1 Niels Brocks Kina-projekt. Niels Brock i dag Én af Danmarks største uddannelsesinstitutioner  18.-20.000 årl. brugere  5.500 årselever  800 medarbejdere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
HHX – HANDELSGYMNASIET HERNING
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Handelsgymnasium Rønde
Rungsted Gymnasium.
Erhvervsakademi DANIA
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
1 Seattle-Science Herning Gymnasium Informationsmøde 3. maj 2011.
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Handelsgymnasiet JTP Idrætslinjen
Den internationale dimension i folkeskolen
Velkommen til Åbent Hus På Tietgen Handelsgymnasium.
VID gymnasier N.P. Josiassens Vej 44 Hvis du skal på gymnasiet.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Turen går til Indien Engelsk, religion, historie og idræt 3.G, uge 41.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Beijing 2011 Ungdomsskolen Kolding Påsken /4 – 24/4.
Falkos sproglige studieretning
Det Danske Uddannelsessystem
Kulturforståelse niveau C
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Sønderjylland i verden – Globale udfordringer og lokale kompetencer Hvordan er de danske uddannelser rustet til globaliseringskapløbet.
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
At udfordre eleverne -praksis på Elitegymnasiet
Gymnasiet (Stx)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Orientering 6. semester 2007 Efter bachelor i Politik & Administration – Hvad nu?
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
IT-Universitetet i København mere info på
Uddannelse – dit barns fremtid
Udlandsophold, praktik og legatsøgning
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Internationale tilbud på EUD. Mission  Aarhus Business College Uddanner, Udfordrer og Udvikler mennesker til en global fremtid  Aarhus Business College.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Internationalisering og forhåndsmerit Ankomst og kaffe Velkomst og orientering om regeringsgrundlaget og de nye meritmuligheder v. undervisningsinspektør.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til introduktionsmøde
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Seminar om international mobilitet i EUD Udstationering af elever i udlandet – hvad skal det gøre godt for? Grundfos A/S, Jesper Kvistgaard Hvorfor Hvordan.
i VIA University College og University College Nordjylland
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
OPLEVELSER MED MENING BREDT ERHVERVS- NETVÆRK
Ecommerce - drift og kundeservice
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

1 Niels Brocks Kina-projekt

Niels Brock i dag Én af Danmarks største uddannelsesinstitutioner  årl. brugere  årselever  800 medarbejdere  m² skole  Årlig omsætning på ca. 350 mio. kr.  Erhvervsuddannelser  Gymnasium  Erhvervsakademiet: Videregående uddannelser  Kompetencecenter & Ledelsesakademi 2

Niels Brock i Kina Niels Brock  Kompetenceudvikling for kin. ledere 1996 –  Joint programmes Shanghai Finance University 2000 Changchun North East Normal University 2005 Og nye på vej i 2009 og 2010  Kina-linjen 2005  Videncenter Kina 2008  Danish Campus Chongqing

4 Korte videregående uddannelser  Marketing management  Financial management  Logistics management  Trade management  Bachelor education - DeMontfort, England Niels Brock i Kina

5 Shanghai Finance University Joint Programme  Three-year practice-related business further education  Combination of Chinese and Danish elements  Student centred and project based learning methods  Chineese and Danish teachers  Classes and materials in English  Double diplomas  Approx. 600 students per year  High job frequency among graduates

Niels Brock i Kina Niels Brock 6

Kina-linjen Niels Brock Studieretning på HHX siden 2005 Én klasse hvert år ”Grundig og kvalitetsbevidst” visitering > Pakke – ”særlig ordning” Fag: Afsætning A, International økonomi A, Kultur C Sprog: Kinesisk A Valgfag: Mat B, IT eller Medie C 7

Kina-linjen Niels Brock Sådan markedsfører vi Kina-linjen  Kinesisk sprog (mandarin)  Kinesisk kultur og forretningskultur  Studieophold i Kina  Internationale kompetencer  Handel på tværs af grænser  Varierede arbejdsformer: tværfaglige projekter, virtuel undervisning … 8

