Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen."— Præsentationens transcript:

1 Matematik

2 » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen i tråd med aftaleteksten for ny læreruddannelse. » styrke systematisk basering af undervisningen på praksisrelevant og evidensbaseret viden. » styrke ­grundigere bedømmelse og skærpede eksamenskrav. » sikre at it er indarbejdet som pædagogisk redskab i de forskellige fagområder. » overveje mulighederne for at indarbejde entreprenørskab i de forskellige fagområde. Kommissorium

3 » Vi skal have kortlagt problemerne og diskuteret dem til efteråret. » Opsamling og dokumentation » Er der forhold og forordninger som forringer eller skaber barrierer for en tilstrækkelig stor faglig kvalitet i uddannelsen til matematiklærer i folkeskolen?

4 » De vidensmål og færdighedsmål, som beskrives i forhold til et givent modul, behøves ikke at trække på formuleringerne i kompetencemålene (forståelse a og b). » Forventningen er, at den studerendes læreruddannelsesforløb ud fra et samlet perspektiv sikrer, at vedkommende til eksamen vil være i stand til at udvise den viden (vidensmål) og den kunnen (færdighedsmål), som kompetencemålene (forståelse b) for fagene/fagområderne har sat op. » Hvordan man når dette mål, kan i sagens natur ske på forskellig vis. Det kunne fx ske ved at man på modulniveau formulerede nye videns- og færdighedsmål, som på alternativ vis omfattede eller udfoldede bekendtgørelsens mål (forståelse b) for faget/fagområderne. » Med andre ord, når læreruddannelserne formulerer modulbeskrivelser, er man ikke begrænsede til de allerede formulerede videns- og færdighedsmål, som fremgår af bekendtgørelsens kompetencemål (forståelse a). Institutionerne kan formulere nye – det er en ren studieordningsstof. » Institutionerne kan ikke opfinde nye kompetencemål (hverken i forståelse a, b eller c), da dette jo omhandler prøven i fagene eller fagområdet og er bekendtgørelsesstof. Notat 15. jan FIVU

5 » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen i tråd med aftaleteksten for ny læreruddannelse. » styrke systematisk basering af undervisningen på praksisrelevant og evidensbaseret viden. » styrke ­grundigere bedømmelse og skærpede eksamenskrav. » sikre at it er indarbejdet som pædagogisk redskab i de forskellige fagområder. » overveje mulighederne for at indarbejde entreprenørskab i de forskellige fagområde. Kommissorium

6  at udvikle oversigter over forsknings- og udviklingsbaseret viden for det samlede fagområde. En sådan oversigt er faggruppen ansvarlig for at udarbejde efter samme retningslinjer som nævnt ovenfor. Det er afgørende, at oversigterne er et realistisk bud på grundlaget for fagområder for studerende og undervisere. Det handler altså ikke om lange metalister, men klare, overskuelige minimums oversigter, omkring 10 – 15 centrale titler for hvert område.  De tværgående ekspertgruppers (Inklusion, Innovation, it og faglig læsning) oversigter indarbejdes i faggruppernes oversigter – og indgår desuden i eventuelle justeringer af moduler m.m.

7 » I løbet af foråret 2014 vil LLN og styregruppen gerne have forslag til efter- og videreuddannelsesforløb indenfor det givne fagområde og på tværs heraf. Ligesom vi efterspørger forslag til, hvordan vi sikrer en videnscirkulation mellem ekspertgrupper, nationale faggrupper og lokale

8 » Vi foreslår, at man for de tildelte 13/15 forskning og udviklingsmidler nedsætter et Nationalt vejledende prøveudvalg i matematik, som kan videreudvikle de tidligere skriftlige prøver ind i den nye prøvestruktur for læreruddannelsen på såvel yngst og ældste klassetrin. Udvalget etableres september 2013 og virker foreløbigt til august 2015.”

9 » Formålet med en fælles skabelon er dels at hjælpe de lokale faggrupper med at håndtere udviklingen af prøvematerialet, dels at sikre niveau og omfang. Skabelonen er en vejledning/opskrift, der indeholder et konkret eksempel på, hvordan en opgave kan se ud. Skabelonen må gerne ledsages af en vejledning i, hvordan særlige forhold håndteres. » Der afsættes 400 arbejdstimer til matematik, der skal udarbejde skabeloner til ældste og yngste (her er timetallet til opgaven fordoblet, da vi forventer, at der skal produceres matematikopgaver, der skal gennemregnes).”

10 » Et vejledernetværk – DMN » En kortlægning af Fagteamsamarbejdet + inspirationsmateriale » Kick – off seminar d. 26. maj i Odense » En inviteret It konference


Download ppt "Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google