Peter Nedergaard: Transport- og regionalpolitik Den 16. august 2016 1)Udviklingen af transportpolitikken i EU 2)Vejtransportpolitik 3)Luftfarttransportpolitik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan kan myndighederne hjælpe…
Advertisements

Irak Krigen.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Social dumping rapporten og Finanslovsaftalen for 2013.
EU og det danske sundhedsvæsen
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Tillid Temadag for AMIR
mulige reformstrategier
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Generelt om straflempelse
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Europæiske Union, som den så pænt heder nu.
Samfundsøkonomi 13 Uge 22.
Danmark i en globaliseret verden
Økonomien i et internationalt perspektiv
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
”Social dumping” indenfor luftfart Keld Ludvigsen Vicedirektør SOLA Konferencen 2014.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Workshop 15 Laurids S. Lauridsen, Internationale Udviklingsstudier, RUC Globalisering - årsag og konsekvenser.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
En krig – mange fronter, skyttegrave og nye våben
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Danmark i EU og EU’s fremtid
Introduktion til Den Kolde Krig
EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Økonomisk globalisering
Globalisering, side
Peter Nedergaard 1)Udviklingen af transportpolitikken i EU 2)Vejtransportpolitik 3)Luftfarttransportpolitik 4)Jernbanepolitik 5)Udviklingen af energipolitikken.
Peter Nedergaard: Transport- og regionalpolitik 1)Udviklingen af transportpolitikken i EU 2)Vejtransportpolitik 3)Luftfarttransportpolitik 4)Jernbanepolitik.
Peter Nedergaard: Transport- og regionalpolitik Den 22. august )Udviklingen af transportpolitikken i EU 2)Vejtransportpolitik 3)Luftfarttransportpolitik.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
1 Regionernes bidrag til Europa 2020 benchmark af den danske vækstmodel Konference – Regionernes Hus – Mandag den 4. april 2011 Claus Kondrup Generaldirektoratet.
SKI – Indkøbs ABC Hvorfor stå alene, når der findes fællesskaber?
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Hvad er Den Europæiske Union (EU)?
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
SE/Stofas erfaring med bredbåndspuljer
Peter Nedergaard: Transport- og regionalpolitik Den 15. august 2017
Kvalitetsudvikling hvordan
Ligebehandling: principper og begreber
Bilbranchens generalforsamling 2009
Under udbudsgrænserne
Solidaritet i praksis – EU’s samhørighedspolitik
Reformer af EU-samarbejdet Jens Blom-Hansen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet 22. august 2017.
Peter Nedergaard: Transport- og regionalpolitik Den 21. august 2018
Forslag til masterplan for infrastruktur
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
VIGTIGSTE RESULTATER SAMHØRIGHEDSPOLITIK FORDELE FOR BORGERNE VIGTIGSTE RESULTATER
Større mængder af bekæmpelsesmidler bør leveres direkte af leverandøren, der skal opfylde de internationale regler for transport af farlige stoffer. Sørg.
Lige adgang til lejligheder og sæsoner for alle
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard: Transport- og regionalpolitik Den 16. august )Udviklingen af transportpolitikken i EU 2)Vejtransportpolitik 3)Luftfarttransportpolitik 4)Jernbanepolitik 5)EU’s regionalpolitik 6)Regionernes Europa? 1

Transportpolitikken i EU Fra begyndelsen et EU-anliggende. Transportomkostning på omkring 10 % af salgsprisen. Et effektivt transportsystem virker fremmende på den økonomiske integration. Område med mange nationale interventioner. Mål i EU’s transportpolitik: væk fra vejene og over til jernbanerne. Hænger sammen med EU’s TEN-politik (TransEuropeanNetwork). 2

TEN 3

Begrundelserne for intervention i transportpolitikken er mange: 1) Uelastisk udbud. Risikabelt for private virksomheder. 2) Transport forudsætter en langtidsholdbar infrastruktur, som ikke er rentabelt for individuelle investorer at gå ind i. 3) Flere transportformer (f.eks. jernbaner) leder hurtigt til naturligt monopol. 4) Informationsasymmetri, idet offentligheden ikke kender kvaliteten af transportudstyret. 5) Sociale hensyn med henblik på at sikre transport til fjerne og tilbagestående egne. 4

