Fra beslutning til resultat Bliv klar til Digital Post e2015-projektet - Odense Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Indkøbspolitik Esben Madsen, Indkøbs- og Logistikchef &
Kodeks for offentlig topledelse
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Fælleskommunale tælleuger
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Domstolsstyrelsen August 2006
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Obligatorisk digital selvbetjening
Dokumentation af opgaver
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Ny regering, nye tider – dag 1
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Preview 18 Juni 2012, Digitaliseringsstyrelsen Annette Bosteen Trabjerg / Flemming H Højgaard.
SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Overskrift SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Underoverskrift SKRIVES MED STORE BOGSTAVER Indsæt tekst i sidefod 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Digital postkasse på virk.dk - Kommunale erfaringer Jesper Overgaard Web- og digitaliseringskoordinator Hedensted Kommune.
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg- Midtfyn?. Vi kan være irriterende Hvorfor?
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Min Digitale Byggesag. Byggelovsdage 2011.
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitalisering i den offentlige sektor
Indkøbsmuligheder på SKI’s aftaler
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Statens HR – Implementeringskoncept
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Fra beslutning til resultat Bliv klar til Digital Post e2015-projektet - Odense Kommune

MÅLET ER … at give en god service til kommunens borgere og virksomheder, o overskuelig, fleksibel, hurtig, målrettet, sikker, juridisk gyldig. at effektivisere arbejdsgange internt i kommunen, o fjerne arbejdsgange, der ikke giver værdi til borgere, virksomheder eller kommune. at spare på udgifterne til papir, print, kuverter og porto.

IT-drift 3 Bibliotek IT-udvikling Projektgruppe ? ORGANISERING Porteføljeledelse/ Projektejer Styregruppe Central projektgruppe (3 personer) Projektgruppe Byggesag Projektgruppe Ydelsescenter Reference- gruppe Projektgruppe Genoptræning Projektgruppe Tandpleje Projektgruppe ? Projektgruppe ? Projektgruppe ? Borger- service HR/ Kommuni- kation KLDigst

4 KANALSTRATEGI Økonomiudvalget i Odense Kommune vedtog den 18. august 2010: ”Principper for digitalisering af henvendelseskanaler i Odense Kommune.” Formål At flytte kommunens kommunikation med borgere og virksomheder over på de billigere digitale kanaler: selvbetjeningsløsninger, Digital Post, chat, NemSMS (plus til telefoni) med det formål at skabe god borgerbetjening med færrest mulige ressourcer. Fra princip til praksis På grundlag af de kanalstrategiske principper udarbejdede alle borgerrettede administrative afdelinger kanalstrategiske handleplaner.

5 Den digitale kanal skal være … 'kendt' (dvs. markedsført overfor borgere og virksomheder), 'attraktiv' (dvs. give merværdi til borgere og virksomheder), 'effektiv' (dvs. give merværdi til kommunen), 'fokuseret' (dvs. når der åbnes en ny digital kanal lukkes en eller flere dyrere kanaler) 'understøttet' (dvs. borgerne kan få hjælp til at betjene sig selv digitalt).

6 BUSSINESS CASE OG EFFEKTMÅL Business Case For at få en bevilling? For at høste gevinster? Effektmåling kan bruges: til procesunderstøttelse (er vi på rette vej?), som dokumentation (realisere vi gevinsterne?) som strategisk beslutningsgrundlag (gør vi fortsat det rigtige?) Grisen bliver ikke tungere af at blive vejet. Vælg målepunkter (KPI’er) med omhu!

7 … sendte knap 1 mio. breve i 2010 Besparelsespotentiale på ca. 20 kr. pr. brev der sendes. Forudsætninger: Mindre forbrug: Tidsforbrug pr. brev, der printes og kuverteres: ca. 13,50 kr.* Udgifter til papir, kuverter, afskrivning på printer: ca. 1,25 kr. pr. brev.* Porto: 6 kroner Forsendelsesomkostninger: Digital Post 0,75-1,00 kr. Besparelser: Ved 15 % digitalisering => besparelse på knap 3 mio. årligt.** Ved 50 % digitalisering => besparelse på knap 10 mio. årligt.** Dertil kommer besparelse på ca. 15 kr. pr. digital post henvendelse, som borgeren besvarer via digital post og som auto-journaliseres ind på en sag i eksempelvis ESDH * medregner, at ikke al print og kuvertering forløber optimalt. ** ikke fraregnet udviklings- og udrulningsomkostninger, da dette vil variere fra område til område. Her følger vi dog princippet om break even senest efter tre år.

8 DIGITAL POST – ej blot en portobesparelse Fag- system Digital postkasse Kvalitet til borgere/virksomheder og effektivitet i back-office Myndighed Fjernprint med i scope – men hellere gøre borgere digitale i første hug!

9 OUTPUT OG INPUT SAMMENTÆNKT FRA STARTEN Princip for integration Fag- system Digital postkasse

10 SKAB VÆRDI FOR FORRETNINGEN – afdæk krav og behov  Effektivisering i kraft af simplere arbejdsgange for sagsbehandleren m.fl.  Fokus på faglig kerneopgave - ikke på ind-/rund- /udsendelse  Digital forsendelse frem for papirbreve, usikre og ustrukturerede s samt personligt fremmøde.  Ikke one size fits all men fleksibel tilpasning til lokale behov  Integration til ESDH- eller fagsystem frem for til kommunens -løsning – for at undgå skift af fokus

11 Krav og behov - mere konkret  Arbejdsgangsanalyser og LEAN  Undgå at spørge igen – få relevante data med 1. gang  Lad borgerne præ-journaliserer  Undgå videresendelse – ram den rigtige sagsbehandler  Automatisk journalisering, hvor det giver mening  Automatisk advisering.

12 4 GRUNDLÆGGENDE BRUGSMØNSTRE Kommune Modtag svar fra borger Modtag ny meddelelse fra borger Besvar meddelelse fra borger Send ny meddelelse til borger Borger

13 SD-løn ESDH- Personalesag Digital Post Brev- post Personalesager (til medarbejderne)

14 SKAB VÆRDI FOR LEVERANDØREN Leverandør Er leverandøren klar til opgaven? ”First-movers” Håndtering af tekniske problemstillinger Inddragelse i kravspecifikationen Kommunikation ”Åben kanal” Hold momentum Plej jeres kunde- leverandør relationer

15 PROJEKTET ER IKKE SLUT FØR GEVINSTERNE ER HØSTET !

16 INTERN UDRULNING Digital Post obligatorisk for medarbejdere Lønsedler Papirer vedr. ansættelsesforhold Vejledning på: Medarbejderportalen Direkte login fra: Medarbejderportalen Info/intro på div. møder: I brug af digital post Fra sagsbehandler til borger - afklaringsmøder - postkassemøder - udvikling, konfig. og test - undervisning - opfølgningsmøder Uddannelse af digitale ambassadører Tælleuger

17 EKSTERN UDRULNING Vejledning (også med billeder) på Vejledning og introduktionsforløb på bibliotekerne DropIn inkl. straksudstedelse af NemID Medarbejderne som digitale ambassadører (markedsfør når borgeren har behovet!) Folder Web bannere Roll ups Outdoor plakater Annonce og konkurrence Målgrupperettet komm. Direkte login fra odense.dk

18 Chefkonsulent & E2015-projektleder Birgitte Hjelm Paulsen Økonomi og Organisationsudvikling Odense Kommune