Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
(Rullende) Indskoling
Stubbekøbing Skoles model
2
Skolestart - parat Vurderes af daginstitution
Op til 3 x årligt afhængigt af børnetal Dette sker i februar, maj og september
3
Gruppe 0. – 2. årgang Festlig modtagelse i gruppen
”Hjælpeven” en ældre elev fra gruppen i
4
Eks. Skema for en skoledag
1. 8.00 – 8.20 Morgensamling Gruppe 2. Fagundervisning Da/ Mat Hold 3. Frikvarter 4. Projekt / Emne 5. Frokost 6. 7. Motorik, IT eller Trin for T
5
Fagholdsundervisning
Dansk Niveauer Læringsstile CL Matematik Niveauer Læringsstile CL
6
Faghold Faghold i dansk og matematik (eng) Inddelt efter niveau
Eleven kan være på forskellige niveauer i dansk og matematik Eleven flytter niveau, når eleven er fagligt klar På holdene tages der højde for niveau / læringsstile Eks. Fra dagligdagen
7
Gruppeundervisning Undervisningen kan have form af projekter og emner med udgangspunkt i fag: Idræt – motorik – natur & teknik – kristendom – billedkunst - musik Eller ”timeløse” fag: Alsidig udvikling (sociale kompetencer)– sundhed & seksualundervisning – færdsel – UEA Eks. Fra dagligdagen
8
Gruppen Aldersintegreret 0. årg. – 2. årg.
Størrelsen svarer til en alm. klassestørrelse Gruppen kan optage skolestartere 3 x årligt Gruppen afgiver elever 1 x årligt i aug. til 3.årg. Grupperne kan justeres elevmæssigt under hele forløbet Gruppen er barnets sociale enhed Gruppen har tilknyttet faste voksne Gruppen har et fast lokale Eks. Fra dagligdagen
9
Personale / Arbejdsopgaver
10
Fordele Ulemper Man må selv vurdere
Stort samarbejde omkring overlevering fra daginstitution Barnet starter i skole, når det er klar Social enhed / gruppe Barnet kender strukturen fra daginstitutionen Regler og omgangsformer er fastlagt Hjælpeven i opstarten Undervisningen følger eleven Eleven kan følge forskellige niveauer i dansk og matematik Eleven lærer at lære/ lære fra sig De store elever lærer af at være forbilleder Gruppen er en tryg ramme i projektarbejde Medansvar for mindre elevers læring Tværfagligt samarbejde i ”undervisergruppen” Mere samarbejde omkring undervisningen Forældregruppen ændrer sig , når nye kommer til og 2.kl. elever forlader gruppen til 3. årgang Mere samarbejde med kolleger Flere og forskellige samarbejdspartnere Sene mødetidspunkter Meget struktur – flere Standarder Flere elever i slutningen af skoleåret
11
Værdibeskrivelse Værdi Kultur
Mere tryghed - Mere Indlæring – færre konflikter Kultur Regler – Normer – Etik læres videre fra elev til elev
12
Opstart – Rullende Indskoling
Aug – 0.årg – 19 elever (NT) Jan – 0.årg – 3 elever (FNT) maj 2013 – 0.årg – 21 elever (FNT) ingen Aprilbørn i SFO Aug – Ny 0.årg – 9 elever (NT) Disse elever er det sociale grundlag for Den Rullende Indskoling – dvs. de er Kulturbærende og danner de første grupper, der så består af 0. – 1. årg. de er delt i rød, blå og gul gruppe. Pt er der 51 elever i Indskolingen 0.-1.årgang
13
Opstart - fortsat Februar ? 2014 – (0.- 1.årg)- x antal elever
Maj ? 2014 – (0.- 1.årg) – x antal elever September? – (0.- 2.årg) – x antal elever Eleverne ruller ind i grupperne, og i august 2014 er alle 3 årgange repræsenteret, så her er modellen helt færdig. August 2015 sendes de første elever ud af RI og op til 3. årg.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.