Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AFSÆTNING A – Schønberg

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AFSÆTNING A – Schønberg"— Præsentationens transcript:

1 AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 12.1: Klassificering af de 3 hovedkategorier af indtrængningsstrategier Eksport Indirekte eksport direkte eksport Kontraktarrangement Direkte investeringer minimal Grad af indflydelse på de enkelte værdikædeaktiviteter - se efterfølgende illustrationer. Grad af engagement på markedet maksimal Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

2 Internationalt ambitionsniveau
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.2: Indtrængningsstrategi i forhold til virksomhedens målsætning Kategori af indtrængningsstrategi Direkte investeringer Kontrakt- arrangement Eksport direkte indirekte Internationalt ambitionsniveau lavt højt Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

3 Ill. 12.3: Formidler kontra distributør
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.3: Formidler kontra distributør Formidler Indgår købsaftaler på producentens vegne Har ikke ansvaret for produktet (levering, garanti, betaling osv). Overtager ikke ejendomsretten over varen. Distributør varetager papirmændenes opgaver og har derudover ansvaret for produktet (levering, garanti, service osv – samtlige down-stream aktiviteter). Distributøren køber varen hos producenten og videresælger den. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

4 Ill. 12.4: Indirekte kontra direkte eksport
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.4: Indirekte kontra direkte eksport landegrænse Indirekte eksport producent distributør distributør slutbruger hjemland eksportmarked producent distributør slutbruger Direkte eksport Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

5 AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 12.5: Arbejdsdeling ved indirekte eksport produktudv. og design produktion marketing salg & service Aktiviteter i hjemlandet Foretages af virksom- heden selv. Aktiviteter på eksportmarkedet Foretages af et mellemled. upstream downstream Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

6 Ill. 12.7: Eksempel på piggybacking
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.7: Eksempel på piggybacking Distribution af Ceres, Thor, Faxe, Albani, Maribo Pilsner, Tauras og Heineken Bryggeri- gruppen carrier Dagligvare- butikker Depoter Forbruger Danmark Bryggerigruppen afhenter øl i tankbil Holland Heineken rider Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

7 Ill. 12.8: Arbejdsdeling ved eksportgruppesamarbejde
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.8: Arbejdsdeling ved eksportgruppesamarbejde produktudv. og design produktion Producent A produktudv. og design produktion marketing salg & service Producent B produktudv. og design produktion Fælles aktiviteter på eksportmarkedet Foretages af eksportgruppen (et eksport-/marketingkontor). Producent C Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

8 Ill. 12.9: Arbejdsdeling ved direkte eksport
AFSÆTNING A – Schønberg Ill. 12.9: Arbejdsdeling ved direkte eksport produktudv. og design produktion marketing salg & service Aktiviteter i hjemlandet Foretages af virksom- heden selv. Aktiviteter på eksportmarkedet En del af aktiviteterne foretages af virksomheden selv. upstream downstream Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

9 Ill. 12.10: Arbejdsdeling ved kontraktproduktion
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Arbejdsdeling ved kontraktproduktion produktudv. og design marketing salg & service Virksomheden selv Kan foretages af virksomheden selv eller outsources til en anden part. produktion Kontraktpartner Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

10 Udenlandsk partner, licenstager
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Arbejdsdeling ved licens Landegrænse Virksomheden selv, licensgiver Udenlandsk partner, licenstager produktudv. og design produktion marketing salg & service Hjemlandet Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

11 Ill. 12.12: Arbejdsdeling ved franchising som indtrængningsstrategi
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Arbejdsdeling ved franchising som indtrængningsstrategi Hjemlandet produktudv. og design marketing Virksom- heden selv, franchise- giver landegrænse Udenlandsk Partner, franchise- tager produktion salg & service Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

12 Ill. 12.13: Arbejdsdeling – geografisk - ved salgsselskab i udlandet
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Arbejdsdeling – geografisk - ved salgsselskab i udlandet Landegrænse produktudv. og design produktion marketing salg & service I visse tilfælde foretages (dele af) marketingaktivite- terne i udlandet. Hjemlandet Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

13 Ill. 12.14: Omkostningsforløb ved agent og salgsselskab
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Omkostningsforløb ved agent og salgsselskab omkostninger agent salgsselskab afsat mængde Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

14 Ill. 12.15: Arbejdsdeling ved produktions- og salgsselskab i udlandet
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Arbejdsdeling ved produktions- og salgsselskab i udlandet Hjemlandet produktudv. og design marketing landegrænse produktion salg & service Det udenlandske marked Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen

15 Ill. 12.16: Arbejdsdeling ved etablering af regionscenter
AFSÆTNING A – Schønberg Ill : Arbejdsdeling ved etablering af regionscenter Landegrænse Det udenlandske marked Hjemlandet A produktudv. og design produktion marketing salg & service Moderselskab Datterselskab = regionscentret B produktudv. og design produktion marketing salg & service produktudv. og design produktion marketing salg & service Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen


Download ppt "AFSÆTNING A – Schønberg"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google