Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fantastisk Fodboldstart Børnetrænerfodboldseminar 2011
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Velkommen Børnefodbold Store Trænertræf Vejen 2012.
Læringsstile og lektier
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
Præsentation af Trænermanual
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Periodisering Instruktørsamling.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Træningstilbud i Vedbæk Tennisklub Vi håber at kunne byde dig velkommen til vores klub, og at du/I vil benytte et af vores mange træningstilbud Motionisttræning.
Forældremøde X årgang.
Lisbeth Nielsen Formand for Gladsaxe Judoklub Forældreinvolvering.
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
Agenda Turneringsholdene Træningen Andet Varighed ca. 45 minutter
udarbejdet af GLADSAXE ISHOCKEY
Forældremøde for U maj 2012 Dagsorden • Formålet med Play & Stay konceptet • Turneringsformater for u10 og u8 • Mål med træningen – selvtræning •
Brabrand NytårsDysten - En alternativ samarbejdsdyst.
1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.
FH78 VISION Vision FH78. FH78 vil gode håndboldoplevelser for alle. Vi vil være en håndboldklub: som tilgodeser bredden udviser fairplay har.
Mål med optimering af turneringsstruktur: Sikre jævnbyrdige hold flest mulige kampe mod hinanden Udvikle spillerene mest muligt Sikre en lettere overgang.
Relationer – børn og voksne
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Invitation til forældremøde i FFI U11 afdelingen torsdag den 7 marts kl. 18 på fodboldvej FFI inviterer hermed alle forældre i U11 afdelingen til.
Store Trænertræf 2011 Børnetræning
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Forældreansvar - vigtig rolle
Mandag den 25. februar 2008 i Stadionrestauranten
U6+U8 totalhåndbold - Nu Totalhåndbold – fri opdækning efter tilbageløb. Kampbold: Trial/Trio soft str. 0 (minibold) Max 7 spillere pr. hold Opdeling i.
Af: Sarah greve og Anja Cichon
Uvikllingskonsulent Kirsten Leth. DBF Nord - og Midtjylland.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF - Midtjylland. Forældrekursus COACHING Herning Badminton Klub 29.september 2008.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Til et badmintonbarn. Forældre – til et badmintonbarn Citat fra en ungdomstræner: Man skal have i baghovedet, at det hurtigt kommer til at fylde en stor.
Værløse Basketball Klub presents the 1st SKLZ Camp Development Coach Lithauania Rolandas Rakutis Farum Arena February Featuring In partnership with.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Dansk Boldspil-Union En Del af Noget Større Praktiske lovændringer 2016/2017.
Breddekonsulent Kirsten Leth. DBF-Midtjylland. Herning Badminton Klub Mandag 24.september 2007.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
” FORENINGEN - ET FEDT STED AT VÆRE”. Hvad er projektet ”Foreningen – et fedt sted at være” DGI Landsplan har 14 foreninger med i projektet Hvad er målet:
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Teenagefodbold.
Træningselementer U5-U8 Kjellerup IF
Ergonomi & Forflytningsteknikker
Kies U16 Pige Cup.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Stefan Bonde årgang 14/15 og 15/16
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Rita Buhl 22. september 2018.
BADMINTON Netværksmøde foråret
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
INTERNATIONAL UNGDOMSFODBOLD FOR HOLD PÅ ALLE NIVEAUER
Teenagefodbold.
Future Vejle inspiration
Junior golf i KGK – Golf skal være sjovt
Præsentationens transcript:

Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016

I Kjellerup IF arbejder vi efter princippet:  ”Så mange som muligt - så længe som muligt!”  Det arbejder vi på ved hjælp af:  At se den enkelte spiller  At udfordre den enkelte spiller  At se alle spillere som ressourcer for klubben  At organisere et godt fodboldmiljø  Trænings- og kampmiljø  At vægte udvikling og socialt sammenhold højt  At sikre en ensartethed i arbejdet med spillerne

Træningsmiljø og principper  I Kjellerup IF vægtes teknisk træning og spil i små områder højt i. Som udgangspunkt foregår al træning med bold.  Træningen baseres på boldtræning med mange berøringer i små rum  Ventetid og passivitet skal undgås  Derfor kan man fint operere med en træner pr. 10 spillere, hvis det er muligt  Al træning af børn og unge I KIF gennemføres som forsvarlig og målrettet træning. Træningen skal sigte på at udvikle alle spillere – øvede som uøvede.  Vi vil gerne skabe et udviklende og dialogorienteret læringsmiljø, hvor vores spillere inddrages aktivt i træningen.  Måden vi på bedste vis skaber intelligente og løsningsorienterede fodboldspillere

