Almen studieforberedelse 3.g. - 2015. Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori for begyndere
Advertisements

Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab og AT
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Konference om Almen Studieforberedelse
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Teori, metodologi og metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Biologi i AT.
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Videnskabsteori og metode
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Kvalitetsudviklingsprojektet ”Faglig Sammenhæng” Camilla Rump Om undersøgelse af studerendes forståelse.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Systematisk energieffektivisering af tekniske installationer
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Mixed methods.
Oversigt over metoder til fastsættelse af kvælstofbehov på markniveau
Titel på naturvidenskabsprojekt
Velkommen til Metode i DIO.

Naturvidenskabelig metode
Niveau 2: Hypotesetestning
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Er græsset også grønt om natten.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
Synopsen skal indeholde
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Skrivedag 6: Metode og videnskabsteori
Videnskabeligt projekt
Samfundsvidenskaberne
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
Præsentationens transcript:

Almen studieforberedelse 3.g

Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi Kemi Biologi

Naturvidenskabsmetoden Definer spørgsmålet / problemet Indsaml information Formuler en hypotese Udfør et eksperiment Gør observationer Lav en konklusion Hypotesen bliver bekræftet Gentag mange gange Hypotesen bliver ikke bekræftet Formuler en ny hypotese

Vejen mod naurvidenskabelige teorier OBSERVATION - af fænomen, ofte gennem måling af data eller dagligdags undren HYPOTESE - en teori om sammenhæng eller forudsigelse af et eksperiments udfald evt. gennem matematisk modellering. VERIFIKATION - test af hypotesen ofte gennem eksperiment FORMIDLING - formulering af metoder, erfaring og konklusion

Observation af fænomen Objektet er det fænomen der studeres Eks. Frit faldende kugler Objektet og målemetoden beskrives i en målemodel Faldtiden af kugler med forskellig masse observeres ved slip fra samme højde Observationerne er de data der måles Masse og faldtid Observationerne giver sig udslag i - et teoretisk problem - et empirisk problem Eks: Kuglerne har samme faldtid, hvilken acceleration?

Hypoteser Hypoteser er ubekræftede teorier der kan inddeles i to kategorier - Induktive hypoteser: Sammenhængshypoteser der skal tolke eller forklare observationer. - Deduktive hypoteser: Eksistenshypoteser der skal forudsige nye observationer Hypoteser bør være så simple som muligt og de skal kunne bekræftes (verificeres)

Deduktion Deduktion er at slutte fra det generelle til det specielle d.v.s implicere Deduktion bruges til at forudsige nye observationer Hvis hypotesen er sand så kan den bekræftes af observation. Hvis observation imod så er hypotesen falsk. Logiske slutninger er gyldige, hvis – de er logisk sammenhængende – men de er kun i overensstemmelse med virkeligheden, hvis præmisserne er det.

Induktion Induktion er at slutte fra det specielle til generelle d.v.s generalisere Induktioner formuleres for at tolke eller forklare en iagttagelse Principielt umuligt at vise en induktion er sand, eftersom empirien sjældent dækker fuldstændigt. Sandsynliggørelse. Ved kvantitative undersøgelser skal man være opmærksom på Er målingerne korrekt udført? (reliabilitet) Når andre til det samme resultat? Undersøger man faktisk det, man ville måle? (validitet)

Hypotetisk-deduktiv metode problem –˃ hypotese –˃ deduktion –˃ afprøvning

Verifikation af hypoteser KVANTITATIV Alt bliver gjort måleligt Resultater præsenteres numerisk Undersøgelsens genstand betragtes som objekt Analytiske eller statistiske tests KVALITATIV Ethvert fænomen er unikt Man kan derfor ikke måle Undersøgelsens genstand betragtes som subjekt Case research, fortolkning

Naturvidenskabernes metoder Eksperimenter Variabelkontrol Observationer Randomisering Kategorisering Regressioner Analytiske metoder Numeriske metoder

Teorier og naturlove

Teorier i fysik Bohrs atommodel Relativitetsteorien Kvantemekanikken Gravitationsteorien Klimamodeller Vejrmodeller

Eneren eller gruppen? Fra eneren til gruppen - bygger på hinandens indsats tværfagligt arbejde konkurrence og samarbejde ’Big science’ Stort apparatur (f.eks. Cern) Store projekter (f.eks. SONG) ( Stellar Observations Network Group)

Formidling Naturvidenskabelig metode bygger på to fundamentale værdier  Objektivitet - uafhængighed af observatøren  Rationalitet - at være fri for selvmodsigelser Naturvidenskabelig metodes centrale begreb er  Validitet - Troværdigheden og styrken af videnskabelige udsagn afgøres udfra mængden og kvaliteten af bekræftende tests.

Formidling Præcis formulering af betingelser for undersøgelsen og metoder benyttet i denne er vigtig for troværdigheden. Grundig analyse af resultater. I kvantitative undersøgelser bruges ofte regressionsanalyse til at sandsynliggøre konklusionen. Perspektivering - at sætte sin undersøgelse i en sammenhæng og sammenligne med andres undersøgelser.

Videnskaben som løsning Videnskaben sikrer fred og fremskridt og et bedre liv

Videnskaben som problem Silent Spring (1962) Tre mile øen (1979) Bhopal (1984) Tjernobyl (1986)

På den ene side… På den anden side… Teorier udledes fra observationer Eksperimenter kan vise endegyldigt, om en teori er rigtig Videnskaben vokser hele tiden Videnskaben er objektiv og værdifri Videnskabsmænd er jo hele tiden uenige Videnskabsmænd laver hele tiden anbefalingerne om Videnskabsmænd er nogle smagsdommere, som vil fremme egne holdninger

Naturvidenskabelig dannelse, fordi… …man får indsigt i naturvidenskabens enorme rolle i det moderne samfund indsigt i den naturvidenskabelige metodes betydning evnen til at genkende og anvende naturvidenskabelige begreber og teorier viden om hvad naturvidenskaberne kan og ikke kan forståelse af naturvidenskaben som en proces

AT, metoder og teorier Når man arbejder med metoder og teorier i AT er det vigtigt, at det knyttes direkte til SAGEN Til eksamen i AT skal man forklare de teorier og metoder, man selv har anvendt.

Videnskabsteori God fornøjelse!