Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den åbne skole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den åbne skole."— Præsentationens transcript:

1 Den åbne skole

2 Den åbne skole Den åbne skole skal også skabe et større kendskab til de muligheder, som det danske samfund byder på. Konkret skal skolen inddrage det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolelivet, ved at kommunerne forpligter sig til at sikre et samarbejde. Folkeskolereformen forpligter folkeskolen og de kommunale musik-, kunst- og kulturskoler til et gensidigt samarbejde. Det er den enkelte skoleledelse, der beslutter, hvordan den udmønter disse samarbejder i praksis.

3 Den åbne skole 2 Ud over at fremme folkeskolens fag og formål skal samarbejdet også fremme den lokale sammenhængskraft og bidrage til, at eleverne i højere grad stifter bekendtskab med foreningslivet og de muligheder, som foreningslivet og erhvervslivet rummer. Skolelederen kan give tilladelse til, at en elev opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i musikundervisning på den kommunale musikskole eller eliteidrætsudøvelse i en sportsforening i stedet for eksempelvis valgfagstimerne. Skolebestyrelsen kan fastsætte principper for, hvornår der gives fri til disse aktiviteter på den enkelte skole.

4 Det siger loven § 16 a. Undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner suppleres af understøttende undervisning nyt element i skoledagen i form af forskellige forløb og læringsaktiviteter mv., der ligger ud over undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, men som skal spille sammen med og støtte op om undervisningen i forhold til at realisere folkeskolens formål samt Fælles Mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner.

5 Henvisning til UVM laengere-og-mere-varieret-skoledag/Den- aabne-skole

6 Tid til understøttende undervisning
1.Kl 2.kl 3.kl 4.kl 5.kl 6.kl 7.kl 8.kl 9.kl 7,7 7,7 6,75 6,0 5,0 5,0 6,2 6,2 7,2 Lærere, pædagoger og personale med relevante kvalifikationer kan varetage den understøttende undervisning. Samarbejdet forudsætter en fælles planlægning af undervisningens indhold og varetagelse. Pædagogernes kompetencer kan for eksempel være særlig relevante, når eleverne har aktiviteter, der vedrører deres alsidige udvikling og trivsel, mens det er lærerne, der skal sikre sammenhæng til den undervisning, der finder sted i de forskellige fag. Der er ikke selvstændige mål for den understøttende undervisning. De undervisningsrelaterede aktiviteter, der finder sted i dette tidsrum, skal understøtte opfyldelsen af folkeskolens formål generelt og målene for de enkelte fag. Bevægelse kan f.eks indgå

7 Den understøttende undervisning kan anvendes bredt
Tiden til understøttende undervisning skal bruges til at supplere og understøtte undervisning i fagene Der er ikke selvstændige mål fro den understøttende undervisning, men de undervisningsrelaterede aktiviteter der finder sted i dette tidsrum, skal understøtte opfyldelsen af folkeskolens formål generelt og målene for de enkelt fag Den understøttende undervisning kan organiseres i hold inden for den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin. Den understøttende undervisning er ikke omfattet af begrænsningerne i den øvrige del af regel-sættet om holddannelse.

8 Understøttende undervisning
kan have både et direkte fagrelateret indhold, som eksempelvis de obligatoriske emner og et bredere sigte, som eksempelvis opgaver, der skal styrke elevernes læringsparathed sociale kompetencer alsidige udvikling motivation trivsel Dette kan eksempelvis være indsatser i forhold til at styrke klassefælleskabet, besøg på ungdomsuddannelser og meget mere. Handling • Der tages udgangspunkt både i et formelt og uformelt læringsmiljø. Parallel fagligt, tværfagligt og fællesfagligt. • Skolen åbnes mere (frivillige og foreninger kan evt. indgå i den understøttende undervisning). • Tilgodese skolens tilbud om studietid og faglig fordybelse. • Tilgodese en del af de obligatoriske gennemsnitlige 45 min. bevægelse og motion om dagen for eleverne. • Planlægge med udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger, der opleves relevante og interessante af eleverne. • Give tid til at afprøve, træne og repetere de færdigheder, eleverne har tilegnet sig i den fagopdelte undervisning. • Arbejde med udviklingen af eleverne sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation og trivsel • Klassens trivsel er et vigtigt omdrejningspunkt for understøttende undervisning • Tilgodese elevernes forskellige behov, dvs. udfordringer for såvel dygtige som knap så boglige elever

9 Understøttende undervisning
…….foregår som udgangspunkt som en integreret del af arbejdet i klasser og på hold og er planlagte og målrettede aktiviteter aktiviteter, der breder det faglige indhold ud med en ny dimension – kobler teori og praksis pirrer nysgerrigheden og motiverer motion og bevægelse afprøve, træne, udvikle faglige færdigheder aktiviteter der styrker trivsel og fællesskab aktiviteter der understøtter børnenes robusthed


Download ppt "Den åbne skole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google