Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/9. 2010 Psykolog Johannes Birkild.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Pårørende og efterladte
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Den professionelle pårørende
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.

ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Tab og traumer Odense 2010.
At leve med en kronisk sygdom
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Velkommen til dag 6 Opsamling - Indtil nu - Erhvervscase
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
med specialistfunktion i palliation
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Introduktion til mindfulness den 2. februar 2013.
Støvring den 11. september 2007
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
BILAG TIL Personalereduktion og fremtidig organisering – et værktøj for ledere, der skal reducere personale og omstille til fremtiden Reaktioner i omstillingsprocessen.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Kognitiv model for misbrug
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Dansk Evalueringsselskabs Årskonference Dilemmaer og overvejelser i den kliniske praksis’ møde med projektarbejdets evalueringspraksisser Dea.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Transitioner.
Indslusning på arbejdsmarkedet Fra Misbruger til Medarbejder den 28. november 2007.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Leif Nord Centerleder, psykolog
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Psykoedukation skizofreni
Moderskab og sorg BCK Charlotte Buch Hansen Centerpsykolog Center for Børn med Handicap ________________________________ KØBENHAVNS KOMMUNE.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
LIVSKRISER Af Anne-Mette Baatz Lund. EKSEMPLER.
Regionalmøde 2010 Oplægsholdere Susanne Grove og Merete Phillip.
Psykiske aspekter ved en kræftdiagnose v/ psykolog Susanne Have.
“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Post traumatisk belastningsreaktion
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Seksualitet.
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Sorg Den dybeste ære glæden kan få.
Post traumatisk belastningsreaktion
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Grundkursus i at være plejefamilie
Præsentationens transcript:

Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild

Definition på krise ”Når man er kommet i en sådan livssituation, at ens tidligere erfaringer og indlærte reaktioner ikke er tilstrækkelige til, at man kan beherske den aktuelle situation” ”Når man er kommet i en sådan livssituation, at ens tidligere erfaringer og indlærte reaktioner ikke er tilstrækkelige til, at man kan beherske den aktuelle situation” Traumatisk krise Traumatisk krise Udviklingskrise Udviklingskrise Cullberg1999, p.39

Krise Chokfase – akut fase ReaktionsfaseBearbejdningsfaseNyorienteringsfase Cullberg 1999

Sorgopgaver Kognitivt 1. Tabet skal erkendes Emotionelt 2. Sorgens forskellige følelser skal forløses ”Den Nødvendige Smerte” 3. Nye færdigheder skal udvikles ”Nye roller” 4. Den følelsesmæssige energi skal reinvesteres ”Gravsten” Worden 1983

Sammenligning af krise og sorg Chokfase – akut fase ReaktionsfaseBearbejdningsfaseNyorienteringsfaseKognitivt 1. Tabet skal erkendes Emotionelt 2. Sorgens forskellige følelser skal forløses ”Den Nødvendige smerte” 3. Nye færdigheder skal udvikles ”Nye roller” 4. Den følelsesmæssige energi skal reinvesteres. ”Gravsten”

Debriefing Introduktion (hvorfor er vi her) Introduktion (hvorfor er vi her) Fakta Fakta Tanker Tanker Indtryk (de 5 sanser) Indtryk (de 5 sanser) Reaktion Reaktion Normalisering Normalisering Afslutning Afslutning Jakob Inge Kristoffersen

Transformation af angst til livsenergi FrygtKonkret (gøre noget ved) TabKrænkelse KatastrofeBevidsthedens/Psykens Bevægelse Trussel om Krise Angst Døden - Miste livet samme Uforstyrret (Kræft) (Kræft) Ked af det - Græde Tab & Traume Bearbejde Sørge Vrede - Rase Livsenergi/Livskvalitet

2 – Spors modellen Det tabsorienterede spor Sorgarbejde dominerer ofte i starten Genoplevelse af sorgens smerte Give slip på / omforme forholdet til afdøde Accept af tabets virkelighed Benægtelse / undgåelse af nye forandringer Fortid og afdøde Det genindførende spor Gøre nye ting – lære nye færdigheder Forholde sig til det ændrede liv Nye roller / relationer / identitet Benægtelse / undgåelse af tabet Fortrængning / afledning fra sorgen Nutid og fremtid Stroebe & Stroebe 1987

Intervener ikke i sorg før der er gået 6 uger Intervener ikke i sorg før der er gået 6 uger Der er altid tab (sorg) i krise, men ikke nødvendigvis krise i sorg Der er altid tab (sorg) i krise, men ikke nødvendigvis krise i sorg Tilknytning, om end den er for tæt (klistret) eller distant, har stor betydning for forløbet af sorg Tilknytning, om end den er for tæt (klistret) eller distant, har stor betydning for forløbet af sorg Vær opmærksom på, ved rekruttering til sorggrupper, at personlighed spiller en væsentlig rolle for, om der kan sørges, og at den har stor indflydelse på gruppens dynamik. Vær opmærksom på, ved rekruttering til sorggrupper, at personlighed spiller en væsentlig rolle for, om der kan sørges, og at den har stor indflydelse på gruppens dynamik. Tommelfingerregler