Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen, 17.09.2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Islands økonomi og den islandske krone - Et tilbageblik og et fremblik
Advertisements

Det Internationale Område
Statistik Beskrivende statistik
Emne Finanskrisen i internationalt perspektiv
Lektion 27: Repetition I Økonomiske nyheder (hvorfor disse udvalgt?)
Økonomisk styring Kapitel 14.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slides Opgave =
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Den Europæiske Gældskrise Hans Martens. Var det en Euro krise?
EU OG KRISEN Michael B. Lauritsen Stenhus Kostskole 23. januar 2013.
Samfundsøkonomi Hvad er økonomi?
Veje(n) ud af krisen G20 landene. Mødtes i november i USA. Næste møde er den 2. april i London, hvor landene skal blive enige om en plan for Finansministrene.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Lektion 11 Pengepolitik i praksis
Lektion 12: Pengepolitik i teorien
1 Lektion 15: Finans- og pengepolitik i en åben økonomi, II 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition (og udvidelse) 3.Dagens pensum – slide Opgave = makroprøve.
IS-kurven- Hældning og beliggenhed
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
De første private finansielle institutioner Sparekasserne bliver også lånekasser fra 1840’erne Fra 1850 dannes kreditforeninger. Foreninger ejet af låntagere.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Studieretningsprojekter
Lektion 13 Om penge og nationalbankens rolle
1 Den græske tragedie og Euroen Claus Vastrup, Institut for Økonomi, Aarhus Universitet 2. Juni 2010.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
Kapitel 7 - Finanskrisen Gruppe 1 Alexander, Anders KN, Morten U, Bent og Henrik N.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Samarbejde samfundsfag - matematik
De Keltiske løvinder Katrine, Caroline og Cecilie.
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Varemarked åben økonomi
Øvelse 4 Pengepolitik.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Den økonomiske krise i EU Rasmus Nørlem Sørensen Gefion Gymnasium 27. januar 2012.
Lektion 14 Finans- og pengepolitik i en åben økonomi (ikke samfund!)
AD-AS – Det mellemlange sigt
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Pengemarkedet og relationen til varemarkedet
Finanskrisen, der blev til en økonomisk krise
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Caseopgave ECCO i Danmark.
2. Repetitionssvar 1.Hvad er monetarismens svar på den finansielle krise? Udløst af pengepolitik => pas på med lav rentepolitik Fasthold den lave inflation.
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Lektion 21: Monetarisme, keynesianisme, mål og midler
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
LETLAND – Finanskrisens duks i EU Leif Beck Fallesen Europabevægelsen på Fyn
Directorate-General Communication European Commission Finanskrisen og EU’s reaktion LO’s konference Jan Høst Schmidt, Repræsentationschef Europa-Kommissionens.
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
EUROENS ØKONOMISKE UDFORDRINGER
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Kinas Økonomi – nu og i fremtiden
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
Den europæiske økonomi: Sammen er vi stærkere
Præsentationens transcript:

Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen,

Oversigt Problemstilling Hvad gør man i samfundsfag? Hvad gør man i matematik? Modeller Eksempler på opgaver

Problemstilling Hvordan løses den økonomiske krise? -Skattelettelser eller -Offentlige investeringer Pengepolitik - kreditmultiplikatoren

Forløb A-niveau Det økonomiske kredsløb Produktion (BNP) og indkomst –Produktion = Indkomst Økonomiske mål (”god økonomi”) Økonomiske politikker –Finanspolitik Skattelettelser Offentlige investeringer –Pengepolitik

28.februar 2009 Regeringens skatteudspil 28.februar Undersøgelse af interview –Hvad vil regeringen? –Kritik af regeringens udspil? Fordelingspolitik Underfinansiering Skattelettelser er flerårige –S-udspil Vækstpakke  offentlige investeringer

Nogle modeller Fra det enkle til det mere komplicerede… Mortens model –Modelbegrebet –Muligheder –Begrænsninger Mine egne –Grundforløb –Offentlige investeringer –Skattelettelser Gärtner: Vismandsmodellen

Matematik bag model Kvotientrække –Uendelig række har endelig sum Ligevægtsbetingelse –Løse ligninger i systemet (se fx Adrian m.fl.)Adrian m.fl Differentialregning

Sideeffekter Underskud på offentlige finanser –G – T > 0 (finanspolitisk holdbarhed) –Crowding out Voksende (G – T)  rente ↑ (1 % stigning i (G – T)/BNP  r ↑ med 0,3 %) Flaskehals (inflation) Ricardiansk ækvivalens –”en skattelettelse i dag er en skattestigning i morgen…” Er skattelettelser selvfinansierende?

Diskussion: Hvad bestemmer m, c og t? Parametrene m, c og t er ret afgørende for modellens resultater. Hvad bestemmer disse størrelser? T er politisk bestemt. C og m: Samfundsstatistik tabel 14.6 og 14.13Samfundsstatistik tabel 14.6 og 14.13

Pengepolitik: Kreditmultiplikatoren Selve multiplikatortankegangen også bag kreditmultiplikatoren: Indlån  Udlån  Indlån  Udlån Hvad begrænser? -Kassebrøk k (bankerne skal kunne honorere indlån – holder k som indskud i nationalbank) -Seddelbrøk s (borgernes kontanter)

Kreditmumultiplikator II Det kan påvises, at kreditmultiplikatoren kan bestemmes således: M = 1/(s+k-s*k) Hvor s = seddelbrøk og k er kassebrøk. EksempelEksempel (finanskrisens opstart: banker vil ikke hjælpe hinanden på dag-til-dag pengemarkedet)

Pengepolitiske konsekvenser Tillid er nøgleord –Bankpakke I med indskudsgaranti Tilførsel af likviditet –Bankpakke II (likviditet  udlån  indlån osv.) –Men tør bankerne låne ud? Desuden –Rentelettelser (ECB, Nationalbanken, Fed)

Begrænsninger ved multiplikator Indfanger alene finanspolitik Evt. pengepolitik …men hvad med de øvrige politikker (strukturpolitik) og markedsorienterede/ incitamentorienterede politikker (velfærdsreformer), som vel kun vanskeligt indfanges i multiplikatormodellen? Vækstmodeller?

Matematik og samfundsfag Løse aftaler Koordinerede forløb Fælles forløb (AT, SRO) Vigtigt med fælles grundlag for Studieretningsprojekter Således stoffet ikke skal gennemgås i forbindelse med vejledningen

Om finanskrisen: Læsestof Se Henrik Adrian i seneste nummer af Samf.nyt Vince Cable, The Storm. The World Economic Crisis & What it Means, Atlantic Books Jesper Berg og Morten L. Bech, Finansernes fald. Hvordan den perfekte storm væltede de finansielle markeder? Gyldendal 2009