Randers Statsskole og Kulturhistorisk Museum. Prolog Et godt og inspirerende samarbejde. 2x har lært lidt om museologi, og hvordan museet, arkiver og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At bruge disse to ord rigtigt
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
KIE-modellen på museum
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Selena Gomez.
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Grammatik hvorfor og hvordan?
August April august 2007 •5 år og 5 måneder.
Rødkåls indikator Gruppe navne: Amanda Frederikke Camilla Rikke.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Verdens 7 underværker….
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
En røde kors rapport om Oksbøllejren Sundhedstilstanden Klik her.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
De formår at integrere julemarkedet godt med omgivelserne, fordi de har valgt at ligge den på broen hvor mennesker bliver nød til at passere hvis det.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
Elvis Aaron Presley Solstrålerne har i musik arbejdet med et stort projekt om Elvis. De har lært meget om rockens konge. Det mundede ud i en flot præsentation.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen.
Årsberetning 2014/15. Første år med skolereformen Vi synes som bestyrelse, at det er gået over al forventning. Lærerne har håndteret de nye krav på en.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Der var engang en lille vikinglandsby, hvor den gamle viking Jacob Von Riizz boede. Han var den bedste og den stærkeste viking af alle i landsbyen.
Prædiken Ånd og kød.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Modul 3.3 – At arbejde med læring
At bruge disse to ord rigtigt
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Hvorfor dansk på GF1?.
Malene (girls & boys) Du var lidt fuld den dag Du så på mig og sa´
Dette program kan lave et portræt af dit ansigt ud fra den information, du selv giver... Klik her.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Stenlændernes Spejdermuseum
John. 20:31 Men dette er skrevet, for at I skal tro, at Jesus er Kristus, Guds søn, og for at I, når I tror, skal have liv i hans navn.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
dho- og sro-evaluering
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Præsentationens transcript:

Randers Statsskole og Kulturhistorisk Museum

Prolog Et godt og inspirerende samarbejde. 2x har lært lidt om museologi, og hvordan museet, arkiver og samlinger fungerer. KHM og RS er blevet lidt klogere på/af udfordringerne ved planlægning i to ret forskellige organisationer.

AT5 Globalisering og kulturmøder Fokus på metoder i samspil. Indhold: Oplæg fra museumsfolk og debat om samspil mellem konservator, arkitekt og museumsformidler vedrørende aktuel klimaudstilling. Produktkrav: Gruppesynopsis. Evaluering: Fine synopser, men for få synlige spor af debatten med KHM.

Dansk/historieopgaven Fokus på metoder i det enkelte fag. Indhold: Mellemkrigstiden. Produktkrav: individuel større skriftlig opgave. Evaluering: Opgaverne fokuserede på de nationale og europæiske forhold. For få synlige spor af de lokale forhold. Fem elever prøvede det lokale, men opgav.

Immateriel kulturarv Fokus på at skabe og forstå immateriel kulturarv – overvejelser over hvad skrift, sprog og billeder betyder globalt, nationalt og lokalt i dag – og tidligere. Indhold: virtuelle biografier – fx Pontoppidan, Claus Beck Nielsen Barack Obama elevernes egne (på Intrface). Udgangspunkt: en minierindring (max. 15 linjer) fra din første skoledag – med billede. Evaluering: Debat: Hvad vil arkivet på KHM mon vurdere som bevaringsværdig immateriel kulturarv? Nationalmuseet? Unesco?

Louises første skoledag

Min første skoledag En af de ting jeg kan huske fra min første skoledag var skuffelsen over hverken at have lært at læse eller skrive. Det havde jeg forventet at kunne efter sådan en dag i skole. En anden ting der sidder fast i erindringen var at jeg skulle sidde ved bord sammen med tre drenge hvilket bestemt ikke passede mig særlig godt. Jeg kan ikke huske at min mor var med mig på første skoledag, men det ved jeg hun var. Der har nok været for meget nyt og spændende til at jeg lagde mærke til hende. Jeg har aldrig været en der var genert for at møde nye mennesker. En af de største omvæltninger fra børnehaven til skolen var, at vi gik fra at være en 15 stykker på blå stue, til at være 30 i børnehaveklassen. Jeg kan huske vi fik en kasket den første dag. Den var rød, gul og grøn ligesom trafiklyset, og vi lærte også en sang om vores nye kasket. Det er alt jeg kan huske fra min første skoledag.

Mette 2

Mette Min første skoledag Af Mette 2.x Jeg var spændt på at få nye venner eftersom jeg ikke havde gået i børnehave ligesom alle andre. Jeg havde et nyt sæt tøj på som var så hæsligt at jeg overhovedet ikke fatter, at min mor lod mig gå i det. Jeg havde også fået en flot ny pink skoletaske. Min lærerinde fandt jeg meget skræmmende eftersom hun manglede noget af en finger og havde et gigantisk overbid! Endnu en ting jeg bed mærke i den dag var pigen ved siden af mig som græd fordi hun var utryg ved at møde så mange nye mennesker.

Mads´erindring om sin lærer

Første skoledag Af Mads Korfitz Mortensen, 2.x, Randers statsskole. Jeg kan ikke huske det tydeligt, men visse hændelser står mig dog stadig klart. Jeg husker ikke dagen eller om det overhovedet var min første skoledag, men stedet var Rynkeby, hvor jeg boede de første år af mit skoleliv. Jeg tror, jeg havde dansk, da jeg husker, at det var min dansklærer, der underviste. Hun var en middelhøj kvinde og almindelig slank, hendes hår husker jeg tydeligt, det var sat op i en stram hestehale, der fik hendes øjenbryn til at løfte sig en anelse. Den dag, jeg husker, var en dag, hvor det på en eller anden måde lykkedes mig at få skæld ud. I sådan en grad at jeg i dag nærmest har fået ar på sjælen. Hendes ansigt var stramt og farligt, idet hun stod foroverbøjet ind over mit bord. Hun spidsede munden til, så der kun kunne ses ind i et lille bitte hul i takt med at hendes øjne skiftede form fra at være store og åbne til at være helt sammenknebne og små.

Epilog Det gode samarbejde fortsætter A) omkring KHM-udstillingen ”Vanitas” og den kommende 3x. B) med en danseworkshop – Dance Macabre – med dramatikelever i 2g og 3g i selve udstillingen ”Vanitas”. C) Evt. et digitalt skoletjenestemateriale om udstillingen. KHM og RS planlægger projekterne i goooooooooooooooooooooooooooooooooooood tid… Vi ER begyndt!