MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag 2015 25. august 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Advertisements

Takstfilen ▪ DriftsherreLeverandørYdelse Målgruppe jf. Rammeaftale 2011 Dag / DøgnForanstaltningsparagraf.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
PRINCIPPER FOR OMKOSTNINGSBEREGNING
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Over-/underskudsopgørelse 2009 samt Rammeaftale 2011 Carsten Tinggaard Nielsen, Koncernøkonomi.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Nedrivning af bevaringsværdige og fredede bygninger Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer.
STRATEGIEN FOR SOCIALT UDSATTE GRØNLÆNDERE Afsluttende konference Onsdag den 8. juni 2016.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.
Vandsektorloven Startskuddet til en ny æra Startskuddet til en ny æra……
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Status på arbejdet i Socialtilsyn Hovedstaden, juni 2014 _______________________ Fælles møde med kommuner m.fl. Den 12. juni 2014.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Ufaglært til Faglært.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Læring gennem registrering og indberetning
1.10 System design - Database
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Notatteknik.
Undervisningsdag den 25. august 2015
Social- og sundhedsuddannelserne
En forenklet beskæftigelsesindsats
Flow mellem RejsUd, IndFak og Navision
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Fortsat fremgang i Halsnæs
Statistik, bøder m.m..
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Tjenestemandspension
Statistik, bøder m.m..
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Sven Jon Jonsen Arkitekt maa a/b Andel
Varmetillæg Folkepension.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Hvad betyder det på efterskolerne?
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Nye forstandere på efterskoler
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Medarbejderaktier TDC
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
Hvad betyder det på efterskolerne?
Undervisnings dag 20. februar 2018
Bestyrelsesmøde 31. august 2018 Peter Fugmann.
Dialog mod Vold som business-case
Undervisnings dag 23. august 2018
En forenklet beskæftigelsesindsats
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Undervisnings dag 19. februar 2019
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Opbygning og opgavetyper
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Årsmøde
Den nye Ferielov Det skal I vide som arbejdsgiver # #1F5C9E
Undervisning i brug af SBS for budgetansvarlige
Oplæg om nye ferieregler - Kreds Østjylland august 2019
Præsentationens transcript:

MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag august 2015

MSB Aarhus Kommune side 2 Dagsorden Velkomst og morgenmad Lov og rammeaftale Resultatopgørelse for 2014 Frokost Lidt om indberetning af takster for 2016 Kort om differentiering af takster

MSB Aarhus Kommune Hvad siger loven? (2014) Bek. 683, § 2. Taksten skal fastsættes for det enkelte tilbud eller for typen af tilbud. Ved typen af tilbud forstås tilbud, som kan erstatte hinanden, dvs. de skal være rettet mod samme målgruppe, og tilbuddenes ind- hold og omfang skal have en sammen- lignelig karakter. § 4. Et over- eller underskud skal indregnes i taksten i form af tillæg til eller reduktion af taksten for det enkelte tilbud eller typen af tilbud, jf. § 2. § 2 Stk. 2. Et over- eller underskud kan overføres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens fastsatte retningslinjer herfor. Dog skal et underskud senest indregnes i taksten 2 år efter det år, underskuddet vedrører.

MSB Aarhus Kommune Ny regler næste år De første 5 % af overskud og underskud indregnes ikke. Ingen udlignings- grupper. Ingen akkumulering af over/underskud. Hensættelser i stedet for.

MSB Aarhus Kommune Ny bekendtgørelse Bek. 9, § 2. Driftsherren skal fastsætte takster for de enkelte ydelser, som driftsherren leverer. Stk. 2. Driftsherren kan desuden fastsætte takster for ydelsespakker. § 4. Kommunale og regionale driftsherrer skal i overensstemmelse med §§ 5-8 indregne tidligere års over- og underskud i taksten for ydelser og ydelsespakker Stk. 2. Et over- eller underskud kan overføres i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens fastsatte retningslinjer herfor. Dog skal et underskud senest indregnes i taksten 2 år efter det år, underskuddet vedrører. § 5. Kommunale og regionale driftsherrer kan beslutte, at overskud på op til 5 % ikke indregnes i taksten men hensættes til senere brug. § 7. Underskud på op til 5 % kan for kommunale og regionale tilbud ikke indregnes i taksten, men dækkes ved effektivisering eller af tidligere overskud.

