Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen
Center for transports anbefalinger Guide med Trafikstyrelsens anbefalinger for download 1) Behovsanalyse: Mulighed for mere miljøvenlige transportmidler og optimal udnyttelse af flåde? 2) Markedsscreening: Tjek opdateret energimærkning ( 3) Kriterier for energimærkning
Partnerskabets mål for transport Partnerskab for offentlige grønne indkøb (gronneindkob.dk) mål for Person og varebiler Skal leve op til Euro 6 eller energimærke A+ Herudover anbefales Start/stop funktion Eco-drive kurser Køretøjer som er 10% bedre end gældende energimærke Leve op til Center for transports anbefalinger Mål betinget af at omkostning er udgiftneutral i TCO perspektiv
Indkøbskriterier til udbud CSR-indkob.dk har basis og udvidet kriterier til udbudsmateriale: Omfatter Indkøb eller leasing af busser og lastbiler - Kriterier til materiel: Krav til støj, emissioner, smøremidler, dæk, euronormer -Kriterier til kontraktklausuler: f.eks. krav til drift, vedligehold, monitering, håndtering af affald, vaskehaller etc.
CO2 beregner. TCO beregner (Teknologisk, 2013)
CO2 beregner. TCO beregner
Direkte og indirekte CO2 udledning Indirekte CO2 udledning fra elproduktiuon (mix) er ca. 67 g CO2 pr. km Forventes til 47 g CO2 pr. km i 2020 Ved opladning med VE = 0 g CO2 pr. km