Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning Erfaringer fra forskningsprojektet Anders Buch, Lektor, ph.d., DTU-Management og chefkonsulent.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning Erfaringer fra forskningsprojektet Anders Buch, Lektor, ph.d., DTU-Management og chefkonsulent."— Præsentationens transcript:

1 Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning Erfaringer fra forskningsprojektet Anders Buch, Lektor, ph.d., DTU-Management og chefkonsulent i Ingeniørforeningen Selskabet for Arbejdsmiljø, IDA, 2. marts 2010

2 2DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Problemet Rapporter om at videnarbejdere (ingeniører, magistre, DJØF’ere, journalister, m.fl.) får stress Men har de virkelig stress eller klynker de bare Videnarbejdere er en privilegeret gruppe Hvad er stress og hvad er videnarbejde? ”Kampen” om begreberne fortsætter

3 3DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet ”Kampen” Eu-stress Flow Begejstring Udbrændthed Depression Stress Belastning Distance Ironi / kynisme Fremmedgørelse

4 4DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Begejstring og belastning Projektet undersøger problematikken på en ny måde – men vi leder ikke efter en ny stressteori Vi undersøger, hvordan videnarbejdere opfatter deres arbejdsvilkår og deres egen situation Kvalitative interview og workshops med videnarbejdere i 6 danske videnintensive virksomheder:Cowi, Grontmij | Carl Bro, Københavns Kommunes Socialforvaltning, DJØF, BT og Lego Workshops: Hvilke forhold leder til hhv. begejstring og belastning?

5 5DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Resultater fra workshops Begejstring –Faglighed –Uforudsigelighed –Kreativitet –Personlig udvikling –Fleksibilitet (anarki) –Resultater / produkter –Selvledelse –Feedback og anerkendelse –Konkurrence (når man vinder) –Udfordrende arbejde –Variation i arbejdet Belastning –Bureaukratiske procedurer og irrelevante standarder –Uforudsigelighed –(For) stor arbejdsmængde –Dårlig planlægning –Mangel på anerkendelse –For høje ambitioner –Uklare kvalitetsmål –Højt arbejdstempo –Intern konkurrence –Uklare KPI’er

6 6DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet ”[…] det er jo ikke altid, at man sidder med en fornemmelse af, at der her opgave, at den er bare lige i boksen. Man kan jo faktisk godt sidde med en tvivl: Sig mig, ramte jeg egentlig rigtig her. Hvis du skal lave noget, der er en delopgave på en andens opgave. Du har fået at vide, sådan nogenlunde indenfor hvilke rammer opgaven skal løses, og du afleverer noget. Og du hører ikke noget som helst tilbage, om det du har lavet. Det nager da lidt. Sådan føler jeg det og tænker: Ohr, var det den vinkel de havde brug for på det? Det er eksempelvis, når jeg laver indeklimavurderinger og risikovurderinger. Sådan noget, det kan laves så det fylder 1½ side, det kan fylde 7 sider, afhængigt af, hvor meget man skal gå i dybden med den enkelte opgave. Det er sådan en situation, hvor jeg ind imellem følger, at jeg godt kunne bruge en feedback.”

7 7DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Videnarbejdets mangetydige og refleksive karakter Videnarbejdet er heterakisk – genstand for forskellige værdistandarder Videnarbejdet er mangetydigt: –I forhold til faglighed / ekspertise –I forhold til procedurer og standarder –I forhold til resultater / produkter Videnarbejde er identitetsarbejde

8 8DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Videnarbejde er identitetsarbejde Hvem er jeg? Hvem vil jeg være som? Hvor hører jeg til? Er jeg god nok? Performer jeg godt nok? Hvem skal og kan bedømme mit arbejde?