Kina-linjen Niels Brock Om studierejserne  1. år: studietur til England 8-10 dage > ruste eleverne til at rejse > vurdere rejseegnethed  2. og 3. år: studieophold i Kina 5-6 uger 9

Kina-linjen Niels Brock ” Under turen til Manchester med 1.g vil jeg gerne have, at I bemærker og vurderer følgende mht. elevernes studietursegnethed:  Evne til at have afleveret alt, der skal afleveres forud for turen  Evne til fagligt engagement under hele forløbet  Evne til at bidrage positivt til stemningen på hele turen  Evne til at møde til de tidspunkter, lærerne giver instruks om  Evne til at forstå og efterleve information fra lærerne  Evne til at hjælpe andre i rejsegruppen, hvis de har problemer 10

Kina-linjen Niels Brock Code of conduct …  Man kan ikke optræde som en dansker, når man er i et andet land – i Danmark har vi nogle andre normer og skikke, end man har mange andre steder  Lær derfor hvordan man taler høfligt på det sprog, der tales i det land, din klasse rejser til.  Det forventes, at du siger tak, når du modtager noget fx et boardingkort, en nøgle til dit værelse, hjælp til at finde vej etc.  Goddag, godmorgen eller godaften er fraser, som altid forventes benyttet i udlandet. 11

Kina-linjen Niels Brock Rejseaftale for klasse xx Vi forventer  at alle deltagere viser respekt for det land, de mennesker og de steder, vi besøger  at alle møder friske og udhvilede til dagens program  at alle bidrager til, at turen bliver en positiv oplevelse for alle deltagere  at alle passer godt på sig selv og hinanden. Ingen går i byen alene og benytter kun autoriserede transportmidler.  at al indtagelse af øl, vin og spiritus ikke finder sted før dagens program er slut, og at dette kun må nydes i meget begrænset omfang. Indtagelse af narkotika af enhver art er forbudt. 12

Kina-linjen Niels Brock Til gengæld tilbyder vi,  et veltilrettelagt og varieret program  en god og lærerig oplevelse på en meget spændende destination med udfordringer i forhold til elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer.  et rart socialt samvær med deltagende elever og lærere …  Overtrædelse af denne aftale vil kunne medføre øjeblikkelig hjemsendelse for egen regning.  13

Kina-linjen Niels Brock Og så af sted til Kina … 1 Shanghai og Changchun …  Fagligt fokus: Kinesisk – timer  Øv. fag: Rejselærerne – 4-5 over perioden  Opgavevejledning 3.år  Virtuelle forløb / projekter, ex matematik  Lektiecafé 14

Kina-linjen Niels Brock Og så af sted til Kina … 2  Indkvartering: Campus  Virksomhedsbesøg  Udflugter  Sociale arrangementer 15

Kina-linjen Niels Brock Man har meget bedre tid til skolearbejdet i Kina end derhjemme… 16 Maden er en voldsom barriere for mange – og hvis man ikke tilpasser sig, er det dårlig stil og det bli’r dyrt... Det kinesiske rykker virkelig efter 6 uger i Kina… Eleverne

Kina-linjen Niels Brock Lærerne  Pæn interesse for at komme til Kina  Integreres med joint programmes  Undervisning på KVU !  Kompetenceudvikling  Oplevelser, erfaringer > fællesarrangementer  Tætte relationer til eleverne  Variation / udfordring 17

Kina-linjen Niels Brock Erfaringer 1  5-6 uger er max. i Kina  Eleverne er ikke klar på 1. år  Nogle elever kommer til at kede sig  Kræver disciplin, modenhed  Kulturel forståelse er vigtig 18

Kina-linjen Niels Brock Erfaringer 2  Vi skal selv stå for undervisningen  Sikker planlægning – ledelse og lærerne skal ha’ styr på det  Udfordringer: bekendtgørelseskrav og logistik  Det er dyrt 19

20 Niels Brock i Kina  Joint programmes  Danish Campus  Videncenter  Kina-linjen > Globale uddannelsestilbud > Niels Brock-lærere i Kina > Vi tjener på det > Positiv imageeffekt Niels Brock

21