser i forhold til overgangen fra indberetning til flere systemer til ét system Hvordan tænker I, dette i forhold til de data, der allerede findes i jeres system? Har I tænkt på/taget højde for at variable er samlet nogle variable har skifte navn at definitioner fx på uddannelse er ændret at forretningsregler er ændret

Diskussion Tilbud, leveringsadresser og ydelser Et tilbud i SMDB er defineret ud fra adressen, da ydelsesmonitoreringen foregår på hver fysiske enhed. Det betyder, at et tilbud med flere leveringsadresser i Tilbudsportalen vil optræde som flere selvstændige tilbud i SMDB. Ydelser defineres på Tilbudsportalen, og overføres til SMDB, hvor administratoren ud fra disse definerer ydelsespakker. Ydelsespakkerne er knyttet til det enkelte tilbud (adresse). Hvordan tænker I, dette i forhold til de data, der allerede findes i jeres system?

Diskussion Hvordan opdateres de konverterede forløb, som findes i SMDB, med data fra klientsystemerne? I forbindelse med migreringen af data fra de tidligere systemer, hovedsageligt SIB og VBGS, er forløb blevet merged og tilpasset i forhold til forretningsreglerne i SMDB. Det er således ikke i alle tilfælde muligt at lave en en-til-en relation mellem forløb i SMDB og forløb i SIB/VBGS. Har I tænkt på/taget højde for… Hvordan eksisterende data i klientsystemet skal håndteres? Hvordan eksisterende forløb/data i SMDB opdateres med data fra klientsystemet? Hvordan tænker I, at dette påvirker migreringsstrategien?

Opsamling Kontakt: Michael JørgensenKlaus Otto Hansen