Den interaktive historiekanon E-Læringsmodul til anvendelse i forbindelse med kanonundervisningen i 3.-9. kl. Eksemplificeret ved ”Københavns bombardement”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Videregående pc-vejledning
Flickr.com – online billeddeling
Grundlæggende PowerPoint
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
Udlægning af en ny cache
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Grundlæggende IT, niveau G
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Fagets formål, fokus og fagmål
Kommunikation / it.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Excel-filerne er levende værktøjer…
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
IT i undervisningen.
De gode værktøjer i ElevIntra
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
SKABELON.
Videregående pc-vejledning
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Publiceringsgenvej i OJS Send din færdigformaterede fil uden om det redaktionelle workflow og direkte til elektronisk publicering Denne publiceringsform.
Lidt hjælp til hjemmesiden Log ind Første gang du skal logge ind på siden skal du kigge nederst til højre og finde…. Log ind med det brugernavn og det.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Trin-for-trin guide til s1 autorisation
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
projekt eller lignende
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
Skabelon mailopsætning
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introsidernes betydning
Modul 07, Elektronisk post
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Velkommen til PowerPoint
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Hvordan registrerer jeg arter og besigtigelser i NaturAppl?
Information om Aula til forældre
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Den interaktive historiekanon E-Læringsmodul til anvendelse i forbindelse med kanonundervisningen i kl. Eksemplificeret ved ”Københavns bombardement” It-færdighedsniveau: Udarbejdet af Tanja Maria Andersen

Hvad kan kursisten efter at have arbejdet med modulet?  Lave en mindmap vha. mindmeister herunder indsætte noter, bilag, links, billeder og forbinde disse mellem hinanden.  Opsætte en mindmap så den kan bruges af elever  Få et overblik over, hvilke muligheder der er for evaluering, differentiering og samarbejde.

Moduloversigt  Præsentation af E-læringsmodulet  Overordnede didaktiske tanker  Fælles Mål  Hvorfor Mindmeister?  Præsentationsvideo  Konkret undervisningsforløb  Didaktiske overvejelser  Det skal læreren gøre  Det skal eleven gøre

Præsentation af E-læringsmoduls fokus Med Fælles Mål 2009 blev 29 kanonpunkter implementeret i faget historie. Med Fælles Mål 2009 blev 29 kanonpunkter implementeret i faget historie. I den forbindelse blev det besluttet, at eleverne skal arbejde med 29 kanonpunkter fra klasse, og at de i udgangspunktet bør gennemgås i kronologisk rækkefølge og med vægt på signalement, begrundelse og perspektivering. I den forbindelse blev det besluttet, at eleverne skal arbejde med 29 kanonpunkter fra klasse, og at de i udgangspunktet bør gennemgås i kronologisk rækkefølge og med vægt på signalement, begrundelse og perspektivering.

Overordnede didaktiske tanke  Emne: Kanonpunkterne. Her eksemplificeret ved ”Københavns bombardement”  Aktiviteter: Eleverne arbejder med en elektronisk mindmap, der tager udgangspunkt i et givent kanonpunkt. Der arbejdes grundlæggende med signalement, begrundelse og perspektivering, og med inddragelse af begreber, kilder, billeder, links, bilag, noter osv., der tilsammen sikrer, at eleverne tilegner sig en sammenhængsforståelse og bidrager til den historiske bevidsthed.  Materialer:  Hvorfor it?: Der er mulighed for at arbejde både i dybden og bredden på en overskuelig måde. Desuden er der gode muligheder for samarbejde, kildearbejde og evaluering. I forhold til en almindelig mindmap, er der med den elektroniske udgave muligheder for, at eleverne kan arbejde uafhængig af tid og rum, at de kan redigere i arbejdet og, at læreren har muligheder for at evaluere, følge processen, differentiere undervisningen o.m.a. Eleverne får også unikke muligheder for at indsætte relevante tekster, billeder og andet, og det skaber på én og samme tid muligheden for overskuelighed og fordybelse. Eleverne får også unikke muligheder for at indsætte relevante tekster, billeder og andet, og det skaber på én og samme tid muligheden for overskuelighed og fordybelse.

Fælles Mål 2009 – historie Undervisningsvejledningen under punktet: ”it og medier i undervisningen”  Anvendelsen af it og medier er også i historieundervisningen et vigtigt fokusområde. Der skal tænkes både på brug af, læring om og læring med it og andre elektroniske medier. Centralt i overvejelserne for anvendelse af it og medier i undervisningen står informationssøgning og -indsamling.

Faghæfte 48 – it- og mediekompetencer Med udgangspunkt i elevernes rolle som brugere af it, og set i lyset af udviklingen af web 2.0, inddrages følgende fire temaer i den faglige og tværfaglige undervisning. Med udgangspunkt i elevernes rolle som brugere af it, og set i lyset af udviklingen af web 2.0, inddrages følgende fire temaer i den faglige og tværfaglige undervisning.  Informationssøgning og -indsamling  Produktion og formidling  Analyse  Kommunikation, vidensdeling og samarbejde. I dette E-læringsmodul lægges der vægt på alle ovenstående temaer. I dette E-læringsmodul lægges der vægt på alle ovenstående temaer.

Mindmeister  Mindmeister.com er en hjemmeside, hvor man i samarbejde med andre kan udarbejde mindmaps og brainstorme.  Den giver gode muligheder for at arbejde sammen, uafhængigt af tid og sted, og sikrer samtidigt en god overskuelighed OG fordybelse.  Det færdige elevprodukt fungerer godt til vidensdeling og fremlæggelser.  Elever kan bruge mindmaps både til undervisning og i forbindelse med repetition, f. eks som en art disposition eller som notater.  Der findes en gratis udgave, men for et medlemskab får man ekstra muligheder. Den gratis udgave giver tilladelse til at oprette 3 mindmaps.  Mindmeister er nem at anvende, både for lærere og elever.

Præsentationsvideo   Instruktionsvideoen er på engelsk, men ellers er programmet med mulighed for dansk.  Du skal scrolle lidt ned på siden, og finder så ovenstående billede i højre siden af skærmen.

Konkret undervisningsforløb  I de følgende dias føres du skridt for skridt igennem, hvordan man kan lave en mindmap.  Der tages udgangspunkt i en eksemplificering af ”Københavns bombardement”, men alle kanonpunkter kan naturligvis anvendes og på forskellige klassetrin, da læreren i høj grad selv bestemmer, hvordan sværhedsgraden skal være og hvilke krav, der skal stilles til eleverne.

1) Udgangspunktet Udgangs- punktet for enhver mindmap er, at der fast- sættes et emne eller tema. Her er valgt kanonpunktet ”Københavns bombarde- ment”. Udgangs- punktet for enhver mindmap er, at der fast- sættes et emne eller tema. Her er valgt kanonpunktet ”Københavns bombarde- ment”. Klik på det blå felt, og indskriv dit emne. Klik på det blå felt, og indskriv dit emne.

2) Begrundelse, beskrivelse og perspektiveringen Læreren sørger f. eks. selv for teksten til signalement, beskrivelse og perspektivering. Her er de hentet direkte fra undervisningsvej- ledningen i Fælles mål. Læreren sørger f. eks. selv for teksten til signalement, beskrivelse og perspektivering. Her er de hentet direkte fra undervisningsvej- ledningen i Fælles mål. Tryk på ”tilføj” og der kommer en ny kasse frem, der er forbundet til emnet Tryk på ”tilføj” og der kommer en ny kasse frem, der er forbundet til emnet

3) Begreber Læreren markerer de ord eller begreber, som eleverne skal arbejde videre med. Her er de markeret med rødt. Læreren markerer de ord eller begreber, som eleverne skal arbejde videre med. Her er de markeret med rødt. Brug menuen i højre side til at ændre farve, skriftstørrelse og stil Brug menuen i højre side til at ændre farve, skriftstørrelse og stil

4) Opgaveboks Her har jeg valgt at indsætte en opgaveboks med de begreber, personer, begivenheder og emner, der videre skal arbejdes med. Her har jeg valgt at indsætte en opgaveboks med de begreber, personer, begivenheder og emner, der videre skal arbejdes med. Her er indtænkt farvekorder: Her er indtænkt farvekorder: Rød: begreber Rød: begreber Blå: personer Blå: personer Grøn: begivenheder Grøn: begivenheder

Det færdige produkt fra lærerens side

Eleverne arbejder videre… På de følgende dias kan du se hvilke muligheder der er for det videre arbejde. -Indsæt noter -Indsæt links -Indsæt bilag -Indsæt opgaver -Skab sammenhænge med kommentar

Indsæt billede  Eleverne kan frit lægge de billeder ind som de måtte ønske. Det kan både være fra nettet og fra computeren. Programmet er udstyret med en løsning der gør, at den automatisk søger på relaterede billeder til det ord man har high-lightet. I menuen i højre side vælges ”ikoner og billeder”. I menuen i højre side vælges ”ikoner og billeder”.

Indsæt noter  Eleverne skal definere begreberne (ord med rødt). Her kan de vælge notefunktionen. I menuen i højre side vælges ”ekstra” og ”noter”. Så dukker der en gul boks op, hvori eleverne skriver definitionen. Herefter er det blot at føre musen hen på ordet, og så dukker noten op.

Indsæt links  Eleverne har også mulighed for at lave kilde- henvisninger. I menuen til højre vælges ”ekstra” og ”links”. Blot indsæt den ULR, der er anvendt

Indsæt bilag Ved at anvende funktionen ”Bilag” under ”ekstra” kan eleverne desuden lave større arbejder, f. eks en længere tekst, der vedhæftes. Det kunne også være en relevant kilde eller andet. Her er der lavet et dokument i Word, som så er uploadet Ved at anvende funktionen ”Bilag” under ”ekstra” kan eleverne desuden lave større arbejder, f. eks en længere tekst, der vedhæftes. Det kunne også være en relevant kilde eller andet. Her er der lavet et dokument i Word, som så er uploadet

Arbejd med elevopgaver Man kan også tildele eleverne, der arbejder med det pågældende mindmap, individuelle opgaver. Det giver gode betingelser for differentiering. Herunder kan man vælge den rækkefølge opgaverne skal laves i, hvornår opgaven skal være færdig, se om eleven er i gang og hvorledes eleven vurderer at være helt eller delvis færdig, samt tildele den enkelte opgave til den enkelte elev. Man kan også tildele eleverne, der arbejder med det pågældende mindmap, individuelle opgaver. Det giver gode betingelser for differentiering. Herunder kan man vælge den rækkefølge opgaverne skal laves i, hvornår opgaven skal være færdig, se om eleven er i gang og hvorledes eleven vurderer at være helt eller delvis færdig, samt tildele den enkelte opgave til den enkelte elev. Når eleven logger på sin side på Mindmeister, vil det fremgå, hvilke opgaver eleven skal have løst hvornår. Når eleven logger på sin side på Mindmeister, vil det fremgå, hvilke opgaver eleven skal have løst hvornår. I menuen til højre vælges ”ekstra” og derefter ”opgaver” I menuen til højre vælges ”ekstra” og derefter ”opgaver”

Skab sammenhænge 1 Her vises et eksempel på, hvordan eleven kan skabe sammenhænge og begrunde disse. Dette er sket ved, at man flytter punktet ”Slaget på Reden” fra opgaveblokken et vilkårligt sted på den blanke del af siden, og herefter indsætter en note. Hermed er der skabt sammenhæng mellem Slaget på Reden og Københavns bombardement. Her vises et eksempel på, hvordan eleven kan skabe sammenhænge og begrunde disse. Dette er sket ved, at man flytter punktet ”Slaget på Reden” fra opgaveblokken et vilkårligt sted på den blanke del af siden, og herefter indsætter en note. Hermed er der skabt sammenhæng mellem Slaget på Reden og Københavns bombardement.

Skab sammenhænge 2  En anden måde hvorpå man kan skabe sammenhænge er ved at forbinde de forskellige punkter. Klik på et punkt og vælg ”forbind” og træk pilen hen til det punkt, det skal forbindes med. Klik igen. Klik på et punkt og vælg ”forbind” og træk pilen hen til det punkt, det skal forbindes med. Klik igen.

Didaktiske overvejelser og muligheder 1  I stedet for at eleverne arbejder med mindmap kan læreren selv udarbejde en sådan og bruge den i undervisningen. På den måde får eleverne i første omgang også mulighed for at se, hvordan det fungerer i praksis. Herefter kan de selv arbejde med det.

Didaktiske overvejelser og muligheder 2  Eleverne kan arbejdet differentieret med opgaven ud fra følgende forslag: -De får KUN kanonpunktet opgivet. Herefter skal de selv skrive tekst til beskrivelse, begrundelse og perspektivering -De får BÅDE kanonpunkterne OG beskrivelsen, begrundelsen og perspektiveringen (kan findes i fælles mål). Disse gives til eleverne i form af en mindmap, som de derefter selv arbejder videre på i grupper. -De finder selv frem til de centrale begreber og definerer dem. -De får på forhånd en række begreber, som skal være med i deres mindmap og så definerer de dem herefter. Disse gives til eleverne i form af en mindmap, som de derefter selv arbejder videre på i grupper.

Didaktiske overvejelser og muligheder 3  Hvis du har mod på mere it i undervisningen, så kombiner MindMeister med en wiki, hvor eleverne løbende lægger deres begreber og definitioner ind, og på den måde får lavet værdifulde notater til prøven i 9. klasse.

Det skal læreren gøre  Oprette en konto på  Tilføje de elevers mailadresse, som giver dem adgang til at arbejde med mindmappen.  Følg processen. Skriv eventuelt løbende kommentar, følg med i, hvorvidt de får løst deres stillede opgaver og vejled dem  Evt. læse artiklen om E-læringsmoduler på i det elektroniske nummer august  Vær opmærksom på, at den gratis udgave af Mindmeister kun giver adgang til 3 mindmaps.

Det skal eleverne gøre  Oplyse læreren hvilken de vil anvende  Følge lærerens instruktion

Rettigheder  Forsidebillede 8benhavns_bombardement_set_fra_Kongens_ Nytorv.jpg