MSB Aarhus Kommune Sammenhæng Resultat Takst Hensættelse

MSB Aarhus Kommune Resultatopgørelse Beregning af over-/underskud på taksten. Eventuelle over-/underskud skal indregnes i taksten 2 år efter (dvs. i 2016-taksten). I rammeaftalen i Region Midtjylland er det aftalt, at kun over-/underskud på mere end 5 %, skal indregnes i taksten. På langt sigt (dvs. 2 år) skal også over- /underskud på mindre end 5 % udlignes. NB. Der kommer nye regler om opgørelse af over/underskud i de kommende år

MSB Aarhus Kommune Eksempel Mio. kroner Takst * Belægning4,44,0 Regulering (år -2)0,30,00,30,1 Årets takstindtægt4,14,0 Årets omkostninger4,54,1 Årets underskud0,40,1 Underskud primo0,10,20,0 Underskud0,50,3 Indregn (år +2)0,30,1 Underskud ultimo0,2

MSB Aarhus Kommune Regnearket Hvis regnearket er meget langsomt: Slå automatisk beregning fra. Hjælpetekster. Klik på linje 1. Indtastning AC: Belægning. AD: Indskrivning over 100 %. AE: Særydelser. AH: Regnskab.

MSB Aarhus Kommune Takst-indtægt I regnearket sker denne beregning. Der indtastes en belægning (antal personer). Der indtastes eventuelle tillæg til taksten. Takstindtægt = Takst * Belægning + tillæg. Formlen i kolonne AF kan overskrives. Indtastning af den bogførte takstindtægt. Kun, hvis der er bogført med korrekt periodisering, og hvis der er afregnet for alle pladser. Selvom der indtastes en bogført takstindtægt, så skal belægningen og tillægs- takster også oplyses.

MSB Aarhus Kommune Er der fejl i taksten? Kontroller takstberegningen. Hvis den angivne takst ikke er korrekt i forhold til den takst, der faktisk er opkrævet, så skal der korrigeres. Rettelser. Ret selve taksten i kolonne AB. Hvis takstgrundlaget er forkert, skal det også rettes. Især kolonne S (tjenestemænd), T (ejendomsomkostninger) og AA (takstgrundlaget) er vigtige, idet disse tal anvendes i senere beregninger.

MSB Aarhus Kommune Omkostninger Indtast tilbuddets direkte udgifter. Eventuelle fælles udgifter skal fordeles mellem tilbuddene. Overheads beregnes automatisk. Eventuelt kan afskrivning, forrentning og tjenestemands-bidrag rettes. Underskud Primo beregnes automatisk. Tjek, at det er korrekt. 0 er et tegn på, at der er noget galt. Derfor fremhæves cellen.

MSB Aarhus Kommune Kæder og nøgler Tilbuddene er kædet sammen fra år til år. Automatisk overførsel af over-/underskud fra et år til et andet. Beskyttelse af nøglefeltet. Låste celler kan låses op. Aldrig to linjer med samme nøgle. Større fejl og mangler. Rækker må ikke slettes. Marker i stedet i kolonne AU, at rækken skal slettes. Sæt ikke nye rækker ind, men brug i stedet de tomme rækker i bunden. Eventuelle nye tilbud i 2014 skal også tilføjes i fanebladene for 2015 og 2016

MSB Aarhus Kommune Udligning Udligning sker indenfor målgrupper: Specialundervisning/kommunikation. Børn og Unge. Voksne. Sindslidende. Forsorgshjem. Kvindekrisecentre. Misbrugere. Der skal skelnes mellem: Rammeaftale. Ikke rammeaftale. Der kan skelnes mellem: Døgntilbud. Dagtilbud.

MSB Aarhus Kommune Resultat 2014 Udligningsgruppe. Kontroller, at den angivne udligningsgruppe er korrekt. Udligning mellem dagtilbud, døgntilbud og ambulante. I fanebladet ”Lister” vælges om dagtilbud, døgntilbud og ambulante tilbud opgøres samlet eller hver for sig. Indenfor eller udenfor rammeaftale. Kontroller, at tilbuddet er korrekt angivet ift. rammeaftale i NB: det er placeringen i 2016, der er afgørende. NB. Takstfil 2016 er ikke færdig endnu, men under takst 2015 findes en foreløbig udgave.

MSB Aarhus Kommune Hvordan med puljer? Bogføres udgifterne på de enkelte tilbud. Så skal udgifter skrives på tilbuddet. Bogføres et bidrag til central pulje. Bidraget skrives som udgift for tilbuddet Udgiften i puljen skal ikke med. Bogføres udgifterne centralt. Udgifter i puljen tages med i fanebladet ”Sum2014”.

MSB Aarhus Kommune Rest overskud/underskud fra 2013 Hvis der er nogle overskud eller underskud fra 2013, som ikke kan henføres til enkelte tilbud. Så kan de angives i ”Sum 2014” som akkumuleret over-/underskud ved årets start. Problemet kan opstå, hvis nogle tilbud er lagt sammen med virkning fra 2014, og ikke alle omkostningerne i 2013 er henført til de enkelte tilbud, men blot opgjort som tværgående omkostninger.

MSB Aarhus Kommune Overblik Sammenhæng mellem årene. Indtast nøglen for tilbuddet.