2 år efter Akutplanen Fælles Akutmodtagelser i Region Syddanmark Konference, Middelfart, 16. september 2008 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen
2 Sundhedsloven – Formål - Specialeplanlægning Let og lige adgang Høj kvalitet Sammenhæng Valgfrihed Let adgang til information Gennemsigtighed Kort ventetid Fokus på forebyggelse Fortsat politisk tilslutning Understøtte Kvalitet – vejere tungere end nærhed Effektiv resurseudnyttelse Geografisk fordeling Forskning og udvikling Uddannelse Kriterier for vurdering Sjældenhed Kompleksitet Resurseforbrug
3 Hvorfor gennemgang af akutberedskabet Generelt fokus på akutberedskabet SST rapport anbefalinger Strukturreform Politisk hold, faglige miljøer, organisationer: reduktion i antal skadestuer Vil få store konsekvenser for speciale- og sygehusplanlægningen i øvrigt – derfor først 2006 Somatik – 2008 Psykiatri
4 Processen – Gennemgang af akutberedskabet 2006 Rådgivende udvalg: akutberedskabet først Ekspertgruppe: udarbejder rapport SST, 25 eksperter: politi, ambulancevæsener, videnskabelige selskaber, regioner m. fl. Underarbejdsgruppe: landsdækkende helikopterordning Tværgående regional baggrundsgruppe supplerer SST, DR, regionerne: sundhedsfaglig og organisatorisk Rådgivende udvalg: anbefaler høring SST: endelig rapport med krav og anbefalinger Regionerne: implementering over 5-10 år
5 Akutberedskabet - Udfordringer Ønske om samme kvalitet – uanset tid og sted Sammenhæng i forløb Flere patienter med mere end én sygdom Flere muligheder for at diagnosticere og behandle – kræver rette apparatur og personale Større specialisering af læger og plejepersonale inden for specialerne – kræver flere samtidigt Personalemangel – personalet kan ikke spredes Tryghed – kompensere for øget afstand ved fokus på præhospital beredskab: hurtig transport
6 Akutberedskabet – Anbefalinger (1) Samling på to måder: Færre sygehuse med akutmodtagelse På det enkelte sygehus samles de akutte modtagelser ét sted Formål: at sikre Hurtig adgang til rette diagnostik og behandling Sammenhæng i forløb Udnyttelse af (specialiserede) personaleresurser
7 Akutberedskab – Anbefalinger (2) Fælles akutmodtagelse – hovedfunktionsniveau: Min 6 specialer: Intern medicin, kirurgi, ortopædisk kirurgi, anæstesiologi med intensiv funktion niveau 2 diagnostisk radiologi, klinisk biokemi Vil være forskellige: fx suppleret med neurologi, gynækologi og obstetrik, pædiatri Faciliteter: røntgen, CT, ultralyd, akut operation, laboratorieanalyser Tilstedeværelse af speciallæger: 4 første ovenfor + ultralyd
8 Befolkningsgrundlag – Tidligere udmeldinger Akutmodtagelse ARF og Dansk Kirurgisk Selskab Danske Regioner, debatoplæg Dansk Kirurgisk Selskab til ekspertgruppen
9 Akutberedskab - Anbefalinger (3) Fælles akutmodtagelse Befolkningsunderlag – evt. større ved stor befolkningstæthed mhp bedre udnyttelse af personaleresurser mm. I alle regioner områder med særlige geografiske eller andre lokale forhold som må håndteres specifikt i regionens sygehus/sundhedsplan.
10 Samling af funktioner Fordele Øvelse gør mester – sammenhæng ml. volumen og kvalitet, på individ- og afdelingsniveau sund fornuft, klar evidens på nogle områder Grundlag for subspecialisering, ekspertise og udvikling Udnyttelse af personaleresurser og specialkompetencer Bredere grundlag for uddannelse Problemer Afstand – reel/oplevet For store enheder?
11 Nye tænkemåder, samarbejdsformer mv. Færre akutmodtagelser nødvendiggør nye ideer fx. Patient: differentiering og behov for anderledes tilbud som akut – subakut – subelektiv – elektiv Matrikler: opgavefordeling, samarbejde – funktionelt, organisatorisk, ledelsesmæssigt Patientforløb: på tværs af specialer, matrikler og sektorer Personale: opgavefordeling – fokus på kompetencer, efteruddannelse, øvelser Forudsætter aftaler, retningslinier, data, opfølgning og ledelsesmæssigt engagement og bevågenhed
12 Akutberedskab – Anbefalinger (5) Traumecenter – højt specialiseret Grundlag: primært på patienter med svære traumer. Internationale krav – kan de overføres til DK? SST: grundlag for 1-2 traumecentre med alle specialer SST Vejledning 2001: 4 traumecentre, forskellige spidskompetencer SST 2006: behov for formaliseret samarbejde mellem 4 traumecentre mht: visitation og fordeling af patientkategorier nationale retningslinier for undersøgelse og behandling ensartet registrering til fælles database (LPR) Vurderes som led i/efter specialeplanlægningen
13 Sundhedsstyrelsen til Region Syddanmark God overordnet første plan + Udgangspunkt i Akutrapporten + Nære tilbud: uddannelse, retningslinjer + Befolkningsunderlag 200 – Svendborg FAM udhuler Odenses grundlag - Uvisiteret adgang til akutte modtagelser ? Afklaring af akut i Sønderborg og Åbenrå ? Afklaring af Vejles funktioner: kræft + ?
14 Sundhedsstyrelsen til Region Syddanmark God første plan for implementering – god vision + Sammentænkning af organisatoriske og fysiske rammer, gode indsatsområder + Dialog med Region Midtjylland og Tyskland ? Beskrivelse af Sønderborg og Åbenrå indtil nyt sygehus ? Vejles funktioner uklare - Svendborg FAM udhuler traumecenter, beskriv tilpasset akut funktion i samarbejde med Odense - Sønderjylland: for lidt for FAM - Ofte større spredning af funktioner end anbefalet
15 Dialog mellem regioner og SST Dialog ønskelig og nødvendig – før, under og efter sygehus/sundhedsplanens udarbejdelse Forventning fra alle sider om store ændringer – kan ikke gennemføres på kort tid, derfor sundhedsplan med langsigtet mål og trinvis gennemførelse Sundstyrelsens mulighed for beslutning skal bruges når nødvendigt, men det er ikke et mål i sig selv.