Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Studiekompetencegivende eksamen
Max 3 forsøg på eud.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvordan benytter praktikstedet mulighederne i elevplan?
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Beate Laubel Boysen, | ungdomsuddannelserne| marts 2011 Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise.
DE MERKANTILE ERHVERVSUDDANNELSER 2015 EUD 10 – Handel, kontor og forretningsservice.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Broforløbet-Esbjerg, Varde og Vejen. Projektets formål: At lave en model for opkvalificering af målgruppen, som efterfølgende kan danne skole for, hvorledes.
Uddannelse i forhold til produktivitet Herningsholm Erhvervsskole Per Sørensen Uddannelsesleder Industritekniker og Teknisk design.
Uddannelses- og fagidentitet Tietgen Business.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Virkelighedsnær undervisning på Campus Vejle Sammenhæng mellem pædagogisk didaktisk grundlag og det vi gør. Helhedsorienteret undervisning – fordrer helhedstænkning.
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Erhvervsskolerne September 2015.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Brobygning – EUD og efterskolerne
Grundforløb for voksne
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Uddannelse i forhold til produktivitet
Dagens program Du skal have kendskab til:
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Velkommen til TECHCOLLEGE
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Seminar om international mobilitet i EUD Udstationering af elever i udlandet – hvad skal det gøre godt for? Grundfos A/S, Jesper Kvistgaard Hvorfor Hvordan.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Social- og sundhedsuddannelserne
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
KONTOR | HANDEL | BUTIK | EVENT
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Dagens program Du skal have kendskab til:
Skoleudvikling i Praksis 1
Praktikpladssøgning Morten Jensen Flemming Trier Andersen.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
4 ÅR EFTER REFORMEN – HAR VI FÅET BEDRE ERHVERVSUDDANNELSER?
Fra ufaglært til automatikmontør EUV (Over 25 år)
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec

Mercantecs pædagogiske model Hovedforløb 2

Modeller for Eliteforløb 3 1.Hurtigere igennem – afkortet forløb 2.Studiekompetence 3.Merkantil Business-Elite 4.EUX 5.CoE 6.Fagfaglige eliteforløb

Model 1 Hurtigere igennem Primær målgruppe Elever med praksis – og/studieerfaring Varighed i grundforløbet Individuel længde afhængig af kompetenceniveau og individuelle valg Gennemsnitlig varighed 12 uger på GF Kendetegn Målrettede elever som vil hurtigere igennem uddannelsen Underskrevet uddannelsesaftale eller garanti fra arbejdsgiver på en sådan 4

Model 2, teknisk Studiekompetence (side 1 af 2) Primær målgruppe Ambitiøse unge Unge med ønske om videreuddannelse Unge med ønske om opstart af egen virksomhed Varighed i grundforløbet 40 uger fast forløb på GF Indhold Grundforløb 4 fag på C niveau – engelsk, dansk, matematik, fysik Internationalt ophold (4 uger i USA) Innovative fag 5

Model 2, teknisk Studiekompetence (side 2 af 2) Hovedforløbet 2 fag på B-niveau (fysik og matematik) Eleverne For elever fra alle uddannelser For elever der har gennemført eliteforløbets grund- forløb Fleksibelt forløb Tilstedeværelsesundervisning kombineret med e-learning, herunder ugentlige on-line sessions Kendetegn Veludviklede læringskompetencer 6

Model 3 Merkantil Business-Elite (Grundforløb) (side 1 af 2) Primær målgruppe Fagligt stærke elever der er afklaret om eget karriereforløb. Eleverne er målrettede mod en erhvervs- uddannelse inden for detail, handel, kontor eller event med ambitioner om fremtidige lederjob og ønsket om muligheden for direkte adgang til videreuddannelse herunder KVU. Varighed i grundforløbet 76 uger – 2 årig hg 7

Model 3 Merkantil Business-Elite (Grundforløb) (side 2 af 2) Indhold C eller B niveau i alle grundfag tema- og projektbaseret undervisning med et helhedsorienteret perspektiv inddragelse af IT i undervisningen samarbejde med det lokale erhvervsliv herunder forlagt undervisning og adoptionsordninger ledelses- og samarbejdsmoduler arbejdsplanlægning teamwork præsentationsteknik og personlig fremtræden Iværksætteri Internationalisering 8

Model 4 eux Primære målgruppe Unge med videreuddannelsesperspektiv Forløbet Grundforløb på 40 uger – samkøres med HTX Hovedforløb – et EUD forløb med studierettet påbygning Hovedforløb Tømrer, Bygningsstruktør, Anlægsstruktør Industritekniker, Klejnsmed Datatekniker, Elektronikfagtekniker, Automatiktekniker 9

Model 5 Centre of excellence - Hovedforløb Primære målgruppe Fag-fagligt dygtige, studieparate, socialt kompetente, engelskkyndige Hovedforløb Mekanikere Datateknikere/IT-supportere Indhold Højt fagligt niveau min. avanceret/ekspert niveau i undervisningen Eksperter tilknyttes – f.eks. virksomheder Der undervises indenfor og på den nyeste teknik og de nyeste teknologier og udstyr anvendes Der anvendes de nyeste undervisningsteknologier Fokus på transferværdien 10

Model 6 Fagfaglige forløb Primære målgruppe De fagligt dygtigste elever Studieparate Socialt kompetente Forløb 1: Gastro-trekker Forløb 2: Produktion og udvikling – Skills Danmark Specialefag på ekspert niveau Indhold generelt: Højt fagligt niveau Gæsteforelæsere Praktik Internationalt ophold Anvendelse af e-learning 11