Gospelmusikken Historie og budskab
Slaveruterne
Vestafrika og Angola
Musikken i Vestafrika Modrytmer Glidende sang Udråb og svar
Kolonierne på Østkysten
De hvides kirkesang Gendigtninger af gammeltestamentlige salmer (efter Calvin’s forbillede) De nye hymner af Isaac Watts og Charles Wesley og andre
Spirituals Håb om udfrielse Oprigtig tro på Guds frelse Stærk tro på et efterliv. Afrikanske musikalske træk: synkoperede rytmer, udråb og svar Europæiske træk: melodiske, går mod en grundtone, kan synges på harmonier.
Slavestater og frie stater
Borgerkrigen Mange sorte går ind i krigstjeneste. Første samling på tryk af spirituals, Charlotte Forten: Slavesongs of the United States.
Efter borgerkrigen Stor pression mod de sorte i Syden i form af Jim Crow-love og terror Spirituals går af brug men overlever på grund Fisk Jubilee Singers Minstrelshows
Komponister af sorte hymner i den tidlige tid William Sherwood Charles Tindley Lucie Campbell
Vandringen mod nord og vest
Grammofonen vinder frem I starten er indspilningsteknikken ikke så god Kvartetterne bliver den dominerende form for gospel
Grammofonen vinder frem Mikrofonen bliver udviklet i 1920’erne Man begynder at indspille musik flere steder fra, også fra Syden, plader med de sortes musik kaldes ”race records.”
Gadeevangelister Gadeevangelistern e spiller gospel på guitar i blues stil. To eksempler: Blind Willie Johnson og Reverend Gary Davis
Tomas Dorsey
Født 1899 i Georgia, drager som barn med sine forældre til byen, Atlanta Rejser nordpå til Chicago som blues- og jazzmusiker. Efter en religiøs vækkelse begynder han at komponere sange til kirken Hans stil har indoptaget mange træk fra blues. Det bliver snart en ny populær stil.
To eksempler på gospelsangerinder. Mahalia Jackson Rosetta Tharpe
Nye former Pigegrupper Gospelkor i James Clevelands udråb og svar-stil.
Borgerretskampen Martin Luther King Fanny Lou Hemer Der åbnes for sorte på mange offentlige steder I 1968 blev Martin Luther King myrdet Gospelmusikken mister betydning for borgerretskampen.
Mere glat gospelstil Gospelstilen bliver mere glat og ”lækker” under indflydelse af disco Stadig strid mellem traditionel gospel (Dorsey-stilen) og den nye, kontemporære gospel.