Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Iværksætteri: Af Thomas Buhelt.."— Præsentationens transcript:

1 Iværksætteri: Af Thomas Buhelt.

2 Idé´er: Det er fundamentalt for en virksomhed at udvikle nye produkter og service ydelser, for at være konkurrencedygtig på markedet.

3 De serviceydelser, man tilbyder gæsten.
En række komplekse værdier, som ofte er svære at analysere. 1. Nogle ydelser er fysiske, andre er psykologiske eller følelsesmæssige. 2. Kerneydelser og perifiriydelser.

4 Idé udvikling: Hvis du følger i konkurrenternes fodspor, kommer du aldrig foran. Kik på virksomheder i andre brancher. Se på andre kulturer. Tag til udlandet og se hvad de gør. Følg med i branche blade og aviser. Tag på messe. (fødevare, mode og bolig) Gå en anden vej på arbejde end normalt. Leg med farver og smags sammensætning.

5 Idé Citat: Kunsten er ikke at få en idé. Enhver kan med lethed få to. Kunsten er den: mellem to eller frer´ganske almind´lige hverdagsideer at se hvilken én der er go`. (Piet Hein)

6 Hvad er det? ? ? Idégrundlag:
Kom med nogle nye idéer på hvad fremtiden vil bringe, og hvordan vi kan udnytte dem nu: f.eks. Klima Restauranter

7 Sandhedens øjeblik. ”Den oplevede kvalitet realiseres i sandhedens øjeblik – i det øjeblik hvor servicebrugeren og serviceyderen står over for hinanden i arenaen” i det øjeblik er de overladt til sig selv uden at Restauranten har mulighed for indflydelse.

8 Hvilke konsekvenser kan det have for virksomheden?
Sandhedens øjeblik. Find eksempler I selv har oplevet hvor sandhedens øjeblik var en: Super god oplevelse? Superdårlig oplevelse? Hvilke konsekvenser kan det have for virksomheden?

9 PEST analyse. Omverdenen
Political Politiske og lovgivnings mæssige forhold. Economical - Økonomiske og demografiske forhold. Sociocultural - Sociale og kulturelle forhold. Technological- Teknologiske og miljømæssige forhold.

10 De 5 Faser: Afklaring. Vurdering. Klargøring. Realisering. Evaluering.

11 Forretningsplanen. Beskriv forretnings idéen:
Opgør personlige ressourcer. Opstil dine personlige mål. Beskriv produkt. Undersøg omverdenen. (analyse) Beskriv marked og kunder. Beskriv konkurrenter.

12 Konsumentmarkedet: Når virksomhedens handlingsparametre (de 4 P´er) skal planlægges, er det af central betydning, at virksomheden formår at udvikle dem, så de tilpasses målgruppens behov, ønsker, livsstil etc. Hvis en virksomhed ønsker at få succes med at tilbyde målgruppen den helt rigtige kombination af handlingsparametre, bør den have et godt kendskab til målgruppens købsadfærd i relation til det pågældende produkt.

13 Ved at analysere forbrugernes købs adfærd kan vi bedre besvare spørgsmål af f.eks. denne karakter:
Hvilken person i husstanden beslutter, hvilket mærke/ restaurant der skal vælges? Hvilke forhold lægger forbrugerne vægt på? Hvilket informationsbehov har vor målgruppe?

14 S-O-R modellen: Stimuli: Påvirkning- såsom markedsførings stimuli og omverdenen (konkurrenter, økonomi, lovgivning etc.) Organisme: Forbruger- såsom baggrund (alder, indkomst, kultur etc.) Respons: Adfærd- såsom køb eller ikke køb.

15 Forbrugerens baggrund:
Kulturelle Forhold. Sociale Forhold. Beslutnings Proces Personlige Forhold. Psykologisk Forhold.

16

17 Maslow´s behovspyramide:
Selvrealisering Egobehov Social behov Tryghed Fysiske behov

18 AIDA Modellen: Grundlæggende salgsteknikker
Når du skal sælge, er det vigtigt at huske på AIDA-modellen for marketing og salg: Få kundens opmærksomhed – Attention Stimuler kundens interesse – Interest Skab en købelyst – Desire Vær sikker på, at kunden skrider til handling – Action Du skal altid kunne identificere, hvilken fase din kunde er i, så du kan påvirker ham/hende med de rigtige argumenter og virkemidler. Ved at bruge følgende forholdsregler kan du minimere risikoen for, at kunden finder din henvendelse irrelevant eller decideret irriterende:

19 Action: Desire: Interest: Attention:

20 Segmentering/ Målgruppen:
Målgruppen er den del af markedet, som virksomheden har valgt at rette sit parameter-mix mod. Ved positionering skabes et billede af virksomhedens tilbud i kundernes bevidsthed.

21 De 7 P´er. Product. Price. Place. Promotion. Personale. Physical.
Processer.

22 Forudsætninger for salg af varer og serviceydelser.
Primære efterspørgselsdeterminanter. = de vigtigste faktorer, der er afgørende for et salg Sekundære efterspørgselsdeterminanter. = de næstvigtigste, der er afgørende for et salg. Tertiære efterspørgselsdeterminanter. = de tredjevigtigste, der er afgørende for et salg.


Download ppt "Iværksætteri: Af Thomas Buhelt.."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google