Transportpolitikken og EØF- traktaten 1) EU har en fælles transportpolitik (som fælles landbrugs-, handels og fiskeripolitik). 2) diskrimineringen på grund af handel i EU skal væk (tidligere: billig godstransport med jernbane ved eksport, dyr transport ved import). 3) fri etableringsret for transportselskaber. 4) forskellige reguleringer for forskellige transportformer. 5) fælles minimumsharmonisering: sikkerhedsbestemmelser o.lign. I mange år skete der ingenting vedr. den fælles transportpolitik i EU. 5

Gennembruddet kom i Europa-Parlamentet indklagede Ministerrådet for Domstolen for passivitet og fik ret. 2.Domstolen fastslog i 1985, at der ”inden for rimelig tid” skulle ske en liberalisering af den grænse overskridende transport (inkl. transit). 3.= at carbotage-kørsel er tilladt (= tage gods med tilbage og aflevere det i et andet medlemsland end ens eget) (før kørte 40% af lastbilerne tomme rundt, fordi godsopsamling mv. ikke var tilladt). 6

Nyt gennembrud i 1986: Domstolen fastslog, at EU’s konkurrenceregler også gjaldt for lufttrafikken. Konsekvensen var en liberalisering af lufttransporten = ingen markedsdelingsaftaler og fri prisdannelse på billetterne : Gradvis liberalisering af lufttrafikken 1998: Fuld cabotage liberalisering for vejgodstransport 2002: Domstolen giver EU ret til at forhandle internationale aftaler om adgang til luftrum : Liberalisering af togtrafikken (opdeling i drift af skinnenettet og togdriften). 7

Vejtransport Stadig den hurtigste og mest fleksible dør-til-dør transport af gods i EU. Udgør mere end 2 % af EU’s BNP. Hvad betyder det indre marked for vejtransporten? Liberalisering: fælles minimumsregler med hensyn til at nedsætte sig som vognmand, gensidig anerkendelse af hinandens kørekort, ophævelse af kvoter for cabotage-kørsel. Fjernelse af egentlige grænsehindringer. Beskatning: visse fælles regler for beskatning af køretøjer til vejtransport, af brændstof og mht. vejafgifter. Sikkerhed: visse fælles regler mht. køre- og hviletidsbestemmelser og transport af farligt gods. Teknisk harmonisering af regler vedr. størrelse, vægt mv. for godskøretøjer. Dokumenthåndtering: fælles regler for håndtering af tolddokumenter og indførselstilladelser. Miljø: Fælles regler for maksimal støj og andre udslip fra lastbiler. 8

9

Vejtransportens vigtighed 1.Transporten af gods på tværs af EU’s grænser udgør målt i tons omkring 3 % af den transporterede tonnage. Måles den imidlertid som tons transporteret pr. kilometer udgør den omkring 20 %. 2.Logistik blev en selvstændig disciplin fra 1970’erne. Herfra udviklede sig just-in-time management = transport af mindre mængder til rette tid. Pålidelighed vigtigere. Mindre lagre. Koncentration med hensyn til distributionscentre, som placeres, således at de dækker flere lande. 3.Det indre marked har fremmet denne udvikling. 10

Lufttransport 1.Før var luftfartsselskaberne statsmonopoler med meget høje priser og meget ofte alligevel underskudsgivende. Det gjaldt især fra 1980’erne, da de amerikanske luftfartsselskaber blev liberaliserede og kunne tilbyde lavere priser blev luftfartstrafikken liberaliseret. Fra da af skulle luftfartstrafikken i EU i princippet foregå fri og uden nationalitetsbetinget diskrimination. Men stadig statsligt ejerskab. 11

Liberaliseringen berører bl.a. følgende forhold: Statsstøtte: Var i mange år et udbredt fænomen. Nationale luftfartsselskaber var landenes flagskibe. Fra 1994 måtte statsstøtten i princippet kun gives som led i et mere gennemgribende omstruktureringsprogram. Erhvervsstruktur: Lufthavnskontrollen er stadig noget dyrere og langt mere atomiseret i EU end i USA. Allokering af slots: Den skal ske på baggrund af en forretningsmæssig kalkule. Der sker (er sket) en adskillelse af ejerskab til lufthavne og luftfartsselskaber. 12

