Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

5 Internationalisering 1 Oversigt Eksportmotiver Eksportberedskab Markedsudvælgelse – Virksomheden starter oftest internationale aktiviteter med eksport.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "5 Internationalisering 1 Oversigt Eksportmotiver Eksportberedskab Markedsudvælgelse – Virksomheden starter oftest internationale aktiviteter med eksport."— Præsentationens transcript:

1 5 Internationalisering 1 Oversigt Eksportmotiver Eksportberedskab Markedsudvælgelse – Virksomheden starter oftest internationale aktiviteter med eksport – varen produceres fortsat i hjemlandet og sendes til udlandet. – En international virksomhed har salgs- og/eller produktionsafdelinger i udlandet. 6 Internationalisering

2 Forskelle mellem en eksportvirksomhed og en international virksomhed 2 6 Internationalisering

3 Beslutninger i forbindelse med at etablere internationale aktiviteter 3 6 Internationalisering

4 Virksomhedens eksportmotiver 4 Eksportmotiver er en virksomheds ønsker om at markedsføre sine produkter på udenlandske markeder eller forøge sin indsats på de udenlandske markeder. Interne motiver – Stammer fra virksomhedens interne forhold Eksterne motiver – Stammer fra virksomhedens eksterne forhold Proaktive motiver – Virksomheden søger aktivt at opdyrke nye markedsmuligheder Reaktive motiver – Eksport ses som en nødvendighed 6 Internationalisering

5 Generelle eksportmotiver 5 6 Internationalisering

6 Virksomhedens eksportberedskab 6 En virksomheds eksportberedskab udtrykker virksomhedens interne forudsætninger for eksport og/eller internationalisering. Kaldes også eksportparathed. En analyse af virksomhedens eksportberedskab omfatter de 4 interne P’er: – Produkt – Produktion – Personale – herunder ledelsen – Penge - økonomien 6 Internationalisering

7 De 4 interne P’er 7 6 Internationalisering

8 Markedsudvælgelse 8 Valget af marked afhænger af: – interne forhold – eksterne forhold Markedsudvælgelse kan ske efter tre metoder: – Tilfældighedsmetoden – passivt markedsvalg – Nærmarkedsmetoden – Tragtmetoden – aktivt markedsvalg 6 Internationalisering

9 Kriterier for en virksomheds markedudvælgelse 9 6 Internationalisering

10 Markedsudvælgelse 10 Tilfældighedsmetoden – Henvendelse fra udenlandsk kunde – Personligt netværk – Presseomtale af begivenheder, der åbner en markedsmulighed – Tildeling af pris til virksomheden, fx designpris Nærmarkedsmetoden – Markedet vælges ud fra miljøafstand: Miljøafstand er et udtryk for forskelle mellem hjemlandet og det internationale marked: kulturelle forskelle, sproglige barrierer, forskelle i levestandard og økonomi, geografisk afstand. 6 Internationalisering

11 Markedsudvælgelse 11 Tragtmetoden er en systematisk, analytisk metode, der tager udgangspunkt i alle lande, og den består af en række faser: – Fase 1: Markedsscreening ud fra Political factors Economic factors Social factors Technology – Fase 2: Produkt- og markedsspecifikke forhold Markedsforsyning: egenproduktion + import – eksport Udbudsforhold Distributionsforhold – Fase 3: Markedsprioritering – Fase 4: Markedsvalg 6 Internationalisering

12 Tragtmodellen 12 6 Internationalisering


Download ppt "5 Internationalisering 1 Oversigt Eksportmotiver Eksportberedskab Markedsudvælgelse – Virksomheden starter oftest internationale aktiviteter med eksport."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google