9 9DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Forståelsesrammer i videnarbejdet Dyder Værdier Kultur Orden Verdensbillede Vokabular Kognitive skemaer Praksis Ethos

10 10DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet ”A: Jeg vil gerne ligesom brænde for det jeg laver. Og jeg arbejder klart bedst, når jeg brænder for det jeg laver, mest effektivt og hurtigst osv. Q:… og du kan kun brænde, hvis du har din faglighed og din viden med og i spil? A: Ja. Måske kan man sige, det handler også et eller andet sted om at få noget integritet. Altså, at det jeg leverer er godt. Ikke bare fordi jeg syntes, at det er godt, men fordi jeg rent faktisk har foretaget mig nogle overvejelser over, hvorfor det skulle se ud som det gør. Og hvis man ikke decideret argumenterer imod, men bare siger: Jamen, det skal ikke være sådan. Så er det sådan: Nå ja, så kunne jeg lige så godt have ladet være.”

11 11DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Professionen som forståelsesramme Arkaiske professionsforståelser Dyder (eksempelvis ingeniørfaglige) –Præcision –Konklusioner –Entydighed –Konsistens –Sandhed –Determinisme –Rationalitet –Mekaniske modeller –Reduktionisme –Abstrakt / konkret dualitet –Hierarki –Værdifrihed –Resultater –Individuelle præstationer –Osv. Affekt: Sikkerhed / forvirring

12 12DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet ”[…] Ja, der véd vi, at det er sådan og sådan, vi skal gøre. Det er det og det, så det er blevet mere standard. Og der har vi så nogle…en bestemt måde at gøre det på. Det er fint nok, det synes jeg. Der kan vi godt få det hele til at gå op i en højere enhed.”

13 13DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Bureaukratiet som forståelsesramme (Selektiv) omfavnelse bureaukrati og organisatoriske standarder / procedurer Dyder: –Objektivitet –Upåvirkelighed –Upartiskhed –Hierarki –Eksplicitte regler –Transparens –Loyalitet og lydighed i forhold til kontoret / virksomheden –Korpsånd –Omhyggelighed –Osv. Affekt: Frygt / skyld / uskyldighed

14 14DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet ”Det der er sjovt ved det her job i høj grad og meget motiverende, det er det der med, at man går ud og hjælper nogle mennesker, som er helt.. altså, har mistet deres job. Og har nogle forfærdeligt ulykkelige situationer det ene øjeblik, hvor de henvender sig til os. Og så forholdsvis kort efter mange gange, har vi skabt en ny virkelighed for dem. Og det er altså en kæmpe tilfredsstillelse, at du laver en forandring. Der er stor forskel på at gå ud til arbejdsløshed, og så gå ud med måske et halvt års løn og et out-placement forløb, hvor de får job med det samme. Der er rigtig.. Man kan meget hurtigt mærke, at man gør en forskel. Det er et rigtig sjovt job på den måde.”

15 15DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet De ”bredere” forståelsesrammer Resultater, produkter, artefakter, ”sagen”, osv. Værdier: –Blivende resultater –Bæredygtige løsninger –”At gøre en forskel” –”et højere formål” –Meningsfuldhed –Opfinde noget nyt –Håndværket (det fysiske) Affekt: Skam / meningsløshed / ære

16 16DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Mit argument 1.De ”samme” forhold i videnarbejdet, der begejstrer og belaster 2.Videnarbejdet er grundlæggende heterakisk, mangetydigt og refleksivt 3.Selv-identiteten stabiliseres via ressourcer fra institutionelle forståelsesrammer 4.Samtidig de-stabilisering: krav om fleksibilitet, omstillingsparathed, m.m.

17 17DTU Management, Danmarks Tekniske Universitet Udfordringen – at være i et spændingsfelt mellem begejstring og belastning Det selvledede videnarbejde Omstilling Effektivitet Måling Performance Produktivitet Kollegialitet Kundefokus Dokumentation Teams Tværfaglighed Forretningsforst. Innovation Fusion Ledelsessystemer


Download ppt "Videnarbejde og stress - mellem begejstring og belastning Erfaringer fra forskningsprojektet Anders Buch, Lektor, ph.d., DTU-Management og chefkonsulent."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google