Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBertha Rasmussen Redigeret for ca. et år siden
1
Velkommen til Orientering om: Projekt ”Fleksibel skolestart”. Heldagsskole og det brede læringsbånd.
2
F leksibel skolestart Orientering om: Baggrund, overordnet formål og rammer. Overordnet faglig målsætning for Sanderumskolen. Rammer og struktur på dagligdagen i skolen. Tids- og handleplan for den forberedende proces.
3
Baggrund Folkeskolelovens bestemmelser. Ny lovgivning: Obligatorisk børnehaveklasse. Mulighed for forsinket klassedannelse. Obligatorisk sprogundervisning i børnehaveklassen. Mulighed for anderledes skolestart. Børn- og Ungepolitikens bestemmelser: Der skal være sammenhæng i børns og unges hverdag.
4
Baggrund Der er fokus på: en yderligere kvalificering af børnenes overgang fra dagtilbud til skole. at skoledagen er karakteriseret som et heldagstilbud. at udvikle en inkluderende skolekultur, hvor eleverne lærer i aldersintegrerede og kompetencedifferentiererede fællesskaber.
5
Overordnet faglig målsætning At udforme en samarbejdsaftale mellem skole og dagtilbud der sikrer kontinuitet for børnene i overgangen mellem dagtilbud og skole. At implementere en rullende skolestart, hvor børnene begynder skolegangen, når de fylder 6 år eller ved først kommende indrulningstidspunkt derefter (3 gange årligt). At udvikle undervisningen og læringen i rammer, hvor eleverne er sammen i aldersintegrerede klasseenheder, der er udgangspunkt for inddeling af eleverne i kompetencedifferentierede grupper.
6
Overordnet faglig målsætning At udvikle en inkluderende skolekultur i en proces, hvor der er fokus på, at eleverne udvikler sig og lærer i mindre fællesskaber (på differentierede hold). At skabe en skoledag, der er karakteriseret som et heldagstilbud med frie aktiviteter ved dagens begyndelse og slutning. De planlagte undervisnings- og læringsaktiviteter er placeret på den centrale del af dagen. Pædagoger og lærere arbejder sammen om at løse undervisnings- og læringsopgaverne. At have en veluddannet og kompetenceudviklet pædagogisk personale til at løse opgaverne.
7
Rammer Børnene ruller ind i skolen tre gange årligt eller en gang om måneden (i den måned hvor de fylder 6 år). Børnene starter i skolen sammen med andre aldersvarende børn, men på hold med børn der allerede går i skole (en aldersintegreret enhed). Skolen er et heldagstilbud med fri tid og planlagt tid for børnene.
8
Struktur Helhed i skoledagen Eksempel på opdeling af dagen: Tid med frie aktiviteter kl. 14.00 – 16.30 Tid med frie aktiviteter kl. 6.30 – 8.00 Planlagt tid / undervisning
9
Struktur Planlagte tid Eksempel på struktur i den planlagte tid: Aldersintegreret enhed: Alder 6 – 8 år Kompetencebaseret enhed: Inddeling efter kompetencer Basisgruppe Dansk Matematik
10
Tids- og handleplanplan Den forberedende proces: April - oktober 2010: Projekt- og arbejdsgrupper fortsætter arbejdet. Et antal medarbejdere besøger skoler, der har erfaring med rullende skolestart og fleksibel skolestartsmodel. Der udarbejdes en tidsplan for inddragelse af lærere og pædagoger i de respektive afdelinger. I oktober fremlægger skoleledelsen resultatet af arbejdet i skolens arbejdsgruppe og den lokale projektgruppe for pædagogisk råd og for skolebestyrelsen. Skolelederen træffer ultimo oktober efter samråd med forvaltningens pædagogiske chef beslutning om skolestartsmodellens indhold og om implementeringsprocessen. November 2010: Sanderumskolens forældre inviteres til informationsmøde om den nye skolestartsmodel sammen med forældrene til de børn, der skal indskrives til skolestart i skoleåret 2011/12.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.