Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspiration til fotografering.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kapitel 5 Den kreative strategi
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Fortæl med PowerPoint XP
Bevidst undervisning i billeder
Efter forarbejdet og dagen i dag er målet, at I skal kunne:
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Filmtekniske virkemidler
I dag er temaet Visualisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Vores syn og optiske illusioner
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvad er en brugergrænseflade
KREATIV FOTO 4 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Markedskommunikation Kapitel 10
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
MUNDTLIG FREMSTILLING
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
KREATIV FOTO 5 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
Hvad er forandring?.
Alle børn er alles ansvar
Tegneserier  .
Beskæring, perspektiv, og komposition
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
Den æstetiske krop Opgave Billedanalyse.
Snak med din sidemand om dette et par min.
- et forsøg på en analyse
Om at tage gode billeder
Bogstaver og tekst i design
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Kildekritik Historie.
Kortfilm Et overblik.
Reklameanalyse Walkthrough.
Billedanalyse Komposition Symboler Modsætningspar
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Det moderne gennembrud
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Digitale billeder – analyse og produktion
Af Christine Tindahl -kommunikation SKRIV EN FACEBOOK- OPDATERING skriv på vegne af en virksomhed brug 3 minutter på øvelsen.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Reklameanalyse.
Hvordan er billedet bygget op?
-Billedanalyse-.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Reklamer.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb Digital fotografering 1.Komposition 2.Billedets synspunkt 3.Billedæstetik.
DAWN af Takao Tanabe fra 2003 Et landskabsbillede kan en gang imellem have svært ved at sige én noget. Men det er bestemt ikke tilfældet med TANABEE’s.
ROMANTIKKENBilledanalyse
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Synlighed i foreningen: kommunikation og markedsføring V. kommunikationskonsulent, Mette Vittrup Schmidt Seminar for seniorer Glostrup den 5. oktober 2015.
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
Præsentationsportfolio
Powerpoint-præsentation
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kunstbilleder analyse.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Digital fotografering
Præsentationens transcript:

Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for, og indsigt i at analysere billeder. Meningen er at formidle stoffet på en differentieret og attraktiv måde så en 8. klasse vil synes det er sjovt og spændende at lære nyt.

Hjælp! Er der en særlig stemning i billedet? Er der noget som du lægger mærke til eller som virker tiltrækkende/frastødende på dig? Hvilken følelse giver billedet dig?

Hjælp Et figurativt billede – indeholder tydelige farver og figurer. Et abstrakt billede – opbygges med farver og streger, men uden at ”forestille noget” Hvad ser du på billedet?

Hvordan? Hjælp Billedets opbygning kaldes kompositionen. Se efter om der er centrale linjer i billedet! - Horisontale (vandrette) - Vertikale ( lodrette) - Diagonale - Bløde, slyngede linjer - Rette, zigzaggede liner Er billedet bygget op om: - Midteraksen - Diagonalen - Det gyldne snit Hvordan er billedet bygget op?

Hvordan? Hjælp Balance hænger nøje sammen med kompositionen! En midterkomposition kan være symmetrisk – altså lige ”tung” i hver side. En diagonalkomposition kræver en anden form for balance – en assymmetrisk. Er der balance i billedet?

Hvordan? Hjælp Bevægelse kan skabes ved hjælp af forskellige teknikker. Fx Formelt – ved linjer, flader og farver Ved rytmisk gentagelse Ved motivers handling Ved beskuerens forventninger Ved blikretning Ved malemåden Er der bevægelse i billedet?

Hvordan? Hjælp Frøperspektiv – motivet iagttages nedefra Fugleperspektiv – motivet iagttages oppefra Simultanperspektivet – Set fra flere vinkler Normalperspektivet – direkte og lige på Fra hvilken synsvinkel ses billedet?

Hvordan? Hjælp Varme: Gule, Orange, Røde og Brune nuancer kaldes varme farver Kolde: Blå og Grønne nuancer kaldes kolde farver Eksempler på stærke kontraster: Gul/violet – Orange/Blå - Rød/grøn – Lyse/mørke – Stærke/Svage Hvordan bruges farverne?

Hvordan? Hjælp Fortæller billedet en historie? Er der anvendt symboler eller metaforer der peger på fx: - Litteraturen? - Mytologien? - Biblen? - Andet? Tekst og titel kan også ofte sige noget om budskabet. Kig også på hvem afsender og modtageren er, gør det en forskel? Hvad tror du billedet betyder?

Hvordan? Hjælp Hvad er din personlige mening om billedet? Har analysen ændret dit syn på billedet? Hvad synes du?

Lav nu selv en reklame Enten alene, eller i grupper – I kan eventuelt bruge jeres mobiltelefon til at fotografere et godt motiv som i synes er spændende!

It- assistentens muligheder og begrænsninger Vores refleksioner og ideer til at forbedre It- assistenten Andet.

Billedtid af Jørgen Riber Christensen og Jane Kristensen forlag – Dansklærerforeningen 1. udgave 1998