Træningsmiljø og principper  Niveaudeling i træningen uden for megen selektering  Jo ældre spillerne bliver, jo mere niveaudeling kan anvendes for at opnå jævnbyrdighed  Vi niveaudeler af hensyn til spillerne og deres udvikling – ikke af hensyn til resultater!  Træneren kan operere med 2 eller 3 ‘bløde’ grupperinger af sine spillere for at sikre hensigtsmæssig niveaudeling, A grupperingB grupperingC gruppering

Træningsmiljø og principper  Fra U08 niveaudeles spillerne i den daglige træning ud fra princippet:  25% af tiden trænes med spillere under eget niveau  50% af tiden trænes med spillere på eget niveau  25% af tiden trænes med spillere over eget niveau  Ovenstående skal minde os om, at vi skal forholde os til, hvad vores spillere kan, og hvad de ikke kan.  Det skal være muligt at sende spillere op/ned for at træne med ældre/yngre årgange en gang hver anden uge for at tilgodese spillerens personlige udvikling  Vi vil gerne skabe rammerne for en god stationstræning med et passende antal spillere.  Det forsøger vi at gøre ved hjælp af samtræning

Samtræningsmodel  Vi vil meget gerne en rullende overgang fra år til år, så der varieres på de aldersmæssige relationer på tværs af årgangene:  De yngste skal ikke altid være de yngste set i et udviklingsmæssigt perspektiv  Udvikling gennem varierende roller til spillerne fra år til år  Øje for den fysiologiske udvikling/forskel, der tager til fra omkring ungdomsfodboldens start  Ønske om at skabe gode muligheder for at tilpasse niveau i træningsgrupperne  Et forsøg på at tilgodese klubbens generelle træningsmiljø set i et samlet perspektiv  -Og ikke mindst at skabe kontinuitet i samtræning og socialt liv hele vejen op gennem ungdomsrækkerne

Indfasningsmodel frem mod 2016/17 -drenge  U5/6-U7(3:3)  U8-9(5:5)  U10(5:5)  U11-U13(8:8)  U14 (11:11)  U15-U16(11:11)  U19(11:11)

Samtræningsmodel drenge  Der tages udgangspunkt i følgende samtræningsmodel for årgangene:  U5/6-U7(3:3)  U8-U10(5:5)  U11-U12(8:8)  U13-U14(8:8 & 11:11)  U15-U16(11:11)  U17-U19(11:11)  Opdelingen kan benyttes en gang om ugen eller hver gang  Opdelingen er vejledende og vil blive revideret som minimum en gang årligt op til sæsonstart

Samtræningsmodel - piger  Der tages udgangspunkt i følgende samtræningsmodel for årgangene :  U5/6-U7(3:3)  U8-U9(5:5)  U10-U11(5:5 & 8:8)  U12-U13(8:8)  U15(11:11)  U17(11:11)  Ovenstående opdeling vil letteovergangen til 8:8 idet yngste årgang i gruppen træner med en årgang, der spiller anden form for kampe  Opdelingen kan benyttes en gang om ugen eller hver gang  Opdelingen er vejledende og vil blive revideret som minimum en gang årligt op til sæsonstart

Kampafvikling  Som udgangspunkt spiller vores spillere på de hold, man aldersmæssigt tilhører  Der udtages ikke hold udelukkende med det formål at vinde kampe, men for at udvikle spillere.  Men man går naturligvis på banen for at vinde!  Halvdelen af kampen til alle spillere (HAK)

De 10 Trænerbud 1. At have udarbejdet et træningsprogram 2. Al træning foregår med bold 3. At der er én bold til rådighed pr. spiller 4. At spilleren er i centrum 5. At der spilles på små områder 6. At træningen foregår i mindre grupper 7. At sikre mange boldberøringer 8. At forældrene har mulighed for at hjælpe til i træningen 9. At udvikle spilintelligens 10. At der er en god stemning

De 10 Forældrebud 1. Mød op til træning og kamp – dit barn sætter pris på det. 2. Forhold dig i ro på sidelinjen – lad børnene spille. 3. Ophold dig kun langs den ene sidelinje – og i god afstand til trænere og spillere. 4. Respekter trænerens beslutninger – vær positiv og støttende. 5. Respekter dommerens beslutninger – se på dommeren som en vejleder. 6. Skab god stemning ved kampene – byd f. eks. udeholdets forældre på kaffe. 7. Spørg om kampen var spændende og sjov – ikke om resultatet. 8. Sørg for rigtigt og fornuftigt udstyr – overdriv ikke. 9. Bak op om holdets og klubbens arbejde – din indsats bliver værdsat, ikke mindst af dit barn. 10. Husk på, at det er dit barn, som spiller fodbold, ikke dig!!

Til slut inspiration fra Greve fodbold… -ganske tankevækkende og fornuftige ord