Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning
9.30 – 9.35:Velkommen og dagens program ved Vibeke Andersen 9.35 – 10.15:Forel ø bige resultater af stress i videnarbejde p å tv æ rs af virksomhederne v. Ole H. S ø rensen, NFA og Vibeke Andersen, DTU – 10.30:Bev æ gelse i rummet :En interventionsindsats, der betaler sig. Opl æ g ved HR Partner Marianne Hinge, Cowi – 12.00Afklaring af gr æ nseflader mellem afdelinger. Opl æ g ved Account Manager Mariane Barslund, Lego :Frokost i Ingeni ø rforeningens restaurant :God m ø dekultur p å menuen. Opl æ g ved forhandlingschef Lotte Spanggaard :Videnogstress projektet i Tv æ rg å ende Ø konomi. Opl æ g ved kontorchef Katrine Bagge Thorball, K ø benhavns Kommunes Socialforvaltning :Snak i rummet :Forstyrrelser og/eller videndeling? Opl æ g ved Videnspecialist Pernille Petersen, Grontmij | Carl Bro :Opsamling p å dagen samt fremtidige aktiviteter ved Anders Buch, DTU Farvel og tak for i dag Dagens program
Status Midt i interventionsforløbet Midt i analysearbejdet → Så hvad kan vi sige på nuværende tidspunkt
Foreløbige resultater v. Ole Sørensen og Vibeke Andersen
Formål Etablere ny viden om hvad der begejstrer og belaster i videnarbejdet Udvikle en generel model til forebyggelse af stress i videnarbejdet på et organisatorisk niveau
Hypoteser Nogle forhold og faktorer i arbejdet er både belastende og begejstrende Stress i videnarbejde har at gøre med høje krav til egen faglige og personlige indsats, ønske om selvrealisering i arbejdet, indflydelse og flade ledelsesstrukturer Stress forebygges ikke alene gennem forbedring af individuelle copingstrategier, men må også forebygges gennem organisatorisk strategier
Mellem begejstring og belastning Arbejdets dobbeltkarakter Stress/hormonernes dobbelte karakter Figur 2.1 Stress som kombination af anspændthed og ulyst (Kristensen, 2006:228) Begejstring Belastning
Belastninger som er særlige Men også høje krav og uforudseelighed og overraskende usikkerhed, brok over ledelseskvalitet, lav mening og utryghed.
Dilemmaer/temakomplekser Afbrydelser og videndeling Nul-fejl og her-og-nu Meningsløshed i det meningsfulde Ledelse, selvledelse og mål Kollegialitet – på godt og ondt Faglighed og resultater Tid til både arbejde og familie Økonomi kontra kreativitet Anerkendelse, feedback og faglig udvikling Forandringer – på godt og ondt
Temakomplekser fordelt på områder
Temakompleks: Afbrydelser
Temakompleks: Ledelse og selvledelse
Temakompleks: Faglighed og resultater
Oversigt over indsatser Afbrydelser (Socialforvaltning, Grontmij, Cowi) Planlægning (Socialforvaltningen, Grontmij, Cowi, DJØF) Afdelingssamspil (Socialforvaltning, Grontmij, Lego) Feedback (Cowi, DJØF) Arbejdsprocesser (Lego) Møder (DJØF) Tid (Cowi, DJØF)
Forståelsesrammer Professionen som forståelsesramme Bureaukratiet som forståelsesramme Den bredere forståelsesramme
Professionen som forståelsesramme Værdier, normer, kultur og standarder, Der er udviklet indenfor professionerne Som kan fungere som en ramme for identifikation og identitetsopbygning
Bureaukratiet som forståelsesramme Bureaukratiske standarder, procedurer, regler og formularer Til at støtte sig op ad, når arbejdet bliver for komplekst, mangetydigt og uoverskueligt
Resultat, højere mening og gøre en forskel som forståelsesramme ”Den bro har far bygget” Et arbejde som gør en forskel En samfundsmæssig nytteværdi Det meningsskabende som det centrale i det løbende identitetsarbejde
Interventioner til forebyggelse af stress i videnarbejdet Hermed overlader vi scenen til jer: Cowi Lego DJØF Københavns Kommunes Socialforvaltning Grontmij I Carl Bro