13

Hvem skal repræsentere EU globalt på luftfartsområdet? 1.Hvem skal indgå aftaler med tredjelande om landingsrettigheder, overflyvning osv.? 2.Kommissionens argument: Får visse selskaber særlige fordele via aftaler med tredjelande, indebærer det risiko for krydssubsidiering af uprofitable interne EU-ruter. Desuden er der store fordele for fx USA, hvis EU-landene forhandler hver for sig (fx om de gunstige transatlantiske ruter) mens USA forhandler som en enhed. 3.Domstolen fastslog i 2002, at Kommissionen har retten til at forhandle internationale luftfarsaftaler på plads på hele EU’s vegne. 14

Omstruktureringen i luftfartssektorer Kort fortalt er kommercielle faktorer i stedet for politiske faktorer blevet afgørende for billetpriser, placering af ruter og deres kapacitet. Sket via det indre marked for lufttrafik. Hermed er der sket omstruktureringer i luftfartssektoren og dannet fire mere eller mindre faste undergrupper: 15

Jernbanepolitik Nuværende situation: Jernbaneselskaber i EU er ofte gældsatte, statssubsidierede statsmonopoler. Målet med at åbne markedet: gennemsigtighed, et indre transportmarked, øget konkurrencedygtighed. Første jernbanepakke (1998, implementering i 2003): Opdeling af jernbaneselskaberne i skinneinfrastruktur og togoperationer. Tredje jernbanepakke (2004): Målet er et åbent marked for jernbaneselskaber. 16

EU’s regionalpolitik En tredjedel af EU’s budget - oprindeligt: Regionalfonden, Socialfonden, Landbrugsfondens udviklingssektion – senere + Samhøringhedsfonden. Alle regioner er med i EU’s regionalpolitik, men de er placeret med forskellige prioriteringer 17

EU’s regionalpolitik Mål : a)Investering i jobs: 3013 milliarder euro (55 % til underudviklede regioner, 10 % til overgangsregioner). b)Territorielt samarbejde: 9 milliarder euro. c)Ungdomsarbejdsløshed: 3 milliarder euro. Fleste regioner i Syditalien, Østtyskland, Grækenland, Portugal, meste af Spanien og dele af Storbritannien, Østeuropa. 18

Convergence Regions: mørkerøde Phasing-out Regions: lyserøde 19

EU’s regionalpolitik - konvergens Projekter: Transport, forskningscentre, universiteter, uddannelsesfaciliteter. Hjælp til virksomheder (rådgivning). Adgang til hurtig internetforbindelse 20

Regionernes Europa 1.Stærk retorik i 1980’erne og 1990’erne 2.Nyregionalisme – ”end of territory” 3.Regioner + EU – nationalstaten ind imellem døde 4.Et føderalistisk Europa med regionerne som tredje led? Men Regionernes Europa dækkende ikke over en realitet. Kommissionen gik IKKE op mod medlemslandene. Udvidelsen i 2004 gik imod regionernes Europa 21

Regionalisme og Østeuropa Ingen føderationer opstod efter kommunismens sammenbrud i øst af tre grunde: 1.Tidligere føderationer: domineret af en af de deltagende stater: Tjekkiet, Serbien, Rusland. 2.Disse føderationer bestod af etnisk afgrænsede delstater, som foretrak selvstændighed. 3.Føderative strukturer blev forbundet med den kommunistiske fortid. 4. Ungarn, Polen, Rumænien og Bulgarien kom ”uforandret” med i EU. 22

Flere årsager til den stærke regionalpolitiske diskurs 1.Forstærket regionalpolitiske indsats fra EU’s side. 2.Men drejede sig både om (mest) kompensation til Spanien/ Portugal ved indre marked og (mindre) om at udligne forskelle regioner imellem. 3.I praksis fratrækkes tilskud til regionerne ofte blot allerede nationalt tildelte midler. 23

Repræsentanter fra regionerne 1.Regionaludvalget – Maastrichttraktaten. 2.Meget forskelligartet repræsentation: tyske delstater, danske kommuner, Catalonien, region Sjælland. Eneste fællesnævner: er ikke en stat - skyder med spredehagl. 3.Mange regionale myndigheder har øget deres repræsentation i Bruxelles m.h.p. lobbying. Sjældent de fattige regioner, som er mest aktive 4.Langt fra altid de fattigste regioner, som får flest